ACEA: Evropská komise podceňuje negativní dopad rychlého nástupu elektrických vozidel

Příští dny budou důležité i pro český autoprůmysl. 10. září bude Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu hlasovat o cílech v oblasti emisí CO2 po roce 2020.
Příští dny budou důležité i pro český autoprůmysl. 10. září bude Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu hlasovat o cílech v oblasti emisí CO2 po roce 2020.
Příští týden a týdny další budou, zdá se, pro budoucnost českého automobilového průmyslu velmi určující. Nástup elektromobility bude mít vliv na přeskupení dodavatelských řetězců a to se samozřejmě dotkne i České republiky.

Nedávná zpráva společnosti FTI Consulting ukazuje, že Evropská komise podceňuje dopad prosazování elektrických automobilů na zaměstnanost v EU. Zpráva byla zveřejněna v úterý 4. září, týden před důležitým hlasováním Evropského parlamentu o budoucích plánech týkajících se CO2 pro osobní automobily a dodávky.

Podle zprávy shrnující výsledky různých nedávných studií, bude mít rychlý přechod na plně elektrická vozidla  hluboký dopad na zaměstnanost. Důvodem je to, že výroba a údržba elektrických vozidel s bateriemi je vzhledem k menší mechanické složitosti a  méně dílů i méně náročná na práci než konvenční vozidla.

To by mohlo mít vážné důsledky pro celý dodavatelský řetězec v automobilovém průmyslu, podle studie by vznikla disproporce mezi dodavateli. Předpokládá se, že evropští dodavatelé budou vyrábět zhruba o 38% méně dílů a komponentů pro elektrická vozidla, ve srovnání se ztrátou přibližně 17% u výrobců automobilů. Studie poukazuje na to, že mnozí z těchto dodavatelů v EU jsou malé a střední podniky, které pravděpodobně budou více bojovat s krátkým přechodovým obdobím než výrobci automobilů.

Dnes má automobilový průmysl více než 11 % podíl na celkové zaměstnanosti v EU. Ve 14 regionech v celé EU - hlavně v České republice, Německu, Itálii, na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku, Švédsku a ve Spojeném království -  tvoří automobilový průmysl dokonce více než 20 % celkové zaměstnanosti v průmyslu. Rychlý posun k elektrickým vozidlům bude podle zprávy FTI nepřiměřeně ovlivňovat pracovní místa v těchto regionech.

ACEA upozorňuje, že tvůrci politik musí brát v úvahu, že EU bude extrémně závislá na materiálech a bateriích vyrobených mimo Evropu. I kdyby se v EU měly vyrábět baterie v širokém měřítku, pozitivní dopad na zaměstnanost by byl malý a vyžadoval by schopnosti, které dnes zaměstnanci nemají.

Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu bude hlasovat o cílech v oblasti emisí CO2 po roce 2020 10. září, plenární zasedání Parlamentu se má konat počátkem října.

Zdroj a více informací: ACEA

ACEA zastupuje 15 největších výrobců automobilů, vanů, nákladních automobilů a autobusů v Evropě: BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars a Volvo Group.