Bruselské letiště ukazálo autonomní elektrický autobus

Od poloviny roku 2021 budou na letišti v Bruselu v provozu samořiditelné elektrické autobusy. V pondělí 13. května proběhla na bruselském letišti první demonstrační jízda.
Od poloviny roku 2021 budou na letišti v Bruselu v provozu samořiditelné elektrické autobusy. V pondělí 13. května proběhla na bruselském letišti první demonstrační jízda.
V rámci pilotního projektu bruselské letiště Zaventem a dopravní společnost De Lijn do středy 15. května zkouší kyvadlový autobus několika demo jízdami bez cestujících. Cílem je vyzkoušet technologii autonomního řízení v reálném prostředí. Vozidla bez řidiče obvykle jezdí ve vlastních vyhrazených jízdních pruzích, pilot na letišti v Bruselu probíhá v běžném provozu v prostoru letiště. Autobus je postaven nizozemským 2getthere.

Pokud vše proběhne bez problémů, mohli by první cestující nastoupit na palubu samořiditelných autobusů v polovině roku 2021. Podle plánů bude devět těchto autobusů využito k přepravě cestujících do a z letištního terminálu, na parkoviště a k nákladnímu prostoru.

Každý autobus bude mít 8 sedadel a kapacitu 20 cestujících. Průměrně pojede rychlostí 20 až 25 km/hod. Autobusy mají pevnou trasu vybavenou magnety a senzory. Magnety jsou umístěny v zemi a slouží jako majáky, které ukazují cestu. Senzory jsou zabudovány do autobusu pro detekování okolních objektů. Ke snížení složitosti provozu budou pravděpodobně zapotřebí úpravy v terénu. Nebudou však vyžadovány žádné oddělené pruhy.


  • Pilotní projekt je v současné době ve fázi vývoje. Testovací jízdy budou prováděny na místě u výrobce 2getthere v Utrechtu.
  • V průběhu roku 2020 proběhnou další zkoušky v delším období v provozu v obchodní zóně Brucargo na letišti. Testovací jízdy budou prováděny bez cestujících, na palubě bude však stevard. Jsou určeny k testování provozu autobusu za všech povětrnostních podmínek a dopravních scénářů.
  • V případě pozitivních výsledků zkoušek bude přidáno testování dispečinku, rozhraní autobusových zastávek a nabíjecí stanice.
  • Cílem je přepravovat osoby bez stewarda na palubě, jízdy budou kontrolovány z dispečinku. Zahájení se předpokládá v polovině roku 2021.
Vývoj a testování projektu bude stát 1,5 až 2 miliony eur.