Dopravní podnik Bratislava zvažuje změnu způsobu výběru dodavatele na 85 autobusů

Pro co nejtransparentnější výběr zřejmě využije novou metodu sealed-bid aukci a prodloužil lhůtu pro podávání nabídek. Chce být vzorem pro ostatní instituce.
Pro co nejtransparentnější výběr zřejmě využije novou metodu sealed-bid aukci a prodloužil lhůtu pro podávání nabídek. Chce být vzorem pro ostatní instituce.
Bratislavský dopravní podnik (DPB) chce zajistit, aby se do soutěže mohlo přihlásit co nejvíce výrobců z celé Evropy. Poptává až 85 nových autobusů, které mají přinést skokový nárůst v kvalitě cestování.

Nové vedení DPB chce přinést do všech veřejných zakázkách maximální transparentnost. Městský dopravce vyhlásil 19. srpna 2019 výběrové řízení na dodávku až 85 zcela nových autobusů. Půjde tak o jeden z největších a nejvýznamnějších tendrů v historii bratislavské MHD.

Aby se do soutěže mohlo zapojit co nejvíce výrobců z celé Evropy, vznikla mezi nimi co největší rivalita a nabídli své vozy s co nejnižší marží, DPB prodloužil lhůtu pro doručení nabídek do 8. listopadu (pro kloubová vozidla). Věří, že se tím podaří získat co nejvíce nabídek a přispěje to k ještě vyšší férovosti soutěže.

"Zároveň jsme se při pořizování autobusů rozhodli nepoužít e-aukci, ale tzv. sealed-bid aukci. Sealed-bid aukce funguje tak, že uchazeči nevědí, zda se do soutěže přihlásil i jejich konkurent a mají stanovený termín, do kterého musí předložit svou cenovou nabídku. Po uplynutí této lhůty již nemohou svou nabídku upravovat. Teprve po uplynutí lhůty se dozví, zda byly ve veřejných zakázkách sami a pokud ne, jaké byly ceny ostatních. Máme za to (a potvrzují to i mnohé odborné výstupy), že tento způsob soutěže podstatně mění motivaci firem a znamená výhodnější nákup pro zadavatele (v tomto případě DPB). V námi zvolené sealed-bid aukci firma v době podání nabídky neví, zda je sama, nebo ne, což předpokládá, že ve snaze uspět musí napoprvé předložit cenu, která odpovídá její skutečným nákladům a přiměřenému zisku. Jinak riskuje, že nebude úspěšná. Tento postup proto považujeme za nejtransparentnější a z pohledu zadavatele za nejekonomičtější." píše DPB v tiskové zprávě.

Při elektronické aukci je podle DPB běžným jevem, že firma dá maximálně vysokou vstupní nabídku. Následně mají další uchazeči možnost snižovat tuto nabídku a takto navzájem mezi sebou soutěžit. Avšak v případě, že se do soutěže zapojí pouze jeden uchazeč, jeho vstupní, tedy maximálně vysoká nabídka, se stává i nabídkou konečnou. E-aukce nemusí být vhodná ani když přijde více nabídek. Jednak umožňuje kartely, kde "konkurenti" postupují koordinovaným postupem na úkor zadavatele. Ani v případě, že ke kartelové dohodě nepřijde, však nemusí přijít k nejlepší ceně, protože jakmile konkurenti přestanou se snižováním vstupní nabídky, přestane snižovat i daná firma a stává se úspěšnou. To ale neznamená, že předložila svou nejlepší nabídku. Znamená to jen tolik, že našla hranice své konkurence.

Výrobcům autobusů chce DPB dát více času, aby se mohli dotazovat na požadované technické specifikace. Před vyhlášením soutěže byl proveden cenový průzkum u výrobců, kteří dodávají na český a slovenský trh a bylo potvrzeno, že podmínky stanovené v technické specifikaci pro rozhodující část zakázky umí splnit minimálně šest uchazečů z celoevropského trhu.

V souvislosti s plánovaným spuštěním parkovací politiky chce DPB výrazně zkvalitnit MHD. Spoluje úspěch parkovací politiky s tím, zda lidé z aut přestoupí do veřejné dopravy. Dopravce proto nakoupí  až 85 nových autobusů, díky kterým se skokově navýší kvalita cestování. Všechna vozidla mají mít klimatizaci s výkonem minimálně 54 kW, determální okna a dveře na automatickou fotobuňku, Wi-Fi, USB zásuvky a bezpečnostní kamery. Musí splňovat nejnovější emisní normy Euro 6. První z těchto moderních autobusů začnou podle plánu v Bratislavě jezdit už příští rok.

81 autobusů bude kloubových pro minimálně 125 cestujících. Pro předložení nabídek u těchto typů prodloužil DPB lhůtu do 8. listopadu.

Další 4 autobusy budou mikrobusy pro úzké uličky na Kramároch a na Slavíně.