K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Současný vozový park na MHD: vpravo nízkopodlažní Mercedes-Benz B 0530 Citaro.

Náměstí Republiky ve Žďáru nad Sázavou se v sobotu 22. září dopoledne stalo dějištěm oslav 50 let nepřetržitého provozu žďárské městské dopravy spojených s připomenutím 15. výročí založení společnosti ZDAR a.s. Pro BUSportál Jarmila Chromá, Dopravák.
Reklama
Náměstí Republiky ve Žďáru nad Sázavou se v sobotu 22. září dopoledne stalo dějištěm oslav 50 let nepřetržitého provozu žďárské městské dopravy spojených s připomenutím 15. výročí založení společnosti ZDAR a.s. Pro BUSportál Jarmila Chromá, Dopravák.
Přehlídka historických i nejmodernějších autobusů, výstava fotografií , soutěže pro děti i dospělé a vystoupení kapely Veselá sedma sem přilákaly stovky zájemců. K nejobdivovanějším patřily autobusoví veteráni, z nichž nejstarší byly Praga RND z roku 1950 , Škoda 706 RTO MTZ (r.v. 1965) a Karosa ŠL 11 (r.v. 1979). Pozornosti se však těšily i vystavené novinky tuzemských výrobců: seminízkopodlažní CROSSWAY LE z produkce Iveco CZ , který se ve Žďáru představil v "barvách" ČSAD Havířov či městský autobus SOR BN 12 s motorem Euro 4 od firmy SOR Libchavy.

Na odpoledním setkání současných a bývalých zaměstnanců společnosti ZDAR a.s., pořádaném v kulturním domě ve Žďáru nad Sázavou , převzali dlouholetí řidiči a pracovníci firmy pamětní listy a malé dárky.
Podrobné zpravodajství z oslav přinese příští číslo Dopraváku, novin ADSSF.

Informace společnosti Zdar Žďár:
Městská doprava ve Žďáru nad Sázavou zahájila provoz od 1. října 1957. Jednalo se o linku mezi novou žst. Žďár nad Sázavou a podnikem Tokoz ve formě kyvadlového provozu, z čehož vychází lidové pojmenování „Kejvačka“. Spoje byly zařazeny do příměstské linky a sloužily zejména pro potřeby pokrytí přepravní poptávky zaměstnanců podniků Žďas a Tokoz se zohledněním jednotlivých pracovních směn. Průměrný denní objem přepravených cestujících se v tomto období blížil 700 cestujícím. Jako vozidlový park byla do roku 1960 používána vozidla řady Škoda 706 RO, od roku 1960 i vozidla řady Škoda 706 RTO-MEX; velmi známá vozidla řady Škoda11 byla na linkách MHD v provozu od roku 1965. Označení „městská doprava“ bylo od jízdního řádu 1967/68 zrušeno z důvodu plánovaného zdražení jízdného a opět v roce 1970 obnoveno v souvislosti se zdražením. Linka MHD byla tedy vlastně provozována jako standardní příměstská linka. Od 1.1.1968 je v provozu dnešní (stávající) autobusové nádraží.
Od roku 1975 byly postupně zaváděny pro odbavování strojky Setright SMB-MK II, které nahradily do roku 1976 klasické blokové jízdenky vydávané řidičem nebo průvodčím. Z hlediska vozidlového parku se od poloviny 80. let můžeme poprvé v provozu na linkách MHD setkat i s vozidly Karosa B731 (automat) a B732 (klasická).
Od platnosti jízdního řádu 1995/96 dochází ke změně dopravce z původního ČSAD Žďár nad Sáz. na ZDAR, a.s.. Na lince 845004 (MHD č.4) jsou všechny spoje se dvěmi výjimkami zařazeny do 30-ti minutové periody, což je zde naprostá novinka. Od roku 1996 se pro odbavování cestujících začal používat odbavovací systém od firmy EM-TEST.
Od roku 1999 je v provozu i první nízkopodlažní vozidlo SOR B 9.5, o dva roky později potom i první vozidlo Mercedes-Benz Citaro, od ledna a prosince 2003 jsou uvedeny do provozu další dva nízkopodlažní autobusy Mercedes-Benz Citaro.
Od poloviny roku 2001 jsou nahrazovány označníky „příměstského provedení“ za označníky „městského provedení“.
Dd konce května 2002 se používá odbavovací systém od firmy Mikroelektronika.
Od ledna 2004 se nahrazují všechny průkazky na časové jízdné odbavovacími (čipovými) kartami a je zároveň zrušena možnost bezplatné přepravy linkovými autobusu provozovatele MHD v obvodu MHD pro držitele časových jízdenek MHD.
Přepravní potřeba obyvatel města Žďáru nad Sázavou je od druhé poloviny roku 2007 zajišťována celkem pěti autobusy na třinácti pravidelných linkách. Tři vozy jsou v provedení Mercedes-Benz Citaro dva v provedení Mercedes Benz O 405N. Všechna zmiňovaná vozidla jsou v nízkopodlažním provedení, čímž je usnadněna přeprava především osobám s omezeným pohybem.
Požadovaný rozsah městské dopravy popsaný Jízdními řády, dále pak Přepravní podmínky a Ceníky za provedenou službu spolu s příspěvkem na provoz a dotací na pořízení autobusů městské dopravy schvalují městská zastupitelstva měst. Ročně ujedou autobusy společnosti při provozování městské hromadné dopravy ve Žďáru nad Sázavou téměř 300 000 km. Odbavení cestujících je prováděno přímo řidičem vozidla, kdy k nástupu cestujících jsou využívány pouze přední dveře. K odbavování využívá společnost elektronické pokladny USV 24 výrobce Mikroelektronika Vysoké Mýto, které umožňují splnit všechny požadované náležitosti cestovního dokladu, přesnou evidenci tržeb a sledování zátěžových proudů cestujících na jednotlivých linkách. Při odbavení jsou taktéž využívány elektronické odbavovací karty umožňující poskytování různých tarifních slev a sloužící též jako elektronická peněženka.
Organizace a řízení provozu městské hromadné dopravy je zabezpečováno dispečinkem společným pro městskou i pravidelnou linkovou dopravu, což snižuje náklady na prováděné činnosti a usnadňuje operativní řešení případných provozních poruch obou systémů.

K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
... a historie.
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Současnost ....
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Autobusoví veteráni.
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Výstava fotografií a dokumentů z historie MHD.
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Praga RND v majetku ZDARu je využívána i pro svatby a další příležitosti.
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Celkový pohled na náměstí Republiky.
K 50 letům MHD ve Žďáru nad Sázavou.
Budoucí řidič ....???