Pražskému dopravnímu podniku se v roce 2018 významně zvýšily provozní náklady

DPP dosáhl za rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. O více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka.
DPP dosáhl za rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. O více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka.
V roce 2018 hospodařil DPP se ziskem před zdaněním ve výši 2,034 miliardy Kč. Po započtení odložené daně dosáhl DPP zisku po zdanění ve výši 1 529 146 000 Kč. DPP měl pro rok 2018 přiznaný přiměřený zisk ve výši 1,738 miliardy korun. Přiměřený zisk se vypočítává podle vzorce vycházejícího ze smlouvy o závazku veřejné služby v dopravě uzavřené mezi DPP a hlavním městem Prahou. Vzhledem k tomu, že většinu výnosů DPP tvoří kompenzace nařízených slev a bezplatné přepravy, určených na úhradu nákladů za plnění závazku veřejné služby, nejedná se o zisk určený např. na výplatu dividend jako u klasické akciové společnosti. V případě DPP je přiměřený zisk výnosem přiznaným ze strany objednatele, kterým je hlavní město Praha, a účelově určeným na reinvestice v oblasti vozového parku.

„V loňském roce se významně zvyšovaly personální náklady zejména u provozních pracovníků Dopravního podniku. Vedle mezd rostly významně i ceny elektrické energie a paliv. Zvýšily se také náklady na údržbu našeho vozového parku. To se promítlo do hospodářských výsledků firmy. Část zvýšených nákladů pokryly úspory z předloňského roku. Trend stoupajících nákladů bohužel bude pokračovat i v letošním roce. Jsme si vědomi, že tenhle stav je dlouhodobě neudržitelný. Snížení nákladovosti je proto jednou z priorit celého podniku,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel DPP.

„Z provozního hlediska je DPP výborně fungující podnik, má ale trochu problém s efektivitou. Máme jednoznačně přebujelé byrokratické procesy. Musíme pracovat i na snižování nákladů např. omezením duplicitních spojů, snižováním jejich nadbytečné kapacity a dalšími úspornými opatřeními,“ shrnuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

DPP je největším pražským zaměstnavatelem s téměř 11 000 zaměstnanci, kterému se daří zůstat personálně stabilní.

DPP:
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s., je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 141 autobusových linek, dále 25 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2019 bylo ve vlastnictví společnosti 1 162 autobusů, 865 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede více než 180 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2019 celkem 10 930 zaměstnanců, z toho 4 265 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy).