Cyklobusy v Jižních Čechách vyzkoušel stálý spolupracovník BUSportálu

Jan Havíř. Pro ty, kteří to ještě nezkusili.
Jan Havíř. Pro ty, kteří to ještě nezkusili.
"Těm, kteří služeb cyklobusu již využili, tento příspěvek nic nového nepřinese. Je určen pro vás, kteří váháte, bojíte se, nebo o cyklobusech jako takových toho moc nevíte, " říká předem Jan Havíř.
V Jižních Čechách zajišťuje přepravu jízdních kol více dopravců. My jsme vyzkoušeli linky (320021, 320024 a 320025) provozované společností ČSAD JIHOTRANS a.s. Vzhledem k tomu, že plno informací o cyklobusech, odjezdech spojů a vedení linek je zveřejněno na internetu (www.cyklotrans.cz), zaměřili jsme se na technické a provozní detaily.
Na linky jsou nasazována vozidla značek Karosa a MAN a jízdní kola jsou až na výjimky přepravována na vleku připojeném za autobusem. Kapacita vleku se pohybuje od 15 do 30 běžných jízdních kol. Onou zmiňovanou výjimkou je vozidlo Karosa, které má umístěno šest držáků na jízdní kola přímo na zadním čele. Držáky mohou být na vleku umístěny buď vodorovně v jedné řadě nebo ve dvou řadách nad sebou a nebo šikmo proti sobě. Držáky jsou podobné těm, které znáte ze střešních nosičů osobních vozidel, a jsou založeny na principu tříbodového uchycení jízdního kola. Kolo se vloží do lyžiny, ke které se přichytí gumami nebo stahovacími pásky, a stahovacím držákem se uchytí za část rámu vedoucí od šlapátek šikmo vzhůru. U šikmo umístěných držáků se můžete setkat i s uchycením dvoubodovým.

V obou případech přijelo vozidlo do naší výchozí zastávky s minimálním zpožděním. Naložení a připevnění kola do nosiče je pro řidiče otázkou necelé minuty. Na více vytížených linkách doprovází autobus pomocník, který řidiči s naložením a připevněním kol pomáhá, takže se odbavení v zastávkách ještě urychlí. Zajímali jsme se také o vytížení linek a samozřejmě nás napadla možnost, kdy do zastávky přijede autobus již plně obsazený a vás a vaše kolo už nenaloží. Na dotaz, zda je možné místo pro jízdní kolo předem rezervovat jako třeba při cestě vlakem, odpovídá za dopravní systém CYKLOTRANS Vladimír Votřel: "Rezervace na dopravní systém zatím možná není. Pouze žádáme skupiny 10 a více osob, aby svoji účast avizovaly" a dodává, že v případě naplnění kapacity vozidla jsou schopni vypravit posilový autobus. Podle slov Vladimíra Votřela, která potvrdili i řidiči cyklobusů, se ale stává pouze výjimečně, že by vyčerpání kapacity vozidla nedovolilo naložit další kola. Přímo na lince se pak kapacita cyklobusu může mírně zvýšit naložením dalších jízdních kol přímo do autobusu. K možnosti rezervace místa pro jízdní kola do budoucna Vladimír Votřel dodává: "O možnosti určité formy rezervace uvažujeme, z výchozí stanice to není problém, ale zajistit rezervaci po trase je poměrně složitý úkol. V příští sezóně se asi v tomto směru nějaká novinka objeví."
Jan Havíř janhavir@seznam.cz

Cyklobusy v Jižních Čechách vyzkoušel stálý spolupracovník BUSportálu
Cyklobusy v Jižních Čechách vyzkoušel stálý spolupracovník BUSportálu
Cyklobusy v Jižních Čechách vyzkoušel stálý spolupracovník BUSportálu