Největší evropská autobusová přehlídka.

Celkovou informaci o největším evropském autobusovém veletrhu BUSWORLD 2007 v belgickém Kortrijku připravil BUSportál pro Dopravák, noviny ADSSF.
Celkovou informaci o největším evropském autobusovém veletrhu BUSWORLD 2007 v belgickém Kortrijku připravil BUSportál pro Dopravák, noviny ADSSF.
Na BUSportálu jsme přinesli a ještě přineseme množství především obrazového materiálu viz BUSWORLD 2007
Největší evropská autobusová přehlídka se v roce 2007 překonala předešlé - 360 vystavovatelů (57 výrobců autobusů) z 32 zemí zaplnilo tradiční výstavní haly i přistavené pavilony. Výstavní plocha 50 000 m2 je absolutním rekordem.Výstavu navštívilo bezmála 26000 návštěvníků ze 110 zemí.

Tradiční světoví výrobci jako je Volvo, EvoBus, Scania, VDL, Irisbus, NEOMAN a Van Hool zaplňují velkou část prostoru stálých výstavních hal spolu se Solarisem a s expozicemi španělských a tureckých nástavbářů i dodavatelů komponent. Velkou expozici měl tradičně i letošní "Karosář roku 2008" - turecká TEMSA. Nástup i dalších tureckých karosářů byl velký. Také se představili méně známí výrobci ze zemí bývalého Sovětského Svazu, Slovinska, Polska a Číny.

V rámci doprovodných programů letos veletrh přivítal účastníky 5. autobusového fóra IRU s tématem Autokarová turistika, zelená a bezpečná alternativa. Během Globálního autobusového dne se představily perspektivy v tomto průmyslovém oboru. Velká pozornost byla věnována akci Autokar není kamión, která se snaží vrátit autokarové turistice výjimku v dodržování doby odpočinku tak, jak odpovídá rytmu autobusových vícedenních zájezdů.

Součástí veletrhu BUSWORLD je i vyhlášení vítěze soutěže "Coach of the Year" mezinárodní porotou novinářů. Letošní ročník, který patřil k těm nejsilnějším, vyhrál autokar Volvo 9700. Slavnostní ceremoniál přilákal do expozice Volvo impozantní počet návštěvníků.

Výrobci autobusů zdůrazňují trvale ekologické parametry svých vozidel. Mnoho z nich deklarovalo kromě normy EURO 4 i EURO 5 a EEV. V dieselových technologiích se jasně vyprofilovaly dva směry - SCR technologie s použitím aditiva - močoviny se ujala např. u Volva, EvoBusu a Irisbusu. Zastánci bezaditivní technologie EGR jsou Scania a skupina NEOMAN. I tato technologii dosáhla parametrů EURO 5 a EEV.

Také BUSWORLD se přihlásil k moderní filozofii vysokokapacitní autobusové dopravy, která je provozována vysokokapacitními autobusy ve vyhrazených pruzích pod názvy BRT nebo Metrobus po celém světě. Systém zahrnuje i řešení infrastruktury zastávek a odbavení tak, aby se optimalizoval provoz a výměna cestujících. Typickým reprezentantem vozidla pro BRT byl v exteriéru vystavený vůz skupiny VDL APTS Phileas - společnost Volvo postavila pro veletrh také zastávku.

V rámci expozice skupiny Irisbus Iveco se představila linková nabídka autobusů z Vysokého Mýta - Crossway LE, Crossway, Recró a tříosý Arway. Irisbus vystavil i variantu městského autobusu Citelis Line, autokary Evadys a premiérový autokar Magelys, finalistu soutěže Coach of the Year 2008 a minibusy daily a Ducato. Zajímavostí byl i autobus Citelis Way, který na jiném místě vystavovala španělsko-marocká společnost Hispano - Tata jako výsledek spolupráce s Irisbusem. SOR Libchavy představil ve spolupráci se svým belgickým partnerem autobus ve školní úpravě. Česká práce byla i součástí expozice EvoBus - části těchto autobusů se vyrábějí v Holýšově.

Pro silné výrobce jsou velké expozice věcí prestiže a umístění v halách je léta neměnné. Společnost Volvo představila kromě oceněného autokaru 9700 ještě prémiový model autokaru 9900, autobusy pro město i linkovou dopravu. Zajímavý byl i hybridní motor pro užitková vozidla. Pro testovací jízdu připraveny dva vozy 9700 a Sunsundegui Volvo Elegance. Značka Mercedes-Benz vystavila jak autokar Tourismo M - finalistu soutěže Coach of the Year 2008, tak i Travego a autobusy pro veřejnou dopravu i menší vozy. Společnost Setra se představila jak autobusem z řady Multiclass pro linkovou dopravu, tak tradičními špičkovými autokary včetně patrového. V premiéře s novými luxusními autokary S 416 HDH A S 415 HD.

Společnost Scania stabilně představuje svoji řadu Omni pro městskou a linkovou dopravu a také řadu Irizar, kde ve stálé spolupráci se španělským karosářem Irizar nabízí luxusní autokar PB i skromnější verzi Century. Novinkou spolupráce s Irizarem je nejnižší linkový "i4". Velkou expozici od městských autobusů po autokary připravila i skupina NEOMAN se svými značkami MAN a NEOPLAN.

Skupinu VDL na českém trhu zastupuje především populární Futura a novější Magiq. Futura vyráběná už 25 let, byla zastoupena svým v pořadí 9500. autobusem. Rozsáhlá expozice VDL představila i další značky skupiny, především v Beneluxu oblíbenou značku Jonckheere včetně premiérové městské Citey. Zajímavostí je i minibus Picardie, který se bude vyrábět na Slovensku. Venku společnost vystavila i metrobus Phileas. Rozsáhlou plochu zabral domácí Van Hool, jehož vozy bylo možno potkávat na místních linkách. Kromě kompletní nabídky od vozů pro městskou po dálkovou dopravu zaujal autobus na vodíkové palivové články.

Mezi renomované výrobce se dostává i polský Solaris, který expanduje i personálně. Spolu se svými novými německými managery představil Solaris linková Alpino, kloubový Hybrid a autobus na CNG. Velký a progresivní švýcarský Hess se představil pouze zmenšené modely. Stabilní místo na trhu si drží i španělští karosáři.

Na výstavě byla nabídka v podstatě všeho, z čeho lze autobus sestavit od motorů, náprav, převodovek, retardérů přes brzdy, topení, elektrovýbavu, chladicí systémy a klimatizaci až po kusy karosérií, dveře, sedadla, skla, zrcátka, audio a videosystémy. Tradičně velké expozice měli mj. výrobci ZF, Voith, Cummins, Allison a ArvinMeritor. Velká pozornost byla věnována bezbariérovému přístupu.
Vyšlo v 18. čísle Dopraváku

Největší evropská autobusová přehlídka.