ČSAD Kyjov získalo finanční podporu ze strukturálních fondů EU
Pavel Dufek na valné hromadě ADSSF v březnu 2006. Foto BUSportál.

a státního rozpočtu ČR na projekt Vzdělávání šetří životní prostředí a zvyšuje konkurenceschopnost. V obrovské konkurenci v silniční dopravě budou rozhodujícím faktorem také investice do vzdělávání. Rozhovor s Pavlem Dufkem, ředitelem ČSAD Kyjov.
a státního rozpočtu ČR na projekt Vzdělávání šetří životní prostředí a zvyšuje konkurenceschopnost. V obrovské konkurenci v silniční dopravě budou rozhodujícím faktorem také investice do vzdělávání. Rozhovor s Pavlem Dufkem, ředitelem ČSAD Kyjov.
V závěru roku 2005 byl v ČSAD Kyjov a.s. spuštěn unikátní projekt pod názvem "Vzdělávání šetří životní prostředí a zvyšuje konkurenceschopnost", na jehož realizaci firma získala finanční podporu v rámci operačního programu Rozvoj lidských zdrojů zahrnutého do Evropského sociálního fondu (ESF) - ten je jedním ze čtyř tzv. strukturálních fondů, kterými EU výrazně podporuje politiku hospodářské a sociální soudržnosti. Tato politika je zaměřená na odstraňování rozdílů v sociálním a ekonomickém postavení mezi jednotlivými regiony v rámci Evropské unie. Samotný ESF napomáhá rozvoji zaměstnanosti podporou zaměstnatelnosti, podnikatelského ducha, rovných příležitostí a investicemi do lidských zdrojů. O podrobnější informace k tomuto projektu požádala ředitele dopravní společnosti ČSAD Kyjov Pavla Dufka Jarmila Chromá z redakce Dopraváku:
Jaké důvody vás vedly k podání žádosti o poskytnutí grantu ze strukturálních fondů EU?
V dnešní moderní ekonomice, kdy technický pokrok a finanční kapitál je dostupný téměř všem konkurentům na trhu, je nutné věnovat zvýšenou pozornost rozvoji lidských zdrojů v samotných firmách. Právě pracovníci firem představují klíčový význam pro konkurenceschopnost firem. Přitom u českých firem s tuzemským kapitálem je procento z obratu věnované vzdělávacím aktivitám stále hluboko pod průměrem oproti firmám působím v zemích bývalé patnáctky EU. Tento stav je tedy nutné co nejdříve změnit, aby byla zachována nebo v ideálním případě zvyšována konkurenceschopnost českých subjektů. Závažným faktorem je také procento lidí věnujících se systematicky učení i po skončení formálního vzdělávání. Zde je ukazatel ČR o polovinu nižší, než je ukazatel ve vyspělých státech světa. Čeští zaměstnavatelé by se měli nad těmito fakty zamyslet a začít tento rozdíl co nejdříve smazávat. Plně to platí i pro silniční dopravu - v obrovské konkurenci, která v tomto oboru je, budou rozhodovat právě investice do vzdělávání a budou pomyslným jazýčkem na misce vah.

Musím říci, že v naší společnosti ČSAD Kyjov si plně uvědomujeme provázanost a dopad rozvoje lidských zdrojů a jeho efektivního využívání na hospodářské výsledky firmy. Systém vzdělávání a celoživotního učení zaměstnanců u nás funguje již několik let. Protože však chceme tento systém výrazně zkvalitnit a rozšířit, a k tomu je potřeba investovat velký objem finančních prostředků, rozhodli jsme se využít programy umožňující čerpání prostředků z Evropského sociálního fondu pro období 2004-2006 v České republice v oblasti lidských zdrojů. Z těchto důvodů jsme podali na Úřad práce Brno-venkov projekt pod názvem "Vzdělávání šetří životní prostředí a zvyšuje konkurenceschopnost" do grantového operačního programu Rozvoj lidských zdrojů - z celkových 34 podaných projektů bylo výběrovou komisí devět vybráno k podpoře a mezi nimi byl i náš projekt.

Je tedy zřejmé, že v našem případě nejde o náhodnou nebo jednorázovou aktivitu, ale o kontinuální proces, který již ve firmě funguje. Grant získaný ze strukturálních fondů EU nám umožní překlenout prvotní finanční nápor při rozvíjení stávajícího systému vzdělávání, obohatit ho o zcela nové vzdělávací aktivity, a v neposlední řadě celý proces urychlit. Firma se tak bude moci po určitou dobu koncepčně zabývat touto záležitostí bez výraznějšího dopadu do nákladů a tím i celkového hospodaření.
Jaké hlavní cíle jste si v projektu vytyčili, a co od nich očekáváte?
Projekt "Vzdělávání šetří životní prostředí a zvyšuje konkurenceschopnost " je - jak už říká sám název - zaměřen na systematické vzdělávání zaměstnanců.Toto vzdělávání je orientováno zejména na zvýšení produktivity práce, na jakost, bezpečnost práce a na ochranu životního prostředí. Těmto prioritám odpovídají i stanovené dílčí cíle projektu, kterými jsou:
  • zavedení systematického koncepčního vzdělávacího procesu ve firmě
  • zvýšení technologické úrovně zaměstnanců (v oblasti teorie i praxe)
  • snížení podílu na zatěžování životního prostředí, způsobeného provozem motorových vozidel
  • zvýšení bezpečnosti práce na všech úsecích firmy
  • prohloubení firemních procesů v oblasti integrovaného systému managementu - ekologie + bezpečnost práce
  • zvyšování konkurenceschopnosti firmy
Tyto oblasti jsou pro firmu klíčové a cítíme zde největší potencionál pro další růst naší společnosti ČSAD Kyjov a.s. Konkrétní útvary společnosti byly vybrány s ohledem na situační analýzu zpracovanou externím poradcem. Ten určil za největší naše rezervy oblast snižování vlivu na životní prostředí, zvýšení bezpečnosti a produktivity práce, získání certifikátů pro možnost poskytování klíčových služeb a také zavedení kontinuálního vzdělávání zaměstnanců navzájem propojeného se vzděláváním pro management firmy. Rozvíjení stávajícího systému vzdělávání a jeho obohacení o zcela nové vzdělávací aktivity by mělo přispět k rozvoji oboru a v koneční fázi posílit konkurenceschopnost firmy i samotných zaměstnanců. Zaměstnancům kromě finančního ohodnocení nabídneme pobídky ve formě vzdělávacích aktivit. Ty pak mohou vést ke zvyšování kvalifikace, což se odrazí v jejich dalším kariérním postupu ve firmě. Dojde rovněž k zachování stávajících pracovních míst, protože získání certifikátů pro poskytování specifických služeb umožní působení firmy v těchto oblastech. Je také reálný předpoklad vzniku tří nových pracovních míst v přímé souvislosti s realizací tohoto projektu.
Můžete uvést už první příklady realizace tohoto projektu?
Realizaci projektu, který řídí čtyřčlenný realizační tým (ve složení - vedoucí projektu, administrativní pracovník, ekonom a koordinátor projektu pro oblast technických školení) jsme v naší společnosti zahájili v posledních dvou měsících loňského roku, předpokládané datum jeho ukončení je leden 2007.

V listopadu a prosinci 2005 se uskutečnila přípravná fáze projektu, což bylo vyhlašování a provádění výběrových řízení na jednotlivé vzdělávací aktivity, tvorba jejich plánů atd. Koncem prosince minulého roku a v lednu 2006 proběhlo ve čtyřech kurzech školení řidičů nákladní dopravy na systém SQAS a teoretická příprava pro systém BBS, kterého se zúčastnilo celkem 66 řidičů. Další budou proškoleni koncem tohoto roku. Dále 19 TH pracovníků absolvovalo kurz na SQAS a sedm pracovníků školení ISO pro vyšší management zaměřený převážně na změny v normě ISO 14001. Školení ISO pro střední mangement se zaměřením na problematiku ochrany životního prostředí a možnosti lepšího využití MS Office při každodenní práci se účastnilo 11 THP. Proběhlo také školení pracovníků dílny oprav na systémy Wabco a BOSCH a byl zahájen první rekvalifikační kurz pro řidiče nákladní dopravy.

V průběhu dubna až června začne praktická výuka řidičů nákladní dopravy na systém BBS, bude dokončen rekvalifikační kurz pro první část řidičů a zahájena jeho druhá část. Také budou pokračovat školení technicko-hospodářských pracovníků na téma řízení a logistika a dále k bezpečnosti práce. Další vzdělávací aktivity pak budou podle stanoveného harmonogramu probíhat ve druhém pololetí letošního roku .

ČSAD Kyjov získalo finanční podporu ze strukturálních fondů EU