Výsledek jednání k Silničnímu balíčku: přijatelný kompromis pro české dopravce

Na jednání Rady ministrů dopravy v Bruselu v pondělí 3. prosince se za české dopravce postavil ministr dopravy Dan Ťok.
Na jednání Rady ministrů dopravy v Bruselu v pondělí 3. prosince se za české dopravce postavil ministr dopravy Dan Ťok.
Ministr dopravy už ve svém úvodním projevu analyzoval současnou situaci v silniční dopravě a popsal rozumné řešení umožňující zachovat volný pohyb zboží v EU.

Výsledkem jednání, které končilo až v pondělí o půlnoci, je kompromis, který je pro české dopravce přijatelný. Rada odmítla počítání dnů a hodin strávených v jiné zemi pro uplatňování pravidel vysílání pracovníků a vyňala z nich i všechny exportní a importní přepravy. Na vynětí propojovacích třetizemních přeprav se bohužel bude čekat do zavedení inteligentního tachografu druhé generace. Umožněno má být zkrácení dvou týdenních odpočinků řidiče za sebou a jejich trávení v kabině vozidla. Kompromis zavádí také pětidenní odkladné období pro výkon kabotáže a určuje termín pro vybavení vozidel inteligentním tachografem na konec roku 2024.

Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta řekl: „Velký dík za dojednaný kompromis patří panu ministru Danu Ťokovi, který s velvyslancem Jaroslavem Zajíčkem a jejich týmem dokázal uhájit dopravní model českých dopravců. Kompromis nemůže být dokonalý, ale výsledek z Rady nám dává šanci udržet naše pozice na společném evropském trhu. Nyní je štafeta předána europoslancům a věříme, že i Evropský parlament podpoří jednotná pravidla pro Evropu.“

Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř dodal: „Výsledek z Rady je jen prvním krokem. Pokud se dohodnou i europoslanci, je reálné, že v trialogu bude nalezeno finální řešení. Jinak zde budeme mít 27 různých národních aplikací směrnice o vysílání pracovníků s odlišnými výpočty minimálních mezd a dalšími pravidly. To by byla pro jednotný dopravní trh neúnosná situace.“

Zdroj: Česmad