Boom elektrických autobusů v západní Evropě i Austrálii
Ilustrační foto, letiště Schiphol.

Za prvních devět měsíců roku 2019 registrovali výrobci v západní Evropě a Polsku přes 1 000 kusů elektrických autobusů. Autobusy na vodík jsou zatím v několika kusech.
Za prvních devět měsíců roku 2019 registrovali výrobci v západní Evropě a Polsku přes 1 000 kusů elektrických autobusů. Autobusy na vodík jsou zatím v několika kusech.
Rok 2019 se zapíše jako rok, kdy se v západní Evropě a Polsku výrazně zvýšily objemy prodejů elektrických autobusů. Zatímco v roce 2018 se evropský trh s elektrickými autobusy zvýšil o 48 procent ve srovnání s rokem 2017, v prvních devíti měsících roku 2019 již bylo ve srovnání s rokem 2018 zaregistrováno o 100 procent více vozidel.

1 123 zaregistrovaných elektrických autobusů v roce 2019

Údaje o alternativních pohonech ukazují, že registrace hybridních autobusů jsou o roku 2016 do současnosti zhruba konstantní. V roce 2017 došlo k náhlému zvýšení autobusů na zemní plyn, který s 1 030 registracemi ztrojnásobil výsledek roku 2016. Autobusy s palivovými články se zatím pohybují v řádech jednotek kusů ročně (1 v roce 2016, 4 v roce 2017, 0 v roce 2018, prozatím 1 v roce 2019).

Na druhé straně registrace elektrických autobusů stále rostou. K 30. září 2019 bylo zaregistrováno 1 123 bateriových elektrických autobusů (včetně trolejbusů). A určitě ještě porostou, protože poslední měsíce v roce obvykle registrace rostou.

Trh s elektrickými autobusy v Evropě + 100%

Podle údajů poskytnutých Chatrou - CME Solutions je v každém případě rok 2019 prvním rokem, kdy byla překonána hranice 1 000 elektrických autobusů. V roce 2018 jich bylo registrováno 562, což odpovídá 5% trhu městských autobusů v západní Evropě a Polsku. Za předpokladu, že celkový trh bude stále kolem 10 000 vozidel, by v tomto roce mohla být registrace elektrických autobusů přes 10 procent celkového počtu.

Rostou i trhy Latinské Americe a v Austrálii

V současné době probíhá rychlý přechod na elektrické autobusy ve veřejné dopravě nejen v Evropě, Latinské Americe a částech Asie. V příštích několika letech plánuje přeměnit celou flotilu 8 000 městských autobusů na elektrickou energii také australská Sydney. Dnes je většina autobusů v metropolitní oblasti na naftu. Přechod bude organizován během tří let státem Nový Jižní Wales, kde se Sydney nachází. Rychlá obnova autobusové flotily na elektrické autobusy je součástí státního programu na klimaticky neutrální prostředí do roku 2050. Současně probíhají i soutěže na provozovatele veřejné dopravy v metropolitní oblasti města.

„Vyzval jsem přední světové provozovatele veřejné dopravy, aby podali nabídky na všech třináct zakázek, které plánujeme zadat do roku 2022,“ řekl Andrew Constance, ministr dopravy Nového Jižního Walesu.

Elektrifikace autobusové dopravy v Sydney zvýší poptávku po elektřině v Novém Jižním Walesu o pět až deset procent, což by mělo přinést velké investice do sluneční a větrné energie ve státě. Očekává se, že náklady na zvýšenou spotřebu elektřiny budou kompenzovány sníženými náklady na fosilní paliva.

Austrálie je důležitým vývozním trhem například pro Volvo nebo Scania.

Česká republika

Podle údajů SDA bylo od ledna do září 2019 zaregistrováno 232 autobusů na CNG a 4 elektrobusy.

Sustainable Bus, thedriven.io.



Boom elektrických autobusů v západní Evropě i Austrálii