Kulatý stůl Hospodářských novin: Budoucnost odbavování ve veřejné dopravě
Kulatý stůl Hospodářských novin. Zleva: Jiří Hruboň, Pavlína Velikovská, moderátor Adam Váchal, Martin Dolejš a Michal Fišer. Foto HN

Blíží se konec papírových jízdenek? Nahradí je mobilní aplikace, platební karty nebo jiný indentifikátor? Je zajištěna bezpečnost plateb a ochrana osobních dat? Odpovědi odborníků v HN.
Blíží se konec papírových jízdenek? Nahradí je mobilní aplikace, platební karty nebo jiný indentifikátor? Je zajištěna bezpečnost plateb a ochrana osobních dat? Odpovědi odborníků v HN.
U kulatého stolu v redakci Hospodářských novin se potkali Jiří Hruboň - ředitel KORID, Liberecký kraj, Pavlína Velikovská - jednatelka společnosti CardSolution,  Martin Dolejš - ředitel rozvoje obchodu pro Českou republiku a Slovensko Mastercard a Michal Fišer - generální ředitel Operátor ICT.

Opravdu přijde čas, kdy skončí papírové jízdenky nebo bude nutnost je třeba pro malou skupinu osob, například turisty, zachovat? byla první otázka redaktora Hospodářských novin Adama Váchala.

Podle Michala Fišera bude nutné v Praze a Středočeském kraji po určitou dobu ponechat současný stav. Jen část populace je ochotná přejít na elektronické jízdné, proto budou k dispozici i papírové kupóny a jednorázové jízdenky. V Praze jsou občané progresivnější k používání moderních technologií, proto tam přechod bude pravděpodobně rychlejší.

Podle názoru Jiřího Hruboně určí konec papírových jízdenek v první řadě cestující. Veřejnou dopravou jezdí různé věkové kategorie. Nejdříve zřejmě oželí papírové jízdenky nejmladší generace, ale pro seniory je papírový doklad pořád "důkazem" zaplaceného jízdného například pro revizory.

"Částečně souvisí přechod i s technologickou vybaveností a infrastrukturou. Papírové přestupní jízdní doklady mají svou jednoduchostí výhodu při přestupování z MHD na regionální dopravu. Propojit jednotlivé odbavovací systémy při elektronickém jízdném není vždy snadné. Úplné propojení je zatím spíše hudba budoucnosti, ale jsme na té správné cestě", říká Martin Dolejš z Mastercard.

"Zrušení papírových jízdenek je do velké míry manažerské rozhodnutí. Existuje už řada systémů, kde si elektronickou časovou jízdenku lze koupit, a kupuje si jí bez problému i starší generace. Je to také o odvaze a dalších prodejních kanálech, které je potřeba cestujícím nabídnout. Nástrojem pro změnu chování cestujících je cenová politika," říká Pavlína Velikovská, která se různými druhy odbavení ve veřejné dopravě zabývá už řadu let.

Celou diskuzi si můžete přečíst v dnešním vydání Hospodářských novin nebo shlédnout na videu níže.