Praha plánuje nákup velkokapacitních autobusů
V únoru 2016 byl na lince 119 zkušebně provozován velkokapacitní autobus Mercedes-Benz Capacity L délky 21 m pro 105 cestujících.

Asi dvacet autobusů na alternativní pohon má zlepšit komfort dopravy na pražské letiště do doby realizace nového dopravního řešení. DPP už je několikrát testoval.
Asi dvacet autobusů na alternativní pohon má zlepšit komfort dopravy na pražské letiště do doby realizace nového dopravního řešení. DPP už je několikrát testoval.
Dlouhodobým záměrem Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) je nasadit na linku 119 na letiště velkokapacitní autobusy. V minulosti se snažil bezúspěšně vysoutěžit jejich pronájem. Formu pronájmu volil vzhledem k problému těchto typů vozidel s homologací. Legislativa nedává velkou jistotu k jejich provozování. Pro každý autobus je potřeba získat homologaci, tu uděluje buď krátkodobě magistrát nebo na pět let ministerstvo dopravy, povolení ale není možné získat dopředu (v rámci výběrového řízení), ale až pro konkrétní vozidlo.  

DPP se i přesto rozhodl asi dvacet velkokapacitních autobusů s délkou 21 metrů a s full servisem nebo prodlouženou zárukou koupit. Zatímco pronájem byl na konvenční pohon, koupi směruje na pohon alternativní. V současné době připravuje zadávací dokumentaci a do několika týdnů vyhlásí výběrové řízení. Prozatím budou spoje na letiště přes léto zdvojeny. 

"Z jednání se SŽDC vyplývá, že nové spojení na letiště nebude zavedeno dříve než v roce 2028. I pokud by se řešení urychlilo, máme vytipované další linky, na kterých bychom mohli tato vozidla využít. Jde například o linky do Suchdola nebo do ZOO," řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr na setkání s novináři v pátek 12. dubna.

S hybridním pohonem má DPP zkušenost z dvouměsíčního testování kloubového Volva 7900. Zatím se ukazuje úspora na provozních nákladech asi 25 %. "I když je úspora nákladů důležitá, je třeba zdůraznit i zvýšený komfort pro cestující. Autobus se rozjíždí na elektrický pohon a je daleko tišší než dieselový," řekl Adam Scheinherr.

Dynamické nabíjení testuje DPP na lince 58 mezi metrem Palmovka a Letňany, kde je v provozu trolejbus ŠKODA 30 Tr a nově trolejbus ŠKODA 27 Tr pronajatý od Plzeňských městských dopravních podniků. "Chceme dál rozvíjet zavádění dynamicky nabíjených trolejbusů. Jak se v Praze ukázalo, bude potřeba vždy asi 50 % trasy zatrolejovat. Výhledově přemýšlíme i o elektrifikaci linky na letiště nebo linky 207 vedoucí po centru města z Ohrady na Staroměstskou, která nyní není v provozu. Alternativou je linka 154 z metra Strašnická na Jižní město," upřesnil plány DPP v elektromobilitě generální ředitel Petr Witowski.

V současné době probíhá instalace terminálů pro bezkontaktní placení jízdného do všech tramvají. Následovat budou autobusy. Připravuje se i výběr dodavatele pro nové označníky zastávek.


Praha plánuje nákup velkokapacitních autobusů
Začátkem roku 2017 byl na lince 119 testován dvoukloubový Van Hool AGG 300, během 4 měsíců ujel přes 30 tisíc km.