Nizozemský Qbuzz do konce roku 2020 s dalšími dvaceti autobusy na palivové články

Tendr na výstavbu čerpací stanice a na dodávky vodíku vyhrál Shell. 20 vodíkových autobusů dodá belgický Van Hool. Nizozemsko pokračuje ve snižování emisí.
Tendr na výstavbu čerpací stanice a na dodávky vodíku vyhrál Shell. 20 vodíkových autobusů dodá belgický Van Hool. Nizozemsko pokračuje ve snižování emisí.
Vodíkové elektrické autobusy ujedou na jednu nádrž vodíku 350 až 400 kilometrů a budou použity pro meziregionální spojení mezi provinciemi Groningen a Drenthe na severovýchodě země. Během jízdy bude vodík přeměněňován na elektřinu pro pohon vozidel. Jedinou látkou, kterou budou emitovat, jsou vodní páry.

Náklady na tuto technologii jsou stále vysoké, ale projekt je podporován několika vládami (provinciemi a Evropou). „Van Hool začal stavět vodíkové autobusy v roce 2005 a od té doby bylo vyrobeno 131 kusů,“ říká Filip Van Hool, generální ředitel společnosti Van Hool.

Podle vlámských novin De Tijd má smlouva hodnotu 13 milionů eur, 650 000 EUR na autobus. Podvozek, karoserie a interiér budou pocházet z Makedonie, zatímco belgická továrna v Koningshooikt se postará o palivový článek a kabeláž. Autobusy by měly být připraveny k použití do konce roku 2020.

Výběrové řízení na bezemisní dopravní systém organizovala Agentura pro veřejnou dopravu Groningen Drenthe. Smlouvu s Van Hool uzavřel provozovatel dopravy Qbuzz.

Van Hool má také objednávky na autobusy s palivovými články do Kolína nad Rýnem-Wuppertalu a do Dánska. Letos na podzim vyjede osm autobusů Exqui.City18 Fuel Cell i ve městě Pau ve Francii, blízko Pyrenejí. 18, 62 metrů dlouhý Expui.City má kapacitu 125 cestujících a ujede 300 km. Půjde o první vodíkový systém BRT na světě.

Autobusy s vodíkovým pohonem mají v Nizozemsku přispět k dalšími snížení emisí. Už v prosinci by mělo být v provozu v regionech Groningen a
Drenthe více než 160 e-busů.

Nizozemský Qbuzz do konce roku 2020 s dalšími dvaceti autobusy na palivové články
Letos na podzim vyjede osm autobusů Exqui.City18 Fuel Cell ve městě Pau ve Francii. Foto Van Hool