Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Heuliez GX137 při testování průjezdnosti v plzeňské čtvrti Výsluní

V plzeňské čtvrti Výsluní proběhly ve čtvrtek 28. března zkoušky průjezdnosti s čtveřicí autobusů, z nichž tři byly zapůjčeny z jiných dopravních podniků.
V plzeňské čtvrti Výsluní proběhly ve čtvrtek 28. března zkoušky průjezdnosti s čtveřicí autobusů, z nichž tři byly zapůjčeny z jiných dopravních podniků.
Zkoušky průjezdnosti v plzeňské čtvrti Výsluní, která v současnosti není městskou dopravou, byly realizovány 28. března v dopoledních hodinách. Podobné zkoušky byly v lokalitě realizovány i v minulosti, tentokrát byly poprvé použity i minibusy zapůjčené z dalších dopravních podniků. Vozidla vyjížděla na zkušební trasu z nedalekého obratiště Tyršův most, jako první po 10. hodině vyjel autobus Plzeňských městských dopravních podniků SOR NB 12 (ev.č. 604), dále pak Heuliez GX137 (ev.č. 280) zapůjčený od Dopravního podniku města České Budějovice. Dalším autobusem v pořadí byl Iveco Crossway LE 10.8M Dopravního podniku Karlovy Vary (ev.č. 440), a jako poslední byl testován Solaris Urbino 8.9 LE (ev.č. 2070) Dopravního podniku hlavního města Prahy. Vozidla vyzkoušela průjezd většinou ulic ve čtvrti Výsluní, a to za pozornosti zástupců městské části, PMDP, policie, médií, ale i místních obyvatel, kteří na vytoužené spojení městskou dopravou čekají řadu let. Průjezd některými ulicemi byl poměrně těsný, v celé lokalitě bylo pro účely testování zakázané parkování osobních vozů.

Zdeněk Kresa


Tisková zpráva Úřadu městského obvodu Plzeň 3:

Zajišťování veřejné dopravy na území měst a obcí je jednou z hlavních rolí místních samospráv, protože funkční veřejná doprava je základní podmínkou pro fungování a rozvoj obydlených území. Jednou z lokalit v plzeňském centrálním obvodu, kde doposud veřejná doprava prakticky chybí, je Výsluní, které se z bývalé zahrádkářské kolonie stává regulérní městskou čtvrtí.

„V oblasti už z minulosti chybí technická i dopravní infrastruktura, občanská vybavenost, prostory pro veřejný život a omezené jsou i podmínky pro možnost zajištění obsluhy veřejné dopravy, kdy místní komunikace svojí únosností budou jen těžko bojovat s těžkými autobusy a jejich šířka pak zase prověří umění řidičů autobusů na případné nově zřízené lince“, říká David Procházka, starosta Městského obvodu Plzeň 3.

Právě proběhlá zkouška není první takovou akcí v této části plzeňského třetího obvodu, v minulosti již několikrát proběhla, bohužel bez úspěchu. „Náš spolek se na problém chybějící dopravní obslužnosti snaží poukazovat již od svého vzniku. Otázka zavedení linek MHD se již projednávala několikrát, v minulosti se dokonce zástupci Spolku Plzeň - Výsluní z.s. účastnili zkušebních jízd. Bohužel se tehdy ukázalo, že PMDP nedisponují vhodným typem autobusu, který by lokalitu s ohledem na své rozměry mohl bezpečně projíždět a obsluhovat“, vzpomíná Petr Šunk, místopředseda spolku Plzeň – Výsluní z.s. a zároveň místopředseda nově zřízené Komise pro rozvoj Výsluní RMO Plzeň 3.

V důsledku kontinuální přeměny využití území na trvalé bydlení zvyšující se populace obyvatel Výsluní čím dál více volá po zřízení autobusové linky se zastávkami v intravilánu tohoto území. V dnešní době jsou totiž docházkové vzdálenosti na nejbližší linky MHD ze středu území Výsluní cca 1,2 km, což nesplňuje nastavený městský standard.

 „Samozřejmě vnímám názory některých sousedů, že největším problémem Výsluní je chybějící vodovod a kanalizace, ale nesouhlasím s nimi v tom, že zavedení linky MHD je podružnou záležitostí, nad níž je možné mávnout rukou. Tak, jak první obyvatelé, kteří si kdysi své chatičky přebudovali na rodinné domky, stárnou, a jak do školního věku dorůstají děti, které se mladým rodinám na Výsluní narodily, roste skupina spoluobčanů, kteří jsou na městskou dopravu odkázáni“, říká Michaela Cibulková, předsedkyně Komise pro rozvoj Výsluní RMO Plzeň 3.

Obvod doufá, že případné použití vozidel s nestandardními rozměry pomůže vyřešit současnou komplikovanou dopravní situaci. Další zkušební jízdy MHD se konaly ve čtvrtek 28. března v 10 hodin na Výsluní.

„Na zkoušku budeme nasazovat jak náš běžný plzeňský vůz, tak i vozy jiných rozměrů. S ohledem na využitelnost se však vždy bude jednat o klasický autobus, byť kratší nebo užší. Dle odborníků mohou v takovýchto uličních profilech hrát roli i jinak umístěná zpětná zrcátka autobusu, skutečně jde o každý centimetr. Chtěl bych tedy poděkovat našim kolegům z dopravních podniků Praha, České Budějovice a Karlovy Vary, kde tyto menší vozy na podobných linkách využívají, za konzultaci a přistavení těchto autobusů ke zkoušce“, vysvětloval podrobnosti před akcí Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků.

 „Jsme rádi, že vedení obvodu, ve snaze vyjít vstříc občanům lokality Výsluní, vyvolalo se Správou veřejného statku města Plzně, Dopravními podniky města Plzně a dopravní policií opětovné provedení zkušebních jízd, tentokrát s nestandardními vozidly hromadné dopravy. Doufáme, že akce umožní najít a vytipovat trasu pro autobus a zároveň věříme, že všichni Výsluňáci budou přechodné dopravní značení respektovat“, shodují se oba představitelé Komise pro rozvoj Výsluní RMO Plzeň 3.

„Osobně jsem velmi zvědavý, jestli se povede trasu najít. V takovém případě pak musíme jako vedení obvodu nasadit všechny síly pro prosazení takové linky, včetně výstavby zastávek na této trase.“, již jen doplňuje David Procházka, starosta městského obvodu Plzeň 3.


Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Odjezd prvního autobusu na testování průjezdnosti.
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Průjezd poměrně úzkou Červencovou ulicí.
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Informační stánek u příležitosti testování průjezdnosti v centrální části čtvrti Výsluní.
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Odbočování ve stísněné křižovatce Srpnová x Zářijová.
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Testování průjezdnosti autobusů plzeňským Výsluním
Mapa lokality