Skotsko vyzkouší autonomní autobusy ve veřejné dopravě

Autonomní flotila pěti autobusů Enviro200 by měla začít jezdit na pravidelných linkách mezi Fife a hlavním městem Edinburghem v roce 2020.
Autonomní flotila pěti autobusů Enviro200 by měla začít jezdit na pravidelných linkách mezi Fife a hlavním městem Edinburghem v roce 2020.
Skotsko zahajuje zkušební provoz pravidelné autobusové dopravy s flotilou pěti autonomních 12 metrových jednopodlažních vozidel Enviro200. Částečnou finanční podporu projektu partnerů: provozovatele autobusů Stagecoach a Transport Scotland, výrobce Alexander Dennis Limited (ADL), technologická společnosti Fusion Processing Ltd, ESP Group poskytující služby mobility, Edinburgh Napier University a University of West Anglie, zajistí vládní agentura Innovate UK ve výši 4,35 milionu liber. Začátek projektu - výroba a zkoušky vozidel v roce 2019, provoz mezi Fifeem a Edinburghem přes most Forth Road spolující záliv Firth of Forth v roce 2020.

Autobusy budou upraveny tak, aby dosáhly úrovně 4 (z 5) autonomie. Řidič bude vždy na palubě připravený převzít kontrolu nad autobusem, což je nezbytné pro splnění britské legislativy. Vozidlo nezávisle zvládne zrychlení, brzdění a odbočování.

Informace o projektu byly zveřejněny minulý týden, zahájení spolupráce na vytvoření prvního plnohodnotného autonomního autobusu založeného na ADL Enviro200 oznámily společnosti Stagecoach, ADL a Fusion Processing už v loňském roce. V krátké době by měl být autobus zkoušen v autonomním režimu v ADL v Guildfordu, měl by zvládat parkování, přesun k čerpací stanici a do myčky. Očekává se, že autobusy budou připraveny k provozu počátkem roku 2019.

Po dokončení v roce 2020 budou Envira200 nasazenena na trasu mezi Ferrytoll Park&Ride na jihu Fife a vlakovým a tramvajovým terminálem v Edinburghu. Autobusy budou používat silnici i speciální silniční pruh určený pro veřejnou dopravu přes most Forth Road. Pojedou každých 20 minut a ujedou přibližně 10 000 cest týdně. Se svou délkou 11,8 metru uvezou až 42 cestujících

Enviro200 pro tento projekt je vybaveno systémem CAVstar od Fusion Processing. Využívá několik typů snímačů, včetně radaru, laseru, kamery a ultrazvuku, podle satelitní navigace detekuje a vyhýbá se objektům za každého počasí, ve dne i noci a plánuje optimální trasu.

Dalším silným hráčem v oblasti rozvoje autonomních autoubusů je společnost Volvo. Dva celoelektrické prototypy autobusů představilo na letošním Volvo Ocean Race. Během příštích let budou využívány ve dvou výzkumných projektech - FFI Autonomous City Buses project a KRABAT. FFI je Strategický výzkumný a inovační program pro vozidla, na kterém spolupracují automobilový průmysl a švédský stát. KRABAT je součástí společného programu švédské vlády s názvem "Cestování a doprava příští generace", financovaný částečně z programu Vinnova prostřednictvím společnosti Drive Sweden. Začátkem roku Volvo Buses spustilo také společný projekt autonomních elektrických autobusů s přední technologickou univerzitou Nanyang (NTU) v Singapuru pro vývoj a zkoušení autonomních autobusů.

Volvo Group už demonstovalo autonomní nákladní vozidla pro sběr odpadu, cukrové třtiny a minulý týden uzavřelo dohodu na komerční řešení přepravy vápence mezi povrhovým dolem a přístavem v Norsku.



Skotsko vyzkouší autonomní autobusy ve veřejné dopravě
Zkušební flotila autonomních autobusů Enviro200.
Skotsko vyzkouší autonomní autobusy ve veřejné dopravě
Forth Road je visutý most zajišťující spojení přes záliv Firth of Forth mezi jihovýchodem Skotska a severovýchodem. Kvůli velkému provozu a délce 2 512 m je pod neustálým dohledem techniků. Byl postaven v roce 1964.