Dvouměsíčník Moravskoslezský Dopravák od října jako Československý Dopravák.

Nejen na důvody přejmenování se BUSportál zeptal šéfredaktora Libora Hinčici. Avízo na číslo 4/2007.
Nejen na důvody přejmenování se BUSportál zeptal šéfredaktora Libora Hinčici. Avízo na číslo 4/2007.
Časopis nemění svůj název poprvé. Když v roce 2002 vznikal jako časopis ostravského klubu přátel městské dopravy, měl v názvu pouze Dopravák. V návaznosti na tradici časopisu místního dopravního podniku se přejmenoval v témže roce na Ostravský Dopravák. O rok později, kdy časopis oslovil širší okruh zájemců, přišel název Moravskoslezský Dopravák. Změna na Československý Dopravák je tedy již třetí v pořadí a BUSportál samozřejmě zůstává jeho mediálním partnerem.
Jaké důvody vedly k přejmenování titulu časopisu, který si již našel svoje místo mezi příznivci veřejné dopravy ?
Současné průzkumy sice ukazují, že většina lidí, kteří náš časopis objevili a pravidelně jej odebírají, nemá s přívlastkem "Moravskoslezský" žádný problém, přesto existuje podle prodejců stále skupina potenciálních odběratelů, které název odrazuje.
Neměli jste to s novým časopisem obecně těžké ? Titul s podobným obsahem i periodicitou tu přeci už je ...
Samotné nás překvapilo, že jsme se během relativně krátké doby, co jsme na celorepublikovém trhu, dokázali tak rychle prosadit. Za rok jsme se přeměnili z regionálního časopisu na titul se středoevropskou působností a v současné době nám patří druhá příčka v prodejnosti časopisů s tematikou městské dopravy v České republice i na Slovensku. Překvapivě se nám daří také v Německu a Rakousku. Věříme však, že změna názvu pomůže přesvědčit váhající zájemce a posílí naši pozici. Věříme, že obsah i formát časopisu na to má. Odběratelé nás musí jen objevit. V tom nám pomáhá i mediální partnerství nejen s českou i slovenskou redakcí BUSportálu, ale i s rakouským magazínem Regionalen Schienen.
Proč právě Československý Dopravák?
O změně názvu časopisu jsme uvažovali delší dobu. Nakonec jsme se v redakci shodli, že změnit celý název by mohlo u našich čtenářů vyvolat nejistotu. Proto měníme jen přívlastek. Název Československý Dopravák nám připadá neutrální a zároveň poukazuje na fakt, že nejsme jen časopisem českým, ale i slovenským. Slovenský trh navíc zatím tištěné médium, které by se zabývalo děním okolo městské a příměstské dopravy postrádá. Tuto mezeru chceme pomocí slovenských redaktorů a spolupráce se slovenskými  dopravci zaplnit.
Čemu "slovenskému" jste se už věnovali ?
Zatím mnoho článků o Slovensku nevzniklo. Ať již to byly materiály o dopravních podnicích v Bratislavě a Košicích, či SADka Humenné, všude jsme se setkali s profesionálním přístupem a dobrou spoluprací. To, že redaktor někdy narazí a musí pak článek buďto oželet anebo se spolehnout na jiné zdroje, není žádné slovenské specifikum a setkáváme se s tím i u českých dopravců.
Děkuji za informace a držím palce.
Čtenáři BUSportálu se mohou těšit na avízo ke 4. letošnímu číslu - teď už pod názvem Česloslovenský Dopravák.

Československý Dopravák 4/2007
(číslo bude od prodeji od 9.10, na Slovensku o týden později. )
Obsah čísla
  • Ostravské trolejbusy typu Škoda 14 Tr
    Článek o historii a provozu trolejbusů typové řady Škoda 14 Tr v metropoli Moravskoslezského kraje.
  • Nízkopodlažní tramvaje KT8D5.RN2P v Praze
    Pražský dopravní podnik nechal od roku 2004 zmodernizovat již 19 tramvají z celkového počtu 47 vozů typu KT8D5. Jak tramvaje KT8D5 vznikly a jak probíhá jejich modernizace šumperskou společností Pars nova a.s.?
  • Nové autobusy u SAD Humenné a.s.
    Východoslovenský dopravce obnovuje vozový park z vlastních finančních zdrojů. Během léta bylo zařazeno několik nových vozidel typu Crossway a také menší vozidla od společnosti SOR.
  • Kropicí tramvaje v ulicích Mostu a Litvínova
    Mostecký dopravní podnik je jediným městem v bývalém Československu, kde stále používají kropicí tramvaj. Nejen o stavbě vlečného kropicího vozu, ale také o historii místní městské dopravy si můžete přečíst v našem příspěvku.
  • Trolejbusy ŠKODA s karoserií a podvozkem Citelis 1B
    Trolejbusy Škoda 24 Tr Irisbus a Škoda 25 Tr Irisbus se dočkaly další inovace v podobě úpravě dosavadního podvozku a vozové skříně.
  • INEKON GROUP dodává tramvaje do ruské Ufy
    O podrobnostech kontraktu české společnosti INEKON GROUP na dodávku nových tramvají T6B5-MPR a opravu části kolejového svršku v centru města se můžete dočíst v našem obsáhlém článku.
  • 20 let tramvají KT4 v německém Zwickau
    Páteř vozového parku tramvajové dopravy tvoří již dvacet let v rodišti Roberta Schumanna tramvaje československé výroby typu KT4D.
  • Trolejbusy s okřídleným šípem zamíří do Temešváru
    Jaká je historie dopravy v rumunském městě, kde se podařilo společnosti Škoda uzavřít kontrakt na 50 nových trolejbusů a jaké je současnost místního systému? Odpověď přináší článek sepsaný ve spolupráci s místním dopravním podnikem.
  • První tramvaj Škoda 13T v Brně
    Krátká aktualita o dodávce první nízkopodlažní tramvaje s designem Porsche do moravské metropole.
  • Autobusy Karosa – 6. díl – ŠM 11 a ŠM 16,5
    Pokračování tradičního a úspěšného seriálu o autobusech Karosa.

Německy psané články:

Die Niederflurstraßenbahnen KT8D5.RN2P in Prag

Die 20 Jahre Tatra-KT4D in der Robert-Schumann-Stadt Zwickau


V rámci mediální spolupráce BUSportál avizoval číslo 3/2007: Moravskoslezský Dopravák - časopis o městské a příměstské dopravě.