Světová premiéra nových městských autobusů Volvo  7700 v Paříži. (CZ+EN)

Pro světovou premiéru nových městských autobusů Volvo 7700 si společnost Volvo Buses vybrala výstavu Transports Publics 2006 v Paříži. (World premiere of the new Volvo 7700 at the bus show in Paris.)
Pro světovou premiéru nových městských autobusů Volvo 7700 si společnost Volvo Buses vybrala výstavu Transports Publics 2006 v Paříži. (World premiere of the new Volvo 7700 at the bus show in Paris.)
Záběry nových autobusů přímo při premiéře na pařížské výstavě naleznete na BUSportálu:
Z výstavy Transports Publics 2006 v Paříži.

Tento autobus je ovšem dlouhodobě velmi dobře známý mezi zákazníky a společnost dostala zakázky na asi 300 vozidel v nové verzi.

Nové Volvo 7700 je vozidlo určené uspokojit požadavky většiny městských dopravců. Je k dispozici ve dvouosé dvanáctimetrové verzi pro 95 cestujících a jako 18 metrový kloubový autobus pro 150 cestujících. Je vybaven devítilitrovým motorem Volvo pro diesel, CNG a bioplyn. Hlavní změnou je přechod ze sedmi na devítilitrový motor. Umožňuje jednoduše obsloužit široký záběr dopravních podmínek a spolu se zlepšenými převody komfortnější a účinnější výkon v městských podmínkách. Nový Volvo D9B je k dispozici s 260, 310 nebo 360 hp a umožňuje velký kroutivý moment v rámci širokého rozsahu otáček. Motor je nadále umístěn v levém zadním rohu pro plnou nízkopodlažnost vozidla. Nové modely autobusů mají nový chladící agregát umístěný na střeše, což snižuje odebíraný výkon pro ventilátor chladiče a tím pochopitelně spotřebu paliva.

"Eco-adapted" motor

Volvo D9 je "eco-adapted" motor, vyvinutý pro velmi nízkou úroveň exhalovaných částic a minimální spotřebu paliva. K redukci emisí oxidu dusíku jsou výfukové plyny ošetřeny technologií SCR. Volvo 7700 je certifikován pro normu Euro 4, ale díky SCR připraven i na Euro 5 .

V případě, že je SCR systém provozován v podmínkách nízkých teplot, je vhodný přídavný katalytický konvertor před standardní SCR katalyzátor.

Nové Volvo 7700 může také být vybaveno pro plynový provoz novým 9 litrovým plynovým motorem. Je to výhodná alternativa pro životní prostředí oproti dieselu. Plynový motor Volvo má nižší emise než Euro 5. Umístění motoru ve vozidle je stejné.

U Volvo 7700 byly také realizovány exteriérové změny. Čelo je oblejší, jemnější a přívětivější. Zadní okno je o 30 cm širší a zvyšuje účinek denního světla ve voze. Uzavření motoru je dokonalejší a více omezuje hlučnost.

Volvo 7700 je také lepší manévrovatelné díky nové přední ose, která povoluje řízení v úhlu 55 stupňů s nárůstem kapacity na 7.1 tun. Zlepšené pneumatické pérování a stabilizátory zvyšují úroveň komfortu.

Pomocník při rozjezdu do kopce

Znakem autobusů Volvo je i důraz na bezpečnost. To platí i pro Volvo 7700. Vozidlo má elektronicky řízené kotoučové brzdy na všech kolech s ABS a protismykovým ovládáním. Pomocník při rozjezdu do kopce je oceňovaná funkce, která zabraňuje couvání autobusu při rozjezdu do svahu. Velká zpětná zrcátka zajišťují široký rozhled. Dveře jsou kontrolované fotobuňkami, kamerovým systémem a dobrým osvětlením - to zajïšťuje bezpečný nástup a výstup cestujících. Protiskluzová podlaha a vyhřívaný vstup jsou vhodné pro "ledové" podmínky.

Bezpečnost cestujících je sladěna s podmínkami pro řidiče. Řízení v městském provozu klade značné požadavky na koncentraci. Pracoviště řidiče je vybaveno ergonomicky spolu s pohodlným sedadlem, příjemně uchopitelným volantem a jednoduše přístupným a čitelným ovládáním přístrojů.
TZ Volvo Bus Corporation, překlad BUSportál.

World premiere of the new Volvo 7700 at the bus show in Paris

When Volvo Buses now for the first time is showing the new Volvo 7700, it takes place at the bus show Transport Publics 2006 in Paris. However, the bus has been known for a time among customers and Volvo Buses has already received orders for nearly 300 of the new version.

With the new Volvo 7700, Volvo Buses has the vehicle to satisfy the requirements of most customers operating in city centres. The Volvo 7700 is available both as a twin-axle 12-metre bus for up to 95 passengers and as an 18-metre articulated bus for up to 150 passengers. It can be equipped with either Volvo’s new 9-litre diesel engine or the new natural or bio gas engine. The main feature of the Volvo 7700 is the switch from the 7-litre engine to the new 9-litre engine. This enables it to be easily matched to a wide range of operating conditions and together with improved transmissions provides a more comfortable and above all more efficient performance in the city centre. The new Volvo D9B engine is available with 260, 310 or 360 bhp and delivers higher torque across a wider range of revs. The engine is positioned in the rear left corner of the bus, as previously, in order to provide space for a low floor throughout the interior. The new model also has a new roof-mounted cooling package that reduces power takeoff and, consequently, fuel consumption.

Eco-adapted engine

The Volvo D9B is an eco-adapted engine, developed to emit very low levels of particles and consume minimal fuel. To reduce emissions of nitrogen oxides to even lower levels, exhaust gases are treated with SCR technology. The Volvo7700 is certified for Euro 4, but thanks to SCR technology the bus can be equipped to meet Euro 5 (incentive) emission levels.

In order to ensure that the SCR system functions under operating conditions with low exhaust temperatures, an additional catalytic converter is fitted ahead of the standard SCR catalyst on most city buses. This extra catalytic converter also reduces emissions of particulates from an already very low level.

The new Volvo 7700 can also be equipped for running on gas with Volvo Buses’ new 9-litre gas engine. This is an excellent environmental alternative because emissions from gas engines are significantly lower than requirements set for today’s diesel engines. Volvo’s new gas engines have lower emissions than Euro 5. The gas engine in the new Volvo 7700 is located in the same place as the diesel engine, to enable a low floor throughout the interior.

Changes have also been made to the exterior of the new Volvo 7700. The front has been given a rounder, softer and more welcoming design. The rear window is 30 centimeters wider to increase the amount of daylight in the bus. The engine enclosure is redesigned for further improvement in noise insulation.

The Volvo 7700 is also easier to manoeuvre thanks to a new front axle that permits a steering lock angle of 55 degrees and with an increased capacity of 7.1 tonnes. Improved air suspension and stabilizers add to comfort levels.

Hill Start Aid

Safety has always been the hallmark of Volvo Buses and it remains true for the new Volvo 7700. The bus has electronically operated disc brakes on every wheel, together with ABS and anti-skid control. Hill Start Aid is a much-appreciated function that prevents the bus rolling backwards when starting on a hill. Large rearview mirrors ensure that there is excellent all-round visibility. Photocell-operated protection of doors, along with cameras and good lighting, mean that passengers enter and leave the bus safely. A slip-free floor and heated entrance are available for operation in icy conditions.

Passenger safety is closely linked to conditions for the driver. Driving in city traffic places considerable demands on concentration levels. In the Volvo 7700 the driver’s work is facilitated by an ergonomic compartment with a comfortable seat, grip-friendly steering wheel and easy to read instruments. Driver controls are positioned in satellites adjacent to the steering wheel and are adjusted to ensure the optimum setting for each individual driver.
PR Volvo Bus Corporation

Světová premiéra nových městských autobusů Volvo  7700 v Paříži. (CZ+EN)