Ve Vídni zahájil provoz minibus bez řidiče

Od 6. června vozí cestující v příměstské části Vídně Seestadt v běžném provozu minibus pro 10 cestujících. Výzkumný projekt "auto.Bus - Seestadt" přešel do další fáze.
Od 6. června vozí cestující v příměstské části Vídně Seestadt v běžném provozu minibus pro 10 cestujících. Výzkumný projekt "auto.Bus - Seestadt" přešel do další fáze.
Výzkumný projekt "auto.Bus - Seestadt" je financován rakouským Ministerstvem dopravy, inovací a technologií jako součást programu „Mobilita budoucnosti". Autonomní řízení se stává megatrendem, kteý má potenciál změnit města udržitelným způsobem. Cílem projektu je zvýšit efektivitu a bezpečnost autonomních vozidel a provozovat autobusovou linku v Seestadtu v reálných podmínkách - se zastávkami, jízdními řády a cestujícími. Dva e-autobusy v Seestadtu testují senzory důležité pro automatizované řízení, systémy pro bezpečnost IT a zpětnou vazbu, jak je přijmou cestující.

Projektový tým složený z provozovatele vídeňské hromadné dopravy Wiener Linien, Rakouského technologického institutu (AIT), Rady pro bezpečnost silničního provozu (KFV), TÜV Austria, Siemens Mobility a Navya intenzivně pracuje na projektu na všech úrovních, především se ale zaměřil na téma bezpečnosti.

Zkušební trasa v délce přibližně dvou kilometrů vede v okolí stanice U-Bahn Seestadt. Na deseti zastávkách není klasický jízdní řád s pevnými časy. Provoz je naplánován na pracovní dny v dopoledních a odpoledních hodinách. Přesné časy nelze určit, protože mohou nastat nepředvídatelná zpoždění například vlivem špatného počasí. Přeprava cestujících je i proto bezplatná.

Seestadt je ideálním prostorem pro pilotní provoz. Na jedné straně se jedná o městské prostředí, ale méně složité než v centru. Na druhé straně je Seestadt inovativní městskou částí - oblastí Smart City Vídeň.

Výrobce autonomních minibusů Navya najel v testovacím provozu při vývoji tisíce kilometrů a neustále se snažil zlepšovat bezpečnost. Projektový tým testoval minibusy na zkušební trase Wiener Linien v různých scénářích s nejvyššími standardy bezpečnosti a spolehlivosti. Vozidla jsou vybavena různými senzory, které zajišťují bezpečnou jízdu. Přesto, pro případ problému, je na palubě vyškolený pracovník, který ho může zastavit nebo ručně ovládat.

Minibus Navya je poháněný elektřinou. Vybaven je 2D a 3D čidly LiDAR pro trvalé skenování okolí a případné překážky. Pomocí lokalizace GNSS (GPS, Galileo a GLONASS) lze kdykoliv zjistit jeho polohu. Má kapacitu 10 cestujících a jednoho operátora. Jede rychlostí do 20 km v hodině. Vyšší rychlost legislativa nepovoluje.


Wiener Linien

Ve Vídni zahájil provoz minibus bez řidiče