Doporučujeme: Jak vidí nový rok dva naši největší výrobci autobusů a jaký byl rok 2019

Iveco Czech Republic i SOR Libchavy modernizují a rozšiřují provozy a jsou připraveny na příchod nízkoemisní dopravy. Jiří Vaněk a Jaroslav Trnka osobně.
Iveco Czech Republic i SOR Libchavy modernizují a rozšiřují provozy a jsou připraveny na příchod nízkoemisní dopravy. Jiří Vaněk a Jaroslav Trnka osobně.
Stále více se hovoří o zpomalující globální ekonomice a poklesu poptávky po nových vozidlech. Tento fakt se zatím domácího autobusového odvětví netýká, celková čísla vyrobených vozidel v roce 2019 jak v Iveco Czech Republic, tak v SOR Libchavy, ukázala, že naši nejvýznamnější výrobci si na nedostatek práce stěžovat nemohou.

Svůj pohled na uplynulé i budoucí měsíce nám poskytli - Jiří Vaněk, generální ředitel Iveco Czech Republic, a.s. a Jaroslav Trnka, generální ředitel SOR Libchavy spol. s r.o. Oba jsou ve firmách více než 30 let. Jiří Vaněk působil na různých pozicích v bývalé Karose a následně v Iveco, letos to bude 6 let od jeho jmenování generálním ředitelem. Jaroslav Trnka novodobou SOR Libchavy v devadesátých letech minulého století zakládal a po celou dobu stojí v jejím vedení.

Jaké významné události se Vám vybaví, když si přehrajete zpětně rok 2019? Jakou největší nebo nejzajímavější zakázku jste realizovali.

Jiří Vaněk: Významným milníkem roku 2019 se stal jubilejní vůz Crossway Low Entry. V červnu jsme předali klíčky od tohoto Crosswaye číslo 40 000 novému majiteli - Arrivě Střední Čechy. Tímto počtem autobusů modelové řady Crossway jsme tak překonali ikonické modely naší historie, jako byly 706RTO, ŠMka či Karosa řady 700 a 900.

Jaroslav Trnka: V roce 2019 bylo pro naši společnost určitě nejvýznamnější to, že jsme splnili beze zbytku plán výroby a prodeje autobusů. Zákazníkům jsme dodali téměř 600 autobusů, a to je pro nás velmi dobrý výsledek. Významné bylo také získání několika zakázek na elektrobusy v desítkách kusů do Rumunska. Významné je i to, že se nám podařilo zahájit stavbu výrobní haly, která nám umožní případné navýšení výroby elektrobusů. Také nás potěšilo, že pokud jde o počty dodaných a registrovaných autobusů jsme v roce 2019 obsadili na domácím trhu první místo.

Nejvýznamnější zakázkou v městských autobusech byly dodávky pro DP Praha a u meziměstských autobusů pro dopravní obslužnost Moravskoslezského kraje.

Jak probíhal konec roku ve výrobních závodech Iveco ve Vysokém Mýtě a SOR v Libchavách, byl hektický nebo byla u zákazníků všechna vozidla včas a zaměstnanci se před odchodem ke svým rodinám a oslavám svátků spokojeně sešli ve firmě u vánočního stromu?


Jiří Vaněk: Konec roku je obvykle hektický ve všech firmách a ani my jsme nebyli výjimkou, vždy chceme dostát závazkům vůči našim zákazníkům. Nicméně jsme konec roku zvládli lépe než v předchozím roce a poslední autobus roku 2019 jsme dokončili 23. prosince. Rok jsme ukončili přesně jak jsme jej měli naplánovaný, tedy 4 612 vyrobených a odvedených autobusů.

Jaroslav Trnka: Na konci roku 2019 jsme nemuseli přijímat žádná mimořádná opatření. Rok jsme ukončili ve standardním režimu a dobré výsledky většina zaměstnanců řádně oslavila na vánočním večírku.

Některé automobilky připravují restrukturalizace, dokonce plánují propustit tisíce zaměstnanců. Co se týká autobusů, dopravci si v současné situaci spíše stěžují na nedostatek výrobních kapacit.  Připravujete nějaké změny? Plánujete v nejbližší době modernizaci provozů nebo navyšování počtu zaměstnanců?

Jiří Vaněk: Modernizaci provozů se věnujeme průběžně. Vydáváme nemalé částky na inovace, lasery, svařovací roboty a do vývoje nových výrobků. A rovněž investujeme významné mzdové prostředky do náboru nových zaměstnanců, dnes jich již zaměstnáváme více než 4 000.

Jaroslav Trnka: Pro rok 2020 plánujeme přibližně stejný objem výroby jako v loňském roce a tedy počítáme, že se počet zaměstnanců nebude nijak zásadně měnit.

S modernizací provozů počítáme. Již zmíněná výrobní hala by měla být letos dokončena a v přípravě je stavba lakovny základního nátěru karoserie a podvozku. Zahájení stavby je plánováno ihned po získání stavebního povolení. Připravujeme ještě jednu významnou stavbu, a to přístavbu svařovny, která je ve stadiu projektové přípravy. S tím budou souviset i nová technologická zařízení. Tyto investice mají za cíl modernizaci provozů a zejména technologickou a logistickou optimalizaci výrobních procesů.

V roce 2020 se bude udržitelnost skloňovat ještě více než v roce letošním. Na veletrzích jste novinky v elektromobilitě představili, jak vidíte dlouhodobější směrování pohonů pro veřejnou dopravu. Víme, že z hlediska infrastruktury není Česká republika na alternativy připravena. Jak jsou na tom podle Vašich zkušeností v ostatních evropských zemích?

Jiří Vaněk: Myslím, že zejména autobusy a minibusy Iveco, ať již vyráběné přímo ve Vysokém Mýtě či v našich sesterských výrobních závodech, mají z hlediska pohonů výjimečně širokou paletu nabídky: Diesel Euro 6, také však i Euro 3/5 pro země mimo EU. Dále HVO, GTL, plynové pohony CNG a Biodiesel, máme autobusy hybridní s ultracapacitory, trolejbusy a bateriové autobusy s lithiovými články v několika provedeních dle požadovaného typu nabíjení. Nabídka tedy je natolik pestrá, že dokážeme vyjít vstříc i velmi náročným zákazníkům a nebo jim pro jejich možnosti a potřeby doporučit to nejvhodnější řešení a to i dle typu infrastruktury, která je v jejich zemi k dispozici. V případě autobusů plynových nebo elektrických jsme dokonce schopni zákazníkovi vybudovat a předat do provozu, ve spolupráci s několika našimi renomovanými partnery, i celou plnicí či nabíjecí infrastrukturu.

Jaroslav Trnka: Pokud jde o emisní předpisy, tak naše vozidla splňují emisní normu EUR6 step D a v přípravě je stupeň E to je u naftových motorů. Autobusy s motorem na CNG běžně dodáváme u všech typů autobusů. S elektrobusy máme již dlouhou zkušenost, která potvrzuje, že se dají využít jako plnohodnotný dopravní prostředek v městské dopravě. Vyžaduje to ale pečlivou přípravu jak v infrastruktuře, tak v plánování dopravních grafikonů. Domnívám se, že další vývoj alternativních pohonů bude směřovat k nějakému způsobu využití vodíku. Jeho efektivní využití si dle mého názoru vyžádá ještě několik let vývoje. Obecně se potvrzuje, že rozšířené využití těchto pohonů je závislé na dotacích jak na pořízení vozidel, tak na vybudování infrastruktury. Efektivní veřejná doprava, tak bude do budoucna zřejmě muset využívat smysluplný mix pohonů.

Co zásadního čeká vaše firmy v roce 2020 a co byste „své" firmě v novém roce přáli?

Jiří Vaněk: I v roce 2020 bychom se rádi ucházeli o přízeň našich zákazníků z více než 30ti zemích celého světa. Chtěli bychom si udržet vedoucí postavení v Evropě v kategorii linkových autobusů, kde máme tržní podíl 42%. A chtěli bychom opět vylepšit i naše tržní podíly v kategoriích autobusů nízkopodlažních a turistických.

Co se týče Iveco CR ve Vysokém Mýtě, zde si po celý rok budeme připomínat krásné kulaté jubileum 125 let od založení naší firmy panem Josefem Sodomkou. Jsme hrdí na takovou bohatou historii a tradici jíž jsme skromnými pokračovateli. Pečujeme o naše současné výrobky, které vyrábíme a vylepšujeme na základě našich bohatých zkušeností a s vědomím odpovědnosti a závazku vůči našim věrným zákazníkům.

Jaroslav Trnka: Pro naši společnost SOR, je jako ostatně u všech firem, vždy zásadní získat dostatek zakázek v našem případě na autobusy, ty dodat zákazníkům v dobré kvalitě a v dojednaných termínech. Ještě chci zmínit jednu věc. V letošním roce chceme na některé z podzimních výstav představit prototyp nové generace meziměstských autobusů. Naší firmě tedy přeji, aby se nám to vše podařilo a k tomu ještě spokojené zákazníky.

Za redakci Jana Hakrová