ICOM transport: Rok 2019 byl úspěšný, snažíme se myslet na budoucnost

V loňském roce firma investovala do obnovy vozového parku, nového softwaru, do rekonstrukcí budov a autobusových nádraží. Problémem do budoucna bude nedostatek řidičů.
V loňském roce firma investovala do obnovy vozového parku, nového softwaru, do rekonstrukcí budov a autobusových nádraží. Problémem do budoucna bude nedostatek řidičů.
Do rodiny ICOM transport patří dalších šest dopravních společností. Se svými 800 autobusy, 300 nákladními vozidly a více než 1 800 pracovníky patří mezi největší dopravní firmy v České republice. Aktuálně zajišťuje dopravní obslužnost na území několika krajů, s novými výběrovými řízeními odchází z Královéhradeckého kraje. "Nabídli jsme nový vozový park, odbavovací a informační systémy, kvalitní služby a nejnižší ceny. Bohužel tato kritéria nebyla rozhodující. Příčiny neúspěchu lze jen stěží popsat, ale zjednodušeně sportovní hantýrkou, lze říci, že většina výběrových řízení na zajištění dopravní obslužnosti krajů se zatím nerozhoduje na hřišti, ale u zeleného stolu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže," říká Zdeněk  Kratochvíl, generální ředitel ICOM transport a.s. pro poslední číslo časopisu Prosperita.

Rok 2019 byl pro ICOM transport celkově úspěšný. Podařilo se navýšit tržby u autobusové dopravy, a to zejména v oblasti zájezdů a nepravidelné autobusové dopravy, a u prodejů pohonných hmot na čerpacích stanicích. Hospodářský výsledek za rok 2019 by měl být zhruba na úrovni 70 milionů Kč. Nejvýznamnější investice směřovaly do obnovy vozového parku, konkrétně 150 milionů Kč do nákladní a 110 milionů do autobusové dopravy. Nižší investice do autobusů byly ovlivněny právě změnami v souvislosti s výběrovými řízeními. Dalších 6 milionů investoval do nového softwaru.

V nákladní dopravě bylo v roce 2019 cílem firmy rozjet novou a svým způsobem unikátní přepravu speciálně vyrobenými návěsy pro přepravu celých karosérií autobusů pro EvoBus Holýšov.

Ve vozovém parku ICOM převládají autobusy značek Mercedes-Benz a Setra, na linkách s méně cestujícími jezdí minibusy Rošero. Průměrné stáří autobusů je 4,5 roku.

Pokud se týká řidičů, podle slov Zdeňka Kratochvíla stačí současný počet k pokrytí současných závazků. Velkou roli v jejich udržení ve firmách hraje kvalita vozového parku, zázemí pro řidiče, pravidelný růst mezd a poskytování benefitů. Dalších 300 řidičů by však bylo potřeba pro pokrytí veškeré nabídky zákazníků. "Stát by se měl určitě více zapojit do problematiky nedostatku řidičů, kterou vůbec neřeší. V České republice zcela chybí celkový systém pro výchovu nových profesionálních řidičů. Bez dopravy nemůže existovat žádná ekonomika," uvedl Zdeněk Kratochvíl.

A vyhlídky na rok 2020: "U autobusové dopravy očekáváme obdobný vývoj a hodnoty, kterých jsme dosáhli v roce 2019. U nákladní dopravy a služeb může dojít k mírnému poklesu tržeb v důsledku trendu postupného zpomalování růstu ekonomiky. V ekonomice se pravidelně střídají cykly krizí a konjunktur, a je tak logické, že po současném období, kdy se ekonomice daří, přijde období zpomalení. Možnou krizi proto nevnímáme negativně, je to jedna ze zákonitostí, se kterou je třeba počítat a být na ni neustále připraveni. V minulém období jsme investovali do rekonstrukcí budov a autobusových nádraží, vozového parku, SW apod. Snažíme se „předplatit“ si budoucnost. Doba nepohody vás naučí lépe přemýšlet a hospodárněji jednat. A to sem tam všichni potřebují".

Prosperita, ICOM transport



ICOM transport: Rok 2019 byl úspěšný, snažíme se myslet na budoucnost
Speciální návěs pro přepravu autobusových karosérií se může roztáhnout na délku podle přepravovaného autobusu. Nakládka trvá cca 15 minut. Standardně z Holýšova do čtyřista kilometrů vzdáleného Neu Ulmu převeze ICOM transport jeden autobus denně. Foto ICOM transport