Podrobná informace o provozu digitálních tachografů, kterou ve formě otázek a opovědí připravil Ing. Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu.
Podrobná informace o provozu digitálních tachografů, kterou ve formě otázek a opovědí připravil Ing. Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu.
Text, který poskytlo BUSportálu Centrum dopravního výzkumu, vyšel ve dvou částech v letošních Dopravních novinách.
Kterých vozidel se vybavení digitálním tachografem týká?

Odpověď lze nalézt v nařízení Rady 3821/85/EHS, respektive v nařízení 2135/98/ES a nařízení Rady 3820/85/EHS. Jedná se o vozidla určená pro přepravu zboží, jejichž maximální přípustná hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje 3,5 tuny, a vozidla určená pro přepravu cestujících, která jsou podle druhu své konstrukce a svého vybavení určena pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče. Nařízení pak obsahují celkem jedenáct výjimek totožných s výjimkami v mezinárodní dohodě AETR, z nichž uvádíme čtyři, které se běžně uplatní v praxi. Jedná se o vozidla používaná:
  • pro přepravu cestujících v linkové dopravě, jestliže délka tratě této linky nepřesahuje 50 km;
  • pro údržbu a opravy kanalizačních sítí, ochranu před povodněmi, rozvod vody, plynu a elektřiny, údržbu a kontrolu silnic, odvoz a likvidaci odpadků, přepravu poštovních zásilek, telefonní a telegrafní služby, rozhlasové a televizní vysílání a detekci rozhlasových a televizních vysílačů a přijímačů;
  • při silničních jízdních zkouškách pro účely vývoje, opravy nebo údržby, a novými nebo přestavěnými vozidly, která ještě nebyla uvedena do provozu;
  • pro nekomerční přepravu zboží pro vlastní potřebu.
Vybavení vozidel digitálními tachografy se týká vozidel uváděných poprvé do provozu po 5. srpnu 2004 s tím, že do dvacátého dne po vyhlášení nově přijatého nařízení EP a Rady o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy a o změně nařízení Rady 3820/85/EHS a 2135/98/ES a o zrušení nařízení Rady 3820/85/EHS ( cca do 1. května 2006 ) tato instalace není povinná, čili je možné přihlásit i vozidlo s klasickým analogovým tachografem. Od tohoto termínu tedy již například nebude možná výměna analogového tachografu, v případě jeho poruchy, za stejný u vozidel používaných pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče a jejichž celková hmotnost překračuje 10 tun a rovněž u vozidel pro přepravu zboží, jejichž celková hmotnost překračuje 12 tun, pokud jsou registrována poprvé od 1.ledna 1996 a převod signálů k záznamovému zařízení je prováděn výlučně elektricky.

Co bude řidič k obsluze digitálního tachografu potřebovat?

K jeho obsluze bude potřebovat zejména kartu řidiče, o kterou žádá sám řidič. Tuto kartu může získat řidič vozidla, které je vybaveno záznamovým zařízením v souladu s přílohou IB. V současnosti předkládá řidič žádost podle místa svého bydliště prostřednictvím sběrných míst umístěných na regionálních pracovištích Sdružení ČESMAD Bohemia a od 1.2.2006 na pracovištích RM-S Finance v krajských městech. Vzor a obsah žádosti je zveřejněn na internetových stránkách sdružení. Řidič je povinen žádost řádně a pravdivě vyplnit, osobně ji podat a musí k ní předložit platný řidičský průkaz, průkaz totožnosti a fotografii 3,5x4,5 cm. Žádost po ověření správnosti údajů podepíše před pracovníkem sběrného místa. Při podání žádosti uhradí jednotný poplatek ve výši 850 Kč. Karta mu bude zaslána ve lhůtě maximálně 35 dnů. Její platnost nesmí překročit dobu pěti let. Pokud je platnost řidičského průkazu kratší než tato doba, pak se platnost karty řidiče omezí na dobu platnosti řidičského průkazu. Na kartě jsou uloženy údaje vložené při personalizaci karty. Vybrané údaje se ukládají při vložení karty do digitálního tachografu, což nahrazuje vypisování středu kotoučku, které bylo nutné u analogových tachografů. Vložená karta umožňuje přejít do režimu řízení a slovní komunikaci tachografu v řeči, kterou zvolil při žádosti o kartu řidič (digitální tachografy jsou schopné komunikovat až 19 jazyky).

K čemu karta řidiče slouží?

Karta slouží k obsluze digitálního tachografu. Prostřednictvím údajů na kartě je identifikován typ karty, její držitel, předcházející použité vozidlo, datum a čas posledního vyjmutí karty a v té době navolená činnost. Naopak na kartu řidiče se ukládají údaje:
  • o činnosti řidiče za každý kalendářní den, kdy byla karta použita (karta řidiče je schopna uchovávat tyto údaje minimálně za posledních 28 dnů.);
  • vložené řidičem (místo začátku nebo konce denní práce, ručně vložené činnosti, údaje o specifických podmínkách - mimo rozsah platnost nařízení 3820/85/EHS - nebo převoz lodí /vlakem);
  • o událostech a závadách (událostí se rozumí mimořádná činnost detekovaná kontrolním zařízením, která může pocházet z pokusu o podvod, závadou se rozumí mimořádná činnost detekovaná kontrolním zařízením, která může pocházet z chybné funkce nebo poruchy zařízení);
  • o kontrolní činnosti (údaje se vztahují ke kontrolní činnosti provedené kontrolním orgánem při použití kontrolní karty).
Údaje uložené na kartě je možné získat prostřednictvím dvou výtisků - jednak činnosti řidiče podle denního výtisku karty a jednak událostí a závad z karty řidiče.

Jak komunikuje digitální tachograf s řidičem?

Tachograf komunikuje krátkými slovními zprávami a formou piktogramů nebo jejich kombinací. Tato sdělení, která se zobrazují na displeji, jsou k dispozici buď na vyžádání řidiče nebo se jedná o výstražná sdělení a sdělení z iniciativy kontrolního zařízení.

Na vyžádání řidiče se:
  • za jízdy stisknutím libovolného tlačítka menu vyvolají údaje týkající se jeho doby řízení od posledního přerušení řízení v souhrnné délce nejméně 45 minut, platné přerušení řízení (kumulativní doba přerušení) a aktuální aktivita druhého řidiče a její doba trvání;
  • při zastaveném vozidle stisknutím tlačítka menu se zobrazí doba řízení od přerušení 45 minut, součet platných přerušení řízení, doba řízení za dva týdny a aktuálně nastavená aktivita prvého řidiče a při opakovaném stisknutí tlačítka tytéž údaje druhého řidiče.
Při dalším stisknutí tlačítka se řidič dostane do nabídky menu. V následné komunikaci bude tachograf vyvolávat potřebné informace pokud požadavek nepřekročí oprávnění odpovídající příslušné kartě. Tachograf formou výstražných sdělení informuje řidiče jednak 15 minut před a při dosažení 4 hodin a 30 minut doby řízení a jednak o registrovaných událostech a závadách.

Jaké údaje jsou uloženy v kontrolním zařízení - digitálním tachografu?

Digitální tachograf zaznamenává a ukládá do své paměti následující data za posledních 365 dnů průměrné činnosti řidiče ve vozidle:
  • údaje identifikující celek ve vozidle a snímač pohybu;
  • bezpečnostní prvky (evropský veřejný klíč, certifikát členského státu a zařízení atd.);
  • data související s vložením a vyjmutím karty;
  • data o aktivitě řidiče;
  • místa, kde začíná nebo končí doba denní práce;
  • údaje měřiče ujeté vzdálenosti;
  • podrobná data o rychlosti;
  • údaje o událostech a závadách;
  • kalibrační data;
  • data o nastavení času;
  • data o kontrolní činnosti;
  • data o uzamčení společnosti;
  • údaje o stahování dat;
  • údaje o specifických podmínkách.


Jaké funkce má záznamové zařízení?

Záznamové zařízení musí splňovat následující konstrukční a funkční požadavky týkající se:
  • vkládání a vyjímání provozních karet;
  • údajů o rychlosti a ujeté vzdálenosti;
  • údajů o čase (UTC čase a čase místním);
  • údajů o činnosti řidiče (jízdu, práci, pohotovost a přestávku/odpočinek);
  • jízdního statutu řízení vozidla (samostatný řidič a posádka)
  • ručně vkládaných údajů (o činnosti - práce, pohotovost a přestávka/odpočinek, o specifických podmínkách - mimo rozsah platnosti, převoz lodí nebo vlakem);
  • uzamčení společností;
  • kontrolní činnosti (zobrazení, tisk, stahování dat a ;překročení povolené rychlosti)
  • událostí a závad;
  • vestavěných zkoušek a autotestů;
  • načítání z paměti dat;
  • zaznamenávání a ukládání do paměti dat;
  • zobrazování a tištění údajů z vlastní paměti nebo tachografových karet;
  • výstražných sdělení;
  • stahování dat do externích medií;
  • kalibrace a seřízení času.


Jaké výtisky lze ze záznamového zařízení vytisknout?

Záznamové zařízení musí být schopno vytisknout údaje z vlastní paměti dat nebo karet tachografu. Konkrétně se jedná o následujících šest záznamů:
  • denní činnost řidiče z jeho karty;
  • denní činnost řidiče z celku ve vozidle;
  • události a závady z karty řidiče;
  • události a závady z celku ve vozidle;
  • technické údaje;
  • překročení povolené rychlosti.


Co lze vyčíst z výtisků z karty řidiče?

Z karty řidiče lze pořídit výtisk denní činnosti řidiče a výtisk událostí a závad. Pokud si tedy například kontrolní orgán pořídí výtisk denní činnosti řidiče, může si ověřit:
  • obecné údaje o vozidle (VIN kód a registrační značku);
  • obecné údaje o kontrolním zařízení (druh a typ tachografu);
  • poslední kalibraci (název dílny, kartu dílny a datum kalibrace);
  • poslední kontrolu, při které bylo využito kontrolní karty (číslo karty a stát kontrolního orgánu, datum a čas kontroly a její druh).
Při výpisu o činnosti řidiče v konkrétní den (může jím být kterýkoliv z 28 dnů uložených na kartě řidiče) jsou dále k dispozici následující údaje:
  • kolikrát byla karta již použita;
  • zda byla karta vložena do tachografu, a to kdy a kde a jaký byl stav počítadla ujetých kilometrů;
  • ručně vložené údaje řidičem;
  • v kterých vozidlech byla příslušný den karta vložena, včetně stavu počítadla kilometrů;
  • činnosti, které řidič vykonával (řízení jako člen osádky a "sólo", odpočinek, jiné práce, pohotovost) a v kterém otvoru měl kartu zasunutou;
  • činnosti jsou uvedeny v posloupnosti, v jaké byly zaznamenány, a v celkovém souhrnu za uvedený den, včetně členění na řízení v osádce a "sólo", a jak dlouho nebyla karta v tachografu;
  • pět posledních závad a událostí zaznamenaných na kartě řidiče;
  • pět posledních závad a událostí zaznamenaných v kontrolním zařízení vozidla.


Co lze vyčíst z výtisku událostí a závad uvedených na kartě řidiče?

Z tohoto výtisku kontrolní orgán zjistí například všechny události a chyby uložené na kartě řidiče. Každá událost/chyba je popsána piktogramem, časovým údajem kdy k ní přišlo a jak dlouho trvala a na kterém vozidle se jí řidič dopustil.

Jaké události a závady se ukládají do paměti karty řidiče?

Na kartu řidiče se ukládají následující události registrované záznamovým zařízením v okamžiku vložení karty:
  • časové překrytí (nastane jestliže datum/čas posledního vyjmutí karty řidiče, které je přečteno na kartě, je pozdější než aktuální datum/čas záznamového zařízení, do kterého je karta vložena);
  • vložení karty v průběhu jízdy (nastane, jestliže je vložena karta tachografu do otvoru pro vkládání karet v době řidičovy činnosti "řízení/jízda" );
  • poslední použití karty, které nebylo správně ukončeno (nastane, jestliže karta byla vyjmuta dříve, než na ní byla uložena příslušná data);
  • přerušení elektrického napájení (při každém přerušení elektrického napájení snímače pohybu a celku ve vozidle delším nežli 200 milisekund);
  • chyba údajů o pohybu vozidla (v případě přerušení normálního toku dat mezi snímačem pohybu a celkem ve vozidle a nebo v případě chyby v úplnosti nebo totožnosti přenášených dat);
  • pokus o porušení bezpečnostních opatření (v případě ohrožení bezpečnosti systému snímače pohybu a/nebo celku ve vozidle).
Na kartu řidiče se ukládají i následující závady - chyba karty (kdykoli v průběhu provozu bude zjištěna chyba řidičovy karty) a chyba záznamového zařízení (v případě vnitřní chyby celku ve vozidle, tiskárny, zobrazovací jednotky a nebo snímače).

Je možná jízda s vozidlem vybaveným digitálním tachografem bez vložené karty řidiče?

Jízda je možná, avšak do paměti kontrolní jednotky je tato situace zaznamenána jako událost "jízda bez vložené karty". I v případě, že v kontrolním zařízení není vložena žádná karta, je možný výtisk činnosti řidiče podle denního výtisku celku ve vozidle za aktuální den a osm předcházejících dní.

Jak se musí zachovat řidič při poruše tachografu během cesty?

Pokud by se s vozidlem nevrátil do jednoho týdne ode dne poruchy nebo objevení vadné činnosti do firmy, musí být oprava provedena v průběhu cesty.

Jaký je správný postup při odcizení nebo ztrátě karty?

Jestliže je karta řidiče poškozena, ztracena nebo ukradena, vytiskne řidič ke konci své jízdy všechny údaje o své činnosti zaznamenané záznamovým zařízením a na tomto dokladu zapíše údaje umožňující jeho identifikaci (číslo karty či své jméno nebo číslo řidičského průkazu), včetně svého podpisu. Dále je nutno:
  • jestliže je karta poškozena, vrátit ji příslušnému orgánu členského státu, který kartu vydal;
  • jestliže byla karta odcizena, oznámit krádež příslušným orgánům státu ve kterém ke krádeži došlo;
  • jestliže byla karta ztracena, ohlásit ztrátu formálním prohlášením příslušným orgánům státu, který ji vydal.
Řidič smí pokračovat v řízení bez karty řidiče nejdéle po dobu 15 kalendářních dnů nebo déle, je-li to nezbytné vzhledem k návratu vozidla na jeho základnu - za předpokladu, že může během této doby prokázat nemožnost kartu předložit nebo užít. V případě poškození, ztráty nebo krádeže karty, řidič musí po návratu během sedmi kalendářních dnů podat žádost o její náhradu příslušným orgánům členského státu, ve kterém má své obvyklé bydliště.

Co musí řidič předložit kontrolnímu pracovníkovi při kontrole pracovního režimu?

estliže řidič řídí vozidlo vybavené analogovým záznamovým zařízením, musí na žádost kontrolního pracovníka předložit:
  • záznamové listy z běžného týdne a z posledního dne týdne předcházejícího v němž řídil;
  • kartu řidiče, pokud je jejím držitelem;
  • výpisy ze záznamového zařízení/digitálního tachografu, které se týkají časových údajů uvedených v prvé odrážce, jestliže v uvedených dnech řídil vozidlo vybavené digitálním tachografem.
Jestliže řidič řídí vozidlo vybavené digitálním tachografem, musí být schopen předložit na žádost kontrolního pracovníka kartu řidiče, jíž je držitelem, a záznamové listy z analogového tachografu, pokud řídil v uvedených dnech vozidlo vybavené tímto tachografem.
Ing. Jiří Novotný, Centrum dopravního výzkumu