První bateriový kloubák vyjel do zkušebního provozu s cestujícími
Článkový trolejbus Škoda 35 Tr ve Zlíně. Foto DSZO

Nový bateriový článkový trolejbus Škoda 35 Tr vyjel ve čtvrtek 12. března do ulic Zlína a Otrokovic poprvé s cestujícími. Musí ujet osm tisíc zkušebních kilometrů.
Nový bateriový článkový trolejbus Škoda 35 Tr vyjel ve čtvrtek 12. března do ulic Zlína a Otrokovic poprvé s cestujícími. Musí ujet osm tisíc zkušebních kilometrů.
Během asi jednoho a půl měsíce ujede trolejbus Škoda 35 Tr na linkách MHD Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice povinných osm tisíc zkušebních kilometrů s cestujícími, aby mohl být Drážním úřadem schválen pro trvalé používání.

Článkový trolejbus Škoda 35 Tr je prvním 18metrovým trolejbusem, který je vybaven trakčními bateriemi a ujede s jejich akumulovanou elektrickou energií až 10 kilometrů mimo trolejové vedení.

Kloubový trolejbus má čtvery dveře, je plně nízkopodlažní a klimatizovaný. Používá karoserii typu Urbanway od firmy Iveco. Vůz má 42 míst k sezení, plošinu pro vozíčkáře, dětské kočárky nebo jízdní kola. Elektrickou výzbroj do vozidla instalovala firma Škoda Electric Plzeň, která je také dodavatelem vozu pro DSZO. Trolejbus může dosahovat maximální rychlosti 65 kilometrů v hodině. Jeho elektromotor má výkon 250 kW. Článkový trolejbus tohoto typu stojí 16,7 milionů korun. Novému vozu bylo u DSZO přiděleno evidenční číslo 414.

„Dva bateriové trolejbusy dvanáctimetrové délky úspěšně využíváme už od roku 2016. Dalších sedm sólo bateriových trolejbusů jsme v loňském roce pořídili pro elektrizaci dopravy mimo trolejové vedení na linkách 4 a 5 do Kostelce a Štípy. Logickým pokračováním tohoto trendu je nyní nákup kloubového bateriového trolejbusu. Ten bychom chtěli využívat zejména na lince 2 u spojů, které jsou vedeny bez přestupu až na točnu Štěrkoviště, kam není dovedeno trolejové vedení,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Bateriové trolejbusy vykazují lepší jízdní vlastnosti při jízdě mimo trakční vedení než trolejbusy s dieselagregátem a nezatěžují své bezprostřední okolí hlukem spalovacího motoru ani žádnými emisemi. Protože jde o nový typ trolejbusu, musel absolvovat nejdříve stanovený počet kilometrů zkušebního provozu bez cestujících a nyní má před sebou ještě osm tisíc kilometrů s cestujícími, než bude vůz Drážním úřadem schválen pro standardní provoz. Pro cestující, kteří budou tímto trolejbusem nyní jezdit, při zkušebním provozu žádné omezení nebo odlišnost od běžného provozu jiných vozů nevzniká.  

DSZO


První bateriový kloubák vyjel do zkušebního provozu s cestujícími
Článkový trolejbus Škoda 35 Tr ve Zlíně. Foto DSZO
První bateriový kloubák vyjel do zkušebního provozu s cestujícími
Článkový trolejbus Škoda 35 Tr ve Zlíně. Foto DSZO
První bateriový kloubák vyjel do zkušebního provozu s cestujícími
Článkový trolejbus Škoda 35 Tr ve Zlíně. Foto DSZO
První bateriový kloubák vyjel do zkušebního provozu s cestujícími
Článkový trolejbus Škoda 35 Tr ve Zlíně. Foto DSZO