Projížďka autokarem Neoplan Cityliner v rámci Neoplan RoadShow 2008

10.3.2008 u Humpolce. Postřehy z jízdy s odborníky z NEOPLAN Akademie pro školení řidičů a MAN užitková vozidla Česká republika spol. s r.o. .
10.3.2008 u Humpolce. Postřehy z jízdy s odborníky z NEOPLAN Akademie pro školení řidičů a MAN užitková vozidla Česká republika spol. s r.o. .
Pro redakci BUSportálu je vždy svátkem, když si může nejmodernější autobusy vyzkoušet jako řidič. Spolu s odborným vedením je to zajímavá zkušenost i mnoho nových vjemů. Nejnovějším modelem Neoplanu je momentálně Cityliner, se kterým bylo možno se krátce projet v rámci Neoplan RoadShow 2008. Trasa byla vedena od dálničního motorestu u Humpolce k dálničnímu sjezdu směrem na Prahu a pak okresními silnicemi přes Humpolec zpět.

Ovládání velkých užitkových vozidel se s vývojem techniky stává stále snadnějším. Je to vlastně i nutností, v současném hustém a mnohdy nebezpečném provozu je jen dobře, že se řidiči těchto vozidel mohou věnovat zejména řešení dopravních situací a ovládání velikosti a hmoty vozidla a nemusí řešit, jak nejlépe zařadit a přemýšlet o spotřebě. Elektronické mozky ovládající vše, co pomáhá bezpečné a úsporné jízdě, už nepřekoná ani ten největší praktik, a těch už za volanty užitkových vozů stejně mnoho nenajdeme.
Záběry z Citylineru jsme přinesli už na konci roku 2007: Neoplany 9.11.2007 v Karlových Varech.
Z Neoplan RoadShow 2008 vyšlo: Autokar Starliner realizačního týmu Toyota pro závody F1.
Neoplan Cityliner prezentovaný společností MAN užitková vozidla Česká republika spol. s r.o. splňuje všechno, co si může řidič pro pohodlnou jízdu přát. 12stupňová převodovka MAN TipMatic Easy Start nabízí kromě pohodlí i možnosti ručních korekcí. Základní modifikovatelné volby rozjezdu dopředu i zpět nabízejí nejobvyklejší režimy rozjezdu - na 3. stupeň na rovině a na 1. do kopce, velmi sympatické jsou "klouzavé" varianty pro jemné dojezdy při parkování. Při zpátečce se automaticky vysune a aktivuje display se záběry z kamery.
I řidiči osobních vozů by ocenili několikavteřinové automatické brzdění při rozjezdu v intervalu mezi ukončením sešlápnutí brzdy a sešlápnutím plynu, které je u moderních autobusů už běžné. Řidič nemusí také příliš přemýšlet o tom, zda brzdit podpůrnými mechanismy či provozní brzdou - do čtvrtiny záběru pedálu zabírá kombinace motorové brzdy a retardéru tak, jak je elektronicky vyhodnoceno jako optimální, při větším záběru se pak aktivují provozní brzdy. Ovládání retardéru a motorové brzdy je také na očekávatelném místě pod volantem. Stažením nohy z pedálu brzdy necháváme systém v režimu brzdění tak, jak jsme sešlápnutím pedálu nastavili. Sešlápnutím plynu nebo deaktivací pod volantem režim rušíme.
Neoplan Cityliner je vybaven stejnými bezpečnostními prvky, jaké jsme oceňovali i u Mercedes-Benz Safety Coach - ve vývoji těchto prvků obě společnosti podle informace zástupce MAN spolupracují. Jedná se o tempomat s možností senzory řízeného odstupu a asistenta jízdního pruhu - řidič je vibracemi na příslušné straně veden k návratu do bezpečné dráhy. Jistě se nepodařilo za chvíli postihnout vše, co Cityliner řidiči nabízí. Dobrou manévrovatelnost s řiditelnou zadní nápravou zejména v ulicích Humpolce ocenil už jiný zájemce o projížďku.

Projížďka autokarem Neoplan Cityliner v rámci Neoplan RoadShow 2008
Projížďka autokarem Neoplan Cityliner v rámci Neoplan RoadShow 2008
Projížďka autokarem Neoplan Cityliner v rámci Neoplan RoadShow 2008
Projížďka autokarem Neoplan Cityliner v rámci Neoplan RoadShow 2008
Projížďka autokarem Neoplan Cityliner v rámci Neoplan RoadShow 2008