Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu

Téměř dvatisíce kilometrů ujely nové autobusy z Vysokého Mýta k fjordům do Bergenu, kde budou nasazeny na linky veřejné dopravy v síti organizované společností Skyss.
Téměř dvatisíce kilometrů ujely nové autobusy z Vysokého Mýta k fjordům do Bergenu, kde budou nasazeny na linky veřejné dopravy v síti organizované společností Skyss.
První část víkendové cesty z Vysokého Mýta přes Prahu, Drážďany a Berlín do německého přístavu Rostock není pro řidiče nových autobusů Crossway 12 m Low Entry nikterak zajímavá. Při vjezdu do přístavu v Rostocku skupina 11 autobusů přitahuje pozornost. Vozidla podle potřeby seřadí do front a po asi hodinovém čekání je navádí zaměstnanci přístavu na loď. Pro představu o velikosti trajektu, na paluby se vejde okolo 70 kamiónů, 40 železničních vagónů a nespočet osobních vozů.

"Strčí nás úplně na spodní palubu, někdy úplně nahoru k osobním vozům. Většinou je to opravdu na centimentry když přejíždíme z paluby na palubu po úzkých spojovacích lávkách s Low Entrem. Aby se všichni na loď vešli, musíme zaparkovat úplně na zrcátka, a jde se do kajut. Po sedmihodinové plavbě přistáváme ve švédském přístavu Trelleborg, jednom z největších ve Skandinávii a druhým největším mořským přístavem ve Švédsku. Trajektový terminál je dobře napojen na mezinárodní dálnici E22/E6Z. Z Trelleborgu nás čeká do cíle přibližně 1 000 km, a jelikož nás vypustí z lodi všechny najednou, tak opět bílo-oranžová kolona autobusů budí pozornost, tu přitahujeme téměř celou cestu až do cíle - Bergenu," popisuje jeden z řidičů.

Cesta po  skandinávském poloostrově je už zajímavější, než cesta po kontinentální Evropě do přístavu. Trasa po dálnici vede dlouhé kilometry podél moře. Následuje proplétání mezi skalami, nahoru, dolů … švédská krajina je krásná, udržovaná, malé farmy rozeseté po krajině.

Před hranicemi s Norskem už musí autobusy překonávat fjordy po vysokých a dlouhých mostech. Počasí je zde proměnlivé, není nic neobvyklého, když je v průběhu cesty střídavě krásné slunečné počasí, hustý déšť i sníh. Na norských hranicích je potřeba udělat zastávku. V těchto měsících zde bývá i o půlnoci světlo. Odtud už je to „jen" kolem  560 km. Cesta přes norské hlavní město Oslo je bezproblémová, řidiči jsou k novým autobusům ohleduplní. Od hlavního města je to po menších „okrskách“. Na mezinárodní silnici E16 spojující Oslo s Bergenem, si řidiči ve městě Honefoss cestu „zkracují“ po klikaté silnici 7 údolími kolem jezer. Téměř v každém městečku jsou kempy převážně pro karavany, těch je na silnicích opravdu hodně. Od města Gol (600 metrů n.m) začíná stoupání na náhorní plošiny, stromů ubývá, zástavba řídne a skal a kamení přibývá. Zastávka je přibližně v 1 300 metrů n.m.. Zde je počasí opravdu jak na houpačce, při slunečné obloze je to na tričko, téměř každých 5 km je ale počasí jiné, na zemi leží i zbytky sněhu.

Po cestě je určitě povinnost udělat zastávku u 182 metrů vysokého vodopádu Voringsfossen v národním parku Hardangervidda. Od vodopádu přichází klesání tunelem Dalbergtunnelen (Storegjeltunnelen + Mabotunnelen) až k fjordu Hardangerfjord (je dlouhý 179 km), odtud je to už jen kousek po silnici 13 zpátky na E16 do městečka Lonevag. Cesta z Oslo je plná tunelů, možná kolem 200, v některých jsou i kruhové objezdy. Dalo by se říci, že polovina cesty vede tunely. Krajina je zde krásná musí se líbit každém, kdo do něchto míst zavítá.

V pondělí 8. července ráno řidiči předávají v pořádku všechny vozy a vrací se do České republiky.

IVECO BUS dodává do Bergenu několik desítek autobusů Crossway LE s motory Euro VI. Jsou provedeny v ranžovo-bílo-černém laku, typickém pro síť veřejné dopravy organizovanou Skyss.

Za fotky děkujeme Zdeňkovi.



Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Nové autobusy Iveco Crossway čekají na plavbu trajektem z Německa přes Baltské moře.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Naloďování na trajekt v německém Rostocku.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Autobusy Crossway LE s motory Euro VI pro Bergen jsou provedeny v oranžovo-bílo-černém laku typickém pro síť Skyss.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Hranice mezi Švédskem a Norskem Svinesund.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Cesta z hlavního města Norska Oslo vede množstvím tunelů, v některých jsou i kruhové objezdy.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
U městečka Geilo (800 metrů n.m.)
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
U Hardangerfjordu, třetí nejdelší fjord na světě, leží jižně od Bergenu.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
V dálce visutý silniční most přes fjord Hardangerfjorden.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Zastávka u jezera Krøderen.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Vøringsfossen - vodopád v národním parku Hardangervidda.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
U jezera Ørteren.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Hlavní vlakové nádraží Bergen.
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Iveco odevzdalo první nové autobusy Crossway v norském Bergenu
Předáno. Depo pro autobusy v Bergenu.