Osobní reportáž cestujícího. Vyplývající podněty - může jezdit autobus s prasklinou na čelním skle ? Musí autobus zajíždět na zastávku vždy, má-li ji uvedenou v jízdním řádu ?
Osobní reportáž cestujícího. Vyplývající podněty - může jezdit autobus s prasklinou na čelním skle ? Musí autobus zajíždět na zastávku vždy, má-li ji uvedenou v jízdním řádu ?
Z níže uvedeného kompletního materiálu cestujícího Zdeňka Šikla vyjímáme:
"... co mne překvapilo více byla dlouhá prasklina táhnoucí se napříč možná třemi čtvrtinami předního skla autobusu ..."
Po konzultaci s odborníky ČSAD autobusy Plzeň BUSportál odpovídá: Pokud s prasklinou jezdí autobus trvale, mělo by se jednat o tzv.zacelené sklo. Autorizované opravny skel toto provádějí a vybavují autobus certifikátem pro případ kontroly. Pakliže se nejedná o takto ošetřené prasklé sklo, je jízda s ním proti předpisům.
"... jaké bylo moje překvapení, když náš svižně jedoucí autobus minul v přímé jízdě i poslední odbočku do Prostějova ... "
Po konzultaci s odborníky ČSAD autobusy Plzeň BUSportál odpovídá: Na zastávku uvedenou v jízdním řádu musí autobus vždy přijet a ve stanovený čas odjet. Řidič plného autobusu oznámí případným cestujícím, že je nemůže odbavit a odkáže na další spoj. Podnět na porušení jízdního řádu cestujícím předá BUSportál vydavateli licence.

BUSportál dodává k dalším připomínkám v textu: K porušování předpisů při průjezdu velkými městy autobusy dochází (jízda po kolejích, nesprávné pruhy, nedodržování rychlosti) obecně s tím, že cestující pociťují jakési "oprávnění" hromadné dopravy k privilegiím. Toto však musí být daleko více řešeno na oficiální bázi - vyhrazené pruhy "BUS" ap. V souvislosti s novými dopravními pravidly a bodovým systémem začne být ohrožení řidičských průkazů daleko vyšší a u řidičů autobusů se stane navíc existenčí záležitostí. To spolu s chystanými zvýšenými kontrolami tachografových záznamů určitě povede minimálně k úpravám jízdních řádů směrem k realitě.

Reklamy na displejích servírované ke kávě zdarma ? Tu kávu si kupujete také za to, že musíte reklamu zkonzumovat.
Následující materiál není kromě odstavců redakčně upravován.
Milý Busportále, vážená paní šéfredaktorko, vysoce si vážím Vašeho portálu za propagaci autobusové dopravy, ať už vnitrostátní, či mezinárodní, a všeho co s ní souvisí.
Je pravdou že jsem v podstatě nedávno poukazoval na určité nedostatky u firmy SA, zejména co do sestavení jízdních řádů a prezentace cen jízdného. Tyto nedostatky nic nemění na tom, že firmě SA a především jejímu majiteli panu ing. Jančurovi, upřímně a ze srdce fandím. Stejně jako tisíce cestujících přede mnou a i tisíce po mně, i já jsem se v úterý 28. února 2006 rozhodl využít komfortní dopravy společnosti SA v úseku Ostrava - Brno a rád bych se Vám svěřil se svými "zážitky".
Na nástupiště SA na ostravském UANu jsem přišel v 5:45 ráno, "žlutý koráb" společnosti SA byl již nadohled několik metrů od nástupiště a v 5:50 byl přistaven. Společně s cca dalšími 25 spolocestujícími jsme spořádaně čekali u dveří, až se nás ujme "palubní průvodčí" - ta se v zápětí dostavila s úctyhodným balíkem čerstvého denního tisku. Nelenila a okamžitě se pustila do odbavování pasažérů. Ačkoliv i při jiných příležitostech rád využívám v autobusech sedadla 1 - 4 a na tuto jízdu jsem měl přes internet rezervovanou čtyřku, průvodčí mne požádala, zda bych si mohl sednout na sedadlo číslo 5, že první čtyři sedadla slouží pro uskladnění věcí posádky. Byl jsem trochu v prvním momentě zklamán, ale když jsem po nástupu do vozu viděl na předních sedačkách už zmíněný úctyhodný balík novin, dále časopisy, CD, DVD, koš plný audio sluchátek a další nutné "harampádí" :-) , kterým se společnost SA už řadu let uchází o přízeň svých cestujících, tak jsem se prosbě slečny průvodčí ani nedivil. První co mne mile překvapilo byla více než příjemná vnitřní teplota ve voze, ačkoliv palubní teploměr venkovní teploty ukazoval -8 stupňů. Následně jsem ku svému překvapení zjistil, že autobusy SA postrádají obvyklé háčky na pověšení oděvů a na místo běžné síťky na zavazadla je nad každým sedadlem uzavíratelný box. Což o to, kabát, nebo bunda se do tohoto odkládacího boxu pohodlně vejde, ovšem moje jediné zavazadlo, pilotní kufřík už nikoliv. Hlavně, že se ale vešel alespoň pod sedadlo. Měl jsem zpočátku obavy, zda náš vůz SPZ 3B 6 0742 opustí autobusové nádraží včas, a skutečně po rychlém odbavení cestujících jsme prostory a.n. v Ostravě opouštěli takřka na vteřinu přesně, v 6:00.
První úsek cesty mrazivým ránem do Frýdku - Místku (6.15) rychle uběhl a zde náš autobus přivítal dalších 8 cestujících a po čtyřminutové zastávce (6.17-6.21) jsme pokračovali směr Nový Jičín. Ještě na kraji FM průvodčí, která se představila jako Petra příjemným hlasem uvítala cestující linky Ostrava - Praha (trochu jsem se podivil, že nepředstavila i řidiče, zřejmě to u SA není zvykem) a nabídla cestujícím i další "nadstandartní služby", kterými se SA liší od většiny ostatních autobusových dopravců. Dost mne zamrzelo, že ještě před spuštěním filmu, proběhla na monitorech umístěných ve voze i reklama služeb SA, ve kterých se stále objevují zavádějící údaj o "základní ceně" jízdného z Ostravy do Prahy 150,-Kč. Nutno dodat, že ve chvíli, kdy tato reklama služeb SA běžela, už každý z cestujících věděl, kolik za svezení v komfortním prostředí zaplatil, a je jisté že "základní cena" 150,- Kč to určitě nebyla a zejména ne v daném spoji. Věčná škoda, že vedení SA tímto způsobem neustále uvádí cestující v omyl. Blížila se sedmá hodina ranní a na obzoru byl Nový Jičín (6.35) a zdejší autobusové nádraží. Ještě před tím, mne oslovila průvodčí Petra, že pokud trvám na sedadle č.4, že se tam mohu přemístit, ovšem tuto nabídku jsem již nevyužil, nebyl důvod.
Autobusové nádraží v Novém Jičíně jsme po nástupu dalších devítí cestujících opouštěli po 6 minutovém pobytu v 6.50, tedy s 15 minutovým zpožděním oproti platnému jízdnímu řádu. Nabídku tisku, či sluchátek k poslechu zvuku filmu, či hudby jsem usměvavé průvodčí Petře s díky odmítl, rád se dívám kolem sebe. A právě při tomto dívání se, jsem zaregistroval dva nedostatky na předním skle našeho autobusu, Ačkoliv měl řidič díky účinným širokým stěračům zajištěn perfektní výhled na vozovku před sebou, dost mne mrzela velmi špinavá horní polovina předního skla autobusu, která dosti znepříjemňovala výhled dopředu (škoda že to slečna průvodčí během cca 90 minutového pobytu na konečné v Ostravě nestačila umýt :-) ) ale co mne překvapilo více byla dlouhá prasklina táhnoucí se napříč možná třemi čtvrtinami předního skla autobusu. Samozřejmě, že odlétnuvší kamínek mohl toto způsobit právě někde na cestě mezi Prahou a Ostravou a je tedy možné, že nyní kdy se o tom zmiňuji je již sklo vyměněno, ale pokud tomu tak nebylo, tak se jen podivuji, jak je možné, že garážmistr vypustil tento vůz s "prasklou výlohou" z depa?!
Cesta k hanácké metropoli Olomouci (7.25) příjemně ubíhala a já jsem byl v duchu zvědavý zda a pokud ano, nakolik se našemu řidiči podaří snížit 15. minutové zpoždění z N. Jičína, byl jsem překvapen a mile, k nástupnímu stanovišti společnosti SA na autobusovém nádraží v Olomouci jsme dorazili v 7.33 hod. Zde nastoupili pouze dva cestující. Možná i díky tomu tak málo, že v 7.20 projíždí Olomoucí linka společnosti CE která na rozdíl od SA nezajíždí do N. Jičína. Jeden z těchto dvou cestujících byl na pohled dost překvapen, když na jeho požadavek jízdenky z Olomouce do Brna, si řidič, přesně v souladu s ceníkem SA řekl o 150,- Kč, Jen pro zajímavost, CE si za stejný úsek účtuje jen 90,- Kč. Odjeli jsme v 7.36, tedy již jen s 11 minutami zpoždění oproti JŘ Rád jsem využil nabídku kávy od naší sympatické slečny průvodčí a ač ke kávičkám z automatu chovám jistou zášť, byl jsem mile překvapen, káva byla dobrá.
Skrze až příliš ušmudlané přední sklo jsem vyhlížel dálniční odbočku do města Prostějov. Jaké bylo moje překvapení, když náš svižně jedoucí autobus minul v přímé jízdě i poslední odbočku do Prostějova a řítil se směrem na Brno. Oslovil jsem slečnu průvodčí s dotazem proč nejedeme přes Prostějov. Zeptala se, zda potřebuji v Prostějově vystupovat, řekl jsem, že ne, že jedu do Brna. Na to mi řekla, že v Prostějově stejnak nikdo nenastupuje. Rád věřím, že průvodčí spojů SA disponují přehledem která místa a ze kterých stanic jsou rezervována ať už na otevřenou, či na kreditovou jízdenku. Ale moc by mne zajímalo, na základě čeho si mohli být náš řidič a naše průvodčí tak jisti, že na nástupišti a.n. v Prostějově nečeká ať už jednotlivec, či rodina s dětmi, kteří by zaplacením jízdného v autobuse rádi využili služeb SA!!?? Byl to pro mne šok a na můj dotaz vůči průvodčí, jak by asi dopadl běžný občan Prostějova čekající na náš spoj s úmyslem zaplatit v autobuse, mi už bohužel slečna průvodčí ani neodpověděla!? Zřejmě by musel použít služby jiného dopravce.
A tak se Tě milý Busportále ptám, zda by jsi se z moci úřední mohl mým jménem zeptat na Dopravním úřadě Magistrátu hlavního města Prahy, jako na vydavatele licence pro linku Praha - Ostrava provozovanou společností SA, zda je v této licenci klauzule, že řidič může na základě vlastního rozhodnutí, bez vážného důvodu vypustit zastávku? Obávám se, že není! Možná by mi nyní řidič i průvodčí oponovali, že náš autobus byl již po odjezdu z Olomouce plně obsazen (jak známo nelze po dálnici vozit stojící cestující), tak o tom bohužel já přehled nemám, ale pokud tomu tak skutečně bylo, co bránilo řidiči našeho autobusu na a.n. v Prostějově zajet a případné čekající cestující požádat aby použili jiné spoje z důvodu 100% obsazenosti vozidla SA?! Něco takového by mělo být věcí "stavovské cti" každého řidiče autobusu, lidskou slušnost nevyjímaje. I takto se dá přicházet o cestující, zejména, pokud snad toto vynechání Prostějova nebyl první případ. Více méně zbývající část cesty do Brna jsem strávil v němém úžasu nad tím, co vše si mohou řidiči autobusů dovolit, a je to dvojnásob politování hodné, že jde o řidiče společnosti SA, jejíž majitel díky svým schopnostem byl plným právem oceněn titulem Podnikatel roku 2005.
Ale ještě jedno nemilé překvapení mne přeci jen čekalo. Při průjezdu Brnem, těsně před křižovatkou Nové Sady ve směru od Zvonařky byla již zdálky vidět dlouhá řada vozidel čekajících na zelenou v pravém odbočovacím pruhu (k nádraží). Vzhledem k tomu, že v daném okamžiku byl levý odbočovací pruh zcela volný, náš řidič to vyřešil šalamounsky - vjel do volného odbočovacího pruhu vlevo, zastavil u semaforu a když pro odbočení vpravo naskočila zelená, tak se, zřejmě spoléhajíc na to "...však on mne někdo pustí", do svého pravého odbočovacího pruhu prostě vnutil, což se mu díky Bohu podařilo. Nevím, obávám se, že tento čin našeho řidiče "profesionála" by se dal okomentovat slovy "jezdí jako prase" a že by podobný čin možná neudělal ani čerstvý majitel řidičáku, kterému na něm ještě nezaschl inkoust! Za pár okamžiků jsme dorazili s 10 minutami zpoždění na stanoviště SA u hotelu Grand v Brně (8.30). Mé "zážitky" z mé první a určitě ne poslední cesty s SA tímto pro tentokrát končí! Co se týče celkového hodnocení, tak "jako ve škole": průvodčí 1mínus a i když ještě při průjezdu Olomoucí na stejnou "známku" aspiroval i náš řidič, tak za ten vynechaný Prostějov a způsob průjezdu brněnskou křižovatkou má u mne nedostatečnou!!
Zdeněk Šikl

SA = Student agency, CE = Capital express.
Dobrý den pane Šikle,

děkuji Vám za e-mail. Linka Praha - Ostrava jezdí stále podle stejného jízdního řádu a to i od 26.2.2006. Nedělali jsme ani žádné změny týkající se Prostějova.

V příloze Vám pro jistotu zasílám jízdní řád, podle kterého nyní provozujeme tuto linku.

Přeji Vám příjemný a ničím nerušený den

Zuzana Komínková
junior manager Student Agency