Nová řada autobusů Scania Euro 4 s technologií EGR . (CZ+EN)
Scania OmniLink EURO 4 EGR na BUSWORLD 2005. Foto BUSportál.

Turistické autokary a autobusy pro meziměstskou dopravu řady K. Městské a příměstské autobusy řady K & N. (New range of Scania buses and coaches)
Turistické autokary a autobusy pro meziměstskou dopravu řady K. Městské a příměstské autobusy řady K & N. (New range of Scania buses and coaches)
(English version you can find under Czech.)

Praha, 13. prosince 2005 – Scania představila novou řadu autobusů s novými podvozky a motory Euro 4 založenými na technologii Scania EGR. Kromě toho se autobusy vyznačují propracovanou ergonomií, nízkou spotřebou a novými bezpečnostními prvky.

Turistické autokary a autobusy pro meziměstskou dopravu řady K

Podvozek Scania řady K je určen pro dvou nebo třínápravové turistické autokary v délkách 12 - 13,5 m a pro meziměstské autobusy v délkách 13,7 – 15 m. Nové autobusy mají vzadu podélně uložený motor s objemem 9 nebo 12 litrů. Výkonové rozpětí pohonných jednotek je od 230 do 380 k. Standardně se dodávají s 8rychlostní manuální převodovkou, kterou lze na přání vybavit i systémem Scania Opticruise. Alternativou pro motory o výkonu do 340 k je 5 nebo 6stupňová automatická převodovka. Novinkou je automatické zařazení neutrálu ve chvíli, kdy autobus zastaví na zastávce.

V příštím roce se nabídka rozšíří o model K 420 s 12stupňovou převodovkou a systémem Scania Opticruise. Všechny typy převodovek mohou být vybaveny retardérem.

Přední část autobusu je značně variabilní: k dispozici jsou dvě výšky podlahy i různé způsoby zavěšení kol. Jednou z možných variant je například nezávislé zavěšení předních kol, které se nejvíce využívá u turistických autokarů. Pro turistické autokary řady K bude v rámci doplňkové výbavy nabízen program elektronické stabilizace (ESP).

Stejně jako motory a převodovky, i hnací a vlečné nápravy vycházejí z modulární koncepce nákladních vozidel Scania. Vlečná náprava s hydraulickým řízením je u třínápravových autobusů řady K umístěna za hnací nápravou. Přístrojový panel ukazuje zátěž jednotlivých náprav. Při jízdě na kluzkém povrchu lze u třínápravových autobusů přenést zátěž z vlečné nápravy na hnací.

Sedadlo řidiče má vylepšenou ergonomii a dobře přenáší pohyb vozidla na řidiče. Řidič tak může přesně odhadnout možnosti autobusu v jakékoliv situaci.

Městské a příměstské autobusy řady K & N

Pohonnou jednotkou je 9litrový pětiválec, který je u řady K uložený vzadu podélně, u řady N napříč. Výkon je odstupňován v rozmezí 230, 270 a 310 k. Všechny motory jsou dostupné rovněž ve verzi CNG (pohon na plyn). Řada N je standardně dodávána s 5 či 6stupňovou automatickou převodovkou, u řady K je automat doplňkovou výbavou. Autobusy řady K jsou dostupné rovněž s 8stupňovou převodovkou, kterou lze volitelně doplnit systémem Scania Opticruise.

Řada N má nízkou podlahu v celé délce autobusu, portálovou konstrukci hnací nápravy a vyrábí se v délkách 10,7 respektive 12 metrů. V dohledné době se začnou vyrábět také 18metrové kloubové a dvoupodlažní autobusy.

Městský autobus řady K má nízkou podlahu až k zadní nápravě; do zadní části se nastupuje přes dva schody. Tato verze nabízí větší přepravní kapacitu cestujících. Kloubové modely řady K mají zvýšenou podlahu uprostřed a vzadu.

Inovace nových autobusů řady K a N
  • Úsporné a ekologické motory Euro 4 s technologií Scania EGR.
  • Systém elektroinstalace s elektronickou sběrnicí CAN-bus nabízí mnoho nových funkcí a umožňuje snadnější napojení elektroinstalace nástavby autobusu.
  • Elektronické kotoučové brzdy (EBS) na všech kolech, ABS a TC ve standardní výbavě.
  • Součástí doplňkové výbavy turistických autokarů bude elektronický program stability (ESP).
  • Hill-hold – volitelná funkce brzd - podrží autobus ve svahu zabržděný do chvíle, kdy je vyšlápnuta spojka a autobus se rozjede.
  • Na přístrojovém panelu lze na displeji přečíst zátěž na nápravu. Při jízdě na kluzkém povrchu u třínápravových autobusů lze část zátěže přenést z vlečné nápravy na hnací.
  • Pneumatický systém se tlakuje tehdy, když motor není v záběru – což šetří palivo a nepřetržitě zajišťuje maximální kapacitu systému.
  • Chladicí systém se skládá ze standardizovaného chladicího modulu s hydraulickým ventilátorem namontovaným z boku motorové komory.


Zdroj: Tisková zpráva Scania CZ.
13 October 2005 - Scania at Busworld 2005

New range of Scania buses and coaches

Scania’s new bus and coach range will be in focus at the Busworld exhibition in Belgium next week. A new range of engines with Scania EGR meet Euro 4 without any need for additives. The new bus and coach range boasts numerous innovative features that enhance fuel economy and uptime, facilitate bodybuilding and further boost driver appeal. Central in this is the new electrical system, which is based on CAN-bus technology.

Scania buses and coaches now follow after last year’s massive and highly successful changeover to the new truck range in Europe. Over roughly a one-year period, the whole product range will be replaced with Euro 4-compliant models. From late 2006, a Euro 5 engine will also be available for city bus applications.

Many systems and components are shared with Scania's new truck range, which for the customer means more efficient service support. In addition, shared R&D and production resources give improved quality and faster time-to-market.

Typical for Scania is outstanding operating economy resulting from excellent fuel economy, solid design and dependable service support – characteristics common to all Scania vehicles.

Scania vehicles are also renowned for their driver appeal, a result of first-rate ergonomics, exceptional driveability, responsive handling and a high level of active safety.
Driver station
A lot of effort has been put into the ergonomics of the new Scania driver station. Controls are designed to be intuitive, logically placed and provided with the right feel. They communicate what the vehicle is doing, giving the right signals to the driver to help him or her make the right decisions.

The driver should feel that he or she is driving a Scania – and enjoy doing so.
Powertrain
Scania's new bus and coach range incorporates a completely new range of Euro 4 engines based on EGR technology, without any need for additives. Combined with new and revised gearboxes, the new engines offer excellent fuel economy and reliability with outstanding driveability and driver appeal. A 9-litre Euro 5 engine will be available from late 2006.

All Scania Euro 4 and Euro 5 engines for buses and coaches will use EGR technology to secure environmental performance and minimise the hassle for operators and drivers.
Electrical system
CAN-bus technology is the basis of the new electrical system. A network-based electrical system opens for a wide range of new functions and future options. Based on information exchange between the systems in a vehicle, it simplifies the architecture of the electrical system, while opening new opportunities to easily integrate functions associated with the bodywork.
City and suburban buses – Scania K or N
Scania buses for city and suburban applications are based on the K-series with a longitudinal engine or the N-series with a transverse 9-litre engine.

The low-floor front sections and driver stations are identical. The rigid front axle with I-section axle beam and two-spring air suspension are shared with Scania trucks.

The Scania N-series comprises city buses with a low floor throughout the length of the bus. Scania's transversely-mounted 9-litre engine is available in three outputs: 230, 270 and 310 hp, combined with automatic transmission.

The Scania K-series includes city and suburban buses with a low floor in the front section. The low floor extends to the rear axle on two- and three-axle buses and to the mid-axle on articulated buses. The Scania 9-litre engine is longitudinally mounted inline with the gearbox. Transmission is manual or automatic. Drive and tag axles are shared with Scania trucks.
New strategy for added customer value
In conjunction with the launch of the new bus range, Scania presents a new bus strategy for long-term profitability, focused on product segmentation based on customer needs. The aim is to offer a selection of products ranging from city buses to coaches that covers the demand in Europe, whilst adding to the customer value with a comprehensive service and aftersales offer. Scania's strategy is to co-operate closely with a few preferred bodybuilders to develop a complete bus based on Scania's well-reputed chassis technology to offer customers an optimised final product for each specific transport need. Scania has chosen to build this selected range together with the fully-owned subsidiary Scania Omni, as well as with the Spanish bodybuilder Irizar, with whom Scania has co-operated for more than 10 years. With Scania Omni and Irizar, Scania now has a very wide product range that covers all segments from city buses to exclusive tourist coaches. The new strategy will be fully implemented during 2006.

Nová řada autobusů Scania Euro 4 s technologií EGR . (CZ+EN)
Scania Irizar InterCentury. Foto Scania.
Nová řada autobusů Scania Euro 4 s technologií EGR . (CZ+EN)
Scania OmniLink. Foto Scania.
Nová řada autobusů Scania Euro 4 s technologií EGR . (CZ+EN)
Scania OmniCity. Foto Scania.
Nová řada autobusů Scania Euro 4 s technologií EGR . (CZ+EN)
Scania Irizar PB. Foto Scania.