Elektrický dvoupatrový autobus na palivové články na veletrhu Euro Bus Expo

Wrightbus v Birminghamu prezentoval údajně první double-decker na elektřinu z vodíku na světě. Model StreetDeck využívá pohon od Siemens a palivové články od Ballard.
Wrightbus v Birminghamu prezentoval údajně první double-decker na elektřinu z vodíku na světě. Model StreetDeck využívá pohon od Siemens a palivové články od Ballard.
StreetDeck FCEV byl vyvinut jako součást projektu JIVE podporovaného EU (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles pro Evropu). Wrightbus se jako partner projektu stal jediným dodavatelem double-deckerů s palivovými články pro Velkou Británii. Zatím bude celkemm 50 autobusů DCEV StreetDeck nasazeno v Londýně, Birminghamu a Aberdeenu.

Vozidlo vystavené na velektrhu je dlouhé 10,9 metrů a nabízí celkem 64 sedadel pro cestující. Už prošlo testováním v Aberdeenu, má palivový článek Ballard FCveloCity, hnací soupravu Siemens a trakční akumulátor s výkonem 48 kW. Základní verze vozidla má dojezd 320 km, bude k dispozici s větším výkonem s dojezdem až 425 km.

Modulární platforma vyvinutá společností umožňuje použít stejný podvozek pro elektrické bateriové varianty a pro jednopoodlažní i dvoupodlažní vozy.

Společnost Wrightbus vyrábí vozidla pro veřejnou dopravu v Severním Irsku již více než 70 let. Je průkopník nízkopodlažních autobusů ve Velké Británii, alternativních pohonů a jako první představil lehkou hliníkovou karoserii. Nabízí komplexní a všestranný sortiment vozidel pro širokou oblast veřejných a soukromých dopravních operací. Od malých až po velké, jednopodlažní, dvoupodlažní, kloubové i autobusy pro Bus Rapid Transit systémy. Firmu založil Robertem Wrightem a v současné době ji vede jeho syn William Wright.

Cílem projektu JIVE je přinést dalších 152 autobusů do 14 měst v Německu, Francii, Norsku, Švédsku, Nizozemsku, Velké Británii a na Islandu. Probíhá až do konce roku 2023 a je podporován evropským programem Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) pod názvem JIVE 2 "nejambicióznější evropský autobusový projekt v Evropě". JIVE 2 se navazuje na iniciativu JIVE, která byla zahájena v lednu 2017. V rámci obou projektů má být ve 22 evropských městech a regionech nasazeno téměř 300 autobusů H2. Např. v Kolíně nad Rýnem má být v provozu do roku 2019 30 autobusů s palivovými články a postaveny dvě vodíkovým čerpací stanice. Půjde o jednu z největších flotil elektřinu z palivových článků v Evropě. Náklady na projekt JIVE 2 jsou cca 100 milionů eur, jedna čtvrtina této částky bude kryta z veřejných prostředků.

Zdroj: electrive.com



Elektrický dvoupatrový autobus na palivové články na veletrhu Euro Bus Expo