Z tiskové konference společnosti Veolia Transport

nejen k jejím záměrům provozovat i dálkovou železniční osobní dopravu. Tisková zpráva.
nejen k jejím záměrům provozovat i dálkovou železniční osobní dopravu. Tisková zpráva.
Redakce BUSportálu si záměry Veolie - dopravce, který pod značkou Connex provozuje autobusovou dopravu na různých místech České republiky - šla poslechnout s úmyslem zeptat se vedení Veolie na její postoj k "silničním vlakům" alias systémům BRT, velkokapacitní autobusové dopravě ve vyhrazených pruzích s inteligentním řízením. Potěšující jsou vyjádřené sympatie vedení Veolie této technologii vycházející i ze zkušeností této velké společnosti ve světě.
Veolia Transport je vstřícná k možnému zapojení v chystané platformě BUSportálu pro popularizaci BRT zejména u státní správy. Přislíbenou máme již pomoc významného výrobce komponent těchto systémů. Vítáme i další zájemce. Informace budeme postupně upřesňovat.

Hlavním účelem tiskové konference bylo získat podporu médií a veřejného mínění. Soudě podle monitorinku médií dnes konference první část úlohy splnila beze zbytku. To by mělo posílit vyjednávací pozici Veolie ve vztahu k Ministerstvu dopravy. BUSportál se v problematice železniční dopravy nepohybuje, tiskovou zprávu Veolie Transport, která je pro BUSportál zejména partnerem ve veřejné silniční dopravě, uvádíme proto pro zájemce v plném znění.
Tisková zpráva: Veolia Transport chce provozovat železniční dopravu na třech tratích v ČR
Praha 15. 8. 2007 – Společnost Veolia Transport Česká republika a. s. oficiálně předala ministerstvu dopravy nabídku na provozování tří dálkových spojů meziregionálních linek. Dopravu by měly zajišťovat moderní výkonná a úsporná nízkopodlažní vozidla, která přinášejí mnohem vyšší komfort pro všechny cestující, významné zkrácení jízdní doby i větší spolehlivost, bezpečnost a šetrnost k životnímu prostředí.

Nasazení moderních vozidel s vynikající dynamikou jízdy umožní významně zkrátit jízdní doby na jednotlivých linkách. Celkovou dobu jízdy také redukuje velmi rychlý nástup a výstup cestujících ve stanicích, který je umožněn nízkopodlažní koncepcí vozidel. Na všech linkách jsou ve srovnání se současným stavem navržené jízdní doby o více než 10 % kratší.

Nabídka je v souladu s plány ministerstva dopravy na liberalizaci trhu dálkové železniční dopravy, programovým prohlášením vlády i dokumentem Dopravní politika ČR na léta 2005 – 2013.

Charakteristika nabídky

Předmětem nabídky je provozování tří dálkových linek na vzájemně propojených tratích, počínaje 14. prosincem 2008 na dobu osmi let. Jedná se o linky: Praha hl. n. – Turnov – Tanvald v délce 136 km, Nymburk – Česká Lípa – Rumburk v délce 130 km a Liberec – Ústí n. L. v délce 113 km

Linky byly vybrány v souladu se  strategií ministerstva dopravy pro postupné otevírání monopolního trhu objednávané dálkové železniční dopravy, deklarované na schůzce s dopravci dne 19. 12. 2006. Linky plně vyhovují stanoveným podmínkám pro postupnou liberalizaci trhu, tj. tvoří ucelený provozní soubor, jsou provozovány v jednotné trakci a provozní koncepty linek jsou dlouhodobě stabilní. Petr Moravec, generální ředitel Veolia Transport Česká republika a. s. k předání nabídky říká: „ Veolia Transport Česká republika a. s. se již delší dobu snaží přispět ke zvýšení kvality dopravy na železnici, která má podle našeho názoru velké rezervy. Prvním krokem byla naše nabídka na provozování rychlíkové trati Pardubice – Liberec podaná v roce 2006, druhá na provozování regionální tratě Praha hl. n. – Rudná – Beroun, kterou jsme podali letos v červnu. Dnešní nabídka se týká dálkových meziregionálních tratí a je dalším ze série kroků, kterými se snažíme nabídnout objednatelům zlepšení úrovně cestování na českých železnicích. V tomto případě nabízíme i výrazné úspory prostředků státního rozpočtu.“

Na nabízených spojích by měly jezdit motorové jednotky typu Siemens Desiro DMU Classic, jež patří mezi nejkvalitnější vlaky na evropských tratích a jsou dosud jediným typem moderních motorových jednotek schválených pro provoz na české železniční infrastruktuře.

Výhody pro cestující

Jednotky Siemens Desiro jsou mimořádně spolehlivé a dopřávají cestujícím vysokou kvalitu přepravy. Cestující pocítí zlepšení v oblasti služeb – počítá se s akustickým a vizuálním informováním o zastávkách, časech příjezdů a nepravidelnostech v dopravě. Cestující se dočkají také palubního občerstvení z automatů a od palubního personálu. A v neposlední řadě se budou moci pasažéři v první třídě bezdrátově připojit na internet. Nízkopodlažní koncepce vlaků Siemens Desiro také umožní bezproblémovou přepravu handicapovaných osob, kterým bude zajištěna asistence během nástupu i výstupu. Tyto služby a dodržování kvalitativních standardů by přitom byly součástí závazků dopravce.

Technické řešení vozidel přispěje i k větší bezpečnosti provozu jak aktivní ochranou cestujících (vysoce účinné magnetické brzdy, centrálně řízené otvírání dveří, automatická protipožární detekce), tak pasivní ochranou (deformační zóny vozidla). Díky menším nárokům na údržbu a úspornosti je provoz jednotek Siemens Desiro levnější, což přispívá ke snížení nákladů i výše jízdného pro cestující.

„Cestující budou moci využít rozšířených možností odbavení, například čipové karty přímo ve vlaku, internetový předprodej a rezervaci míst nebo nákup u smluvních prodejců. Obyčejné jízdné bude ve srovnání Českými drahami zhruba o 15 % levnější, zákaznické jízdné na přibližně stejné úrovni s možností získání dalších slev v předprodeji,“ vypočítává další přednosti Jiří Schmidt, projektový manažer ředitel Veolia Transport Česká republika.

Přínosy pro stát

Optimalizace nákladů spolu s očekávaným zvýšením poptávky po železniční dopravě povede podle odborného propočtu ke snížení prokazatelné ztráty z provozu dálkové železniční dopravy. To by znamenalo nižší dotace ve srovnání se současným stavem a úsporu prostředků státního rozpočtu. Na základě dosavadních trendů vývoje prokazatelné ztráty u monopolního dopravce Veolia Transport ČR odhaduje, že za celé období trvání závazku (tj. 8 let) by ministerstvo dopravy uspořilo 150 - 160 milionů Kč.
Veolia Transport má v České republice celkem 8 společností s celkovým obratem přes 2 miliardy korun. Veolia Transport je provozovatelem železniční dopravy. Provozuje pravidelné regionální spoje na dvou železničních tratích s celkem 29 zaměstnanci a 7 vlakovými soupravami. Hlavní činností skupiny je však dosud linková autobusová doprava – provozuje přes 600 pravidelných příměstských a městských linek. Její vozový park čítá více než 1500 autobusů a 48 trolejbusů a ve svých společnostech zaměstnává více než 2 tisíce lidí. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy zaujímá Veolia Transport s 21% podílem jedno z čelních postavení. Ročně přepraví přes 100 miliónů cestujících.

Z tiskové konference společnosti Veolia Transport
Motorová jednotka Siemens Desiro na nádraží v Turnově.