Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)

přijel na testování do České republiky. Palivo, získávané např. z cukrové třtiny, slunečnic a kukuřice, se stává dostupnou alternativou u osobních i užitkových vozidel.
přijel na testování do České republiky. Palivo, získávané např. z cukrové třtiny, slunečnic a kukuřice, se stává dostupnou alternativou u osobních i užitkových vozidel.
Autobus jsme navštívili při jeho první zastávce v Probo Trans v Berouně spolu se zástupci středočeských dopravců. Další cesta povede do Písku k ČSAD AUTOBUSY České Budějovice a do pražského a brněnského dopravního podniku. Jeho testovací provoz v České republice závisí na dodávce paliva, které po splnění všech náležitostí ihned přiveze švédský kamion. Autobus Scania OmniLink je zapůjčen z Dopravního podniku ve Stockholmu.

Ethanol je kapalné, bezproblémově skladovatelné a transportovatelné palivo, vyrobené z přírodních zdrojů. Specielně šlechtěné kanadské obilí se začíná pěstovat pro tyto účely v jižních Čechách. Zabarvení kapaliny je červené, přidáváno je určité množství aditiva, podporující spalování zejména při startech - u autobusů je podíl aditiva 5 %. Výhodou "koloběhu" výroba - spotřeba je výhodná výsledná kalkulace CO2 při uvážení spotřeby CO2 právě růstem rostlin potřebných k výrobě. Motor splňuje emisní limity minimálně EURO 5, EEV a vyšší. Nevýhodou ethanolu je nižší účinnost motoru a tím vyšší spotřeba paliva. Současná kalkulace nákladů je v rovnováze - o 20 až 25 % vyšší spotřebu vyrovnává o 30 % nižší cena při srovnatelné spotřební dani jako u dieselu. Podporou obdobnou podpoře CNG by se jistě zvýšila zajímavost tohoto pohonu. Cena autobusu je vyšší maximálně o 10000 EUR oproti dieselovému, u větších zakázek je rozdíl minimální. Od "klasických" autobusů se liší vozidlo pouze motorem. Možná je i přestavba Scania diesel - ethanol.

Seminízkopodlažní OmniLink je sympatické vozidlo - jeho jízdní vlastnosti se nijak neliší od vozidla v dieselovém provedení, autobus má i funkci příkleku. Ocenit lze umístění sedadel v přední části vozidel na podlaze na úrovni nízkého nástupu bez soklů, zajímavým prvkem je držadlo pro méně mobilní cestující usnadňující vstávání. Vozidlo je vybaveno automatickou převodovkou Scania. Jeho pohyb na bezesporu zapeklitém terénu v okolí Probo Transu byl zcela bezproblémový. V běžném provozu si ho berounští cestující vyzkoušeli zdarma.
První ethanolový motor se objevil již v roce 1908 v osobním automobilu Ford, v roce 1916 v nákladním voze Scania. Renesance a provozní úspěch ethanolových motorů se datuje od osmdesátých let. Ve Švédsku je díky rozšířené dostupnosti ethanolu u čerpacích stanic (v roce 2008 již 2000) v provozu i mnoho osobních automobilů - každé 4. v současnosti nově zaregistrované vozidlo ve Švédsku je na ethanol. Městská hromadná doprava ve Stockholmu provozuje v současnosti 25 % vozidel s perspektivou rychlého nárůstu. Ethanolových autobusů bylo do Švédska dodáno již 600. Autobusy na ethanol jsou oblíbené např. v Brazílii, kde je 25 % cukrové třtiny zpracováno na výrobu ethanolu.
Novou verzi ethanolového motoru představí společnost Scania letos na podzim.
Historie společnosti Scania sahá do roku 1891. Důležitým datem je rok 1911, kdy došlo ke spojení Scania - Vabis a byl vyroben první autobus. Výrobní závody společnosti jsou po celém světě od brazilského z roku 1957 po petrohradský v roce 2000. V roce 2005 byla uvedena na trh nová řada autobusů. Autobusy jsou stavěny na týchž podvozcích ve dvou řadách karosérií - Omni a Irizar (ve spolupráci se španělským nástavbářem). Podvozky využívají i další světoví nástavbáři. Společnost provozuje 1000 prodejních a 1500 servisních míst, k dispozici je centrální sklad v Belgii, pro české a slovenské dopravce nepřetržitý asistenční servis na Slovensku. V České republice jsou nejviditelnější žluté autokary Scania PB i Scania Beulas Aura a také vysokokapacitní linkové Proboexpressy Scania Irizar Intercentury. U mnoha dopravců lze nalézt autokary Scania Irizar Century, resp. New Century. Řada Omni není v Česku zatím příliš známá.

Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Z prezentace společnosti Scania v Probo Transu.
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)