Pro BUSportál: Connex Česká republika: Vyhodnocení jednotlivých paragrafů "protikuřáckého zákona" z pohledu největší dopravní společnosti s více než 1200 autobusy * Vyjádření největšího dopravce v Plzeňském kraji ČSAD autobusy Plzeň, a.s. *
Pro BUSportál: Connex Česká republika: Vyhodnocení jednotlivých paragrafů "protikuřáckého zákona" z pohledu největší dopravní společnosti s více než 1200 autobusy * Vyjádření největšího dopravce v Plzeňském kraji ČSAD autobusy Plzeň, a.s. *
BUsportál velice děkuje za rychlou odpověď oběma společnostem.

Connex ČR: Stanovisko k dotazům týkajících se uplatnění zákona č. 379/2005 Sb. z pohledu dopravce:

Dopravní společnosti skupiny Connex v ČR samozřejmě respektují zákon č. 379/2005 Sb. ze dne 19.8.2005 o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, který se na nás vztahuje jak po stránce dopravce tak i po stránce zaměstnavatele.

V ustanovení § 8, odst.1a ) výše citovaného zákona se zakazuje kouření v prostředcích veřejné dopravy – tedy v autobusech / ve vlacích / - toto opatření platí již celou řadu let a je zcela jednoznačně dodržováno a to jak v pravidelné tak i v příležitostné dopravě. V další části tohoto ustanovení se kouření zakazuje ve veřejně přístupných prostorách budov, na nástupištích,pod přístřešky a v čekárnách a to v případech, kdy tato zařízení souvisí s veřejnou dopravou.

Následující § 9 v odst. 1 zákona ukládá provozovateli umístit v těchto prostorách tabulky s textem „Zákaz kouření“ s obecně platnou značkou a to především na místo u vstupu.

Informace o zákazu kouření v autobusech je sice umístěna ve vnitřku autobusu, ale bude umístěna vně u vstupních dveří. Stejné informační tabulky budou umístěny u vchodů do veřejně přístupných prostor výpravních budov, čekáren nebo na nástupištích aut. nádraží, které provozujeme jako vlastníci nebo nájemci. Tyto informační tabulky nebudeme umísťovat na autobusových zastávkách, neboť je neprovozujeme - nejsou naším vlastnictvím a na označnících jsou zveřejňovány pouze informace pro cestující a jízdní řády.

§ 9 v odst.2 zákona umožňuje provozovateli výše citovaných zařízení požádat obecní policii nebo polici ČR o zákrok vůči osobám, které nerespektují daná pravidla.

Ustanovení § 15 zákona hovoří o zákazu vstupu osobám, které jsou zjevně pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek a ohrožují sebe, jiné osoby, veřejný pořádek nebo veřejný majetek a to do veřejných dopravních prostředků, veřejně přístupných prostor budov, na nástupiště,pod přístřešky a do čekáren v případech, kdy tato zařízení souvisí s veřejnou dopravou.

Zcela určitě si umím představit zásah řidiče autobusu vůči takovéto osobě a naši řidiči takto běžně postupují. Musím však zdůraznit, že se setkáváme i s napadením případně se zraněním řidiče takto postiženou osobou. Myslím, že není nutné zdůrazňovat, že se v takovém případě vždy jedná o projev osobní statečnosti a smyslu pro povinnost kteréhokoliv našeho zaměstnance nebo i běžného občana. Očekávám věcný a racionální přístup příslušníků obecní policie i PČR a mám za to, že určitou dobu bude trvat, než se vyřeší formulační nebo vymezující podmínky nového zákona.

Povinnosti zaměstnavatele vymezuje § 16 zákona, který mu ukládá provádět kontroly na požití alkoholu před nástupem a v průběhu směny a v odstavci 3 hovoří – odmítne-li dotyčný pracovník dechovou zkoušku případně krevní test – pohlíží se na něj jako na osobu pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky.

Povinnost zaměstnavatele takto vymezenou zákonem plníme a náš postup vůči našim zaměstnancům v případech pozitivních výsledků kontrol je nekompromisní. Z tohoto důvodu se jedná o vyjímečné případy, kdy je výsledek kontrolního testu pozitivní.

Je-li nutné provedení lékařského vyšetření, náklady na ně hradí osoba, u které je nález pozitivní. V případě negativního výsledku, hradí náklady ten, kdo o vyšetření požádal. Toto ustanovení zákona považuji za velmi dobré, neboť zcela jednoznačně vymezuje osobu zodpovědnou za úhradu vzniklých nákladů spojených s kontrolním vyšetřením.

Je mi jasné, že dodržování zákona bude pod přísnou kontrolou té části veřejnosti, která nekouří, neholduje alkoholu a jiným návykovým látkám a že se najde řada vytrvalých stěžovatelů. Vím také, že zasahování vůči osobám porušujícím tento zákon nebude jednoduché pro nás ani pro policii.Nezbývá než vsadit na trpělivost a víru v občanskou zodpovědnost každého z nás vůči sobě i vůči svým spoluobčanům.Myslíte si, že je to fantazie? Já tomu věřím.

Ing. Petr Moravec
Generální ředitel Connex Czech Holding, a.s.


ČSAD autobusy Plzeň, a.s.

K dotazu ohledně praktických dopadů k naplňování zákona 379/2005 Sb. jako zástupce dopravce a provozovatele autobusového nádraží v Plzni a Klatovech uvádím:

Podle § 9 zák. 379/05 Sb. bude v nejbližších dnech vyvěšen v prostorách CAN v Plzni a AN v Klatovech včetně jednotlivých nástupišť piktogram zakazující kouření.

Praktické dodržování zákona z hlediska zákazu kouření v uvedených prostorách je v současné době řešeno našimi pracovníky formou upozornění a domluvy s tím, že porušují zákon. Do budoucna při neuposlechnutí výzvy našeho pracovníka bude k zajištění zákonnosti přizvána městská či státní policie, protože ta jediná má právo represe. Takto bude a v současné době již je postupováno a v případě plnění § 15 zmíněného zákona, což znamená zakázání vstupu zjevně podnapilým osobám do prostředků veřejné dopravy včetně veřejně přístupných prostor budov souvisejících s dopravou.

Miroslav HUCL
ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň a.s.