Jesenice chce postavit autobusovou silnici * Šumavský autobus lidé vítají - obnoveno autobusové spojení mezi Železnou Rudou a Sušicí * ČESMAD symbolicky pochoval slovenskú cestnú dopravu *
Jesenice chce postavit autobusovou silnici * Šumavský autobus lidé vítají - obnoveno autobusové spojení mezi Železnou Rudou a Sušicí * ČESMAD symbolicky pochoval slovenskú cestnú dopravu *
Středočeské Deníky Bohemia - www.benesovskydenik.cz - 10.10.2005 - Praha - Silnice na okraji Prahy praskají ve švech. Tisíce lidí, kteří každodenně dojíždějí ze satelitních městeček do hlavního města za prací, přetěžují komunikace. Počet obyvatel v těchto obcích přitom rok od roku stoupá. Dopravní situace v okolí Prahy už je kritická.

Problémy mají zejména v Jesenici, kde bydlí nejvíce přistěhovalců z Prahy. Ačkoli leží město jen pár kilometrů od hranic metropole, lidé cestou na metro zešedivějí. Jízda autobusem po staré benešovské silnici totiž kvůli zácpám obvykle trvá až půl hodiny, i když podle jízdního řádu by ji měl řidič zvládnout za 17 minut. "Staré benešovské se vyhýbám. Jezdím přes Hrnčíře, většinou ale i tak se tvoří kolona už pět kilometrů před Prahou. Ty komunikace už jsou předimenzované,"stěžuje si Ivana Tarabová z Vestce u Prahy, která do hlavního města jezdí každý den do zaměstnání.

"Chceme proto vybudovat samostatnou komunikaci jen pro autobusy. Ty by pak byly u metra jen za 12 minut,"vysvětlil starosta Jesenice u Prahy Vít Libovický. "Byla by to dvouproudová silnice, která by vedla přes Vestec na Kunratickou,"doplnil. Problémem velkolepého projektu jsou ovšem finance. Jeho realizace by totiž stála zhruba 400 milionů korun, starosta ale doufá ve štědré dotace z Evropské unie.

A to není všechno! Na první pohled bláznivý projekt do budoucna počítá i s tramvajovou dopravou. Pokud se podaří sehnat potřebnou částku na stavbu, dočkají podle starosty Jeseničtí lepší dopravy možná už do tří let.

JIŘINA ZÁVODSKÁ
www.plzenskydenik.cz - 3.10.2005 Železná Ruda - Na českoněmecké hranici v Alžbětíně bylo v sobotu ráno pod nulou. Státní hranici v obou směrech přejelo sem tam nějaké auto a vietnamské obchůdky se jen pozvolna probouzely. Ojíněná Šumava naznačovala, že zima tu může být co nevidět, a nic nenasvědčovalo tomu, že zde za několik desítek minut dojde k historické události. Před osmou hodinou ale bylo už všechno jinak. Chlebíčky, šampaňské, proslovy. Krátce na to vyjel podle jízdního řádu v 8.25 na svou první jízdu autobus společnosti Šumava bus do Sušice přes Prášily, Hartmanice a Petrovice u Sušice. Po šedesáti letech tak bylo obnoveno autobusové spojení mezi Železnou Rudou a Sušicí.

"Na tenhle autobus jsem se těšila. Konečně někoho osvítil duch svatý a zařídil tuhle linku. Pro mě tak skončilo harcování vlakem do Klatov a z Klatov dál," pochvalovala si po vystoupení z autobusu v Sušici jedna z prvních patnácti cestujících, Ludmila Havelková ze Železné Rudy.

Autobus společnosti Šumava bus jezdí od 1. října třikrát denně včetně sobot a nedělí. Všechny tři autobusové spoje navazují v Sušici na rychlíky Českých drah a v Alžbětíně na německé vlaky z Plattlingu. Jízdenka z Alžbětína u Železné Rudy až na sušické nádraží stojí 46 korun, ale první jízda byla pro cestující zdarma.

Šumava bus je dceřiná společnost bavorské RBO a v České republice působí od března. Jejím cílem jsou přeshraniční spoje mezi Bavorskem a ČR, které napomohou i turistice.

"S podporou politiků Plzeňského kraje hodláme v příštím roce otevřít dalších osm linek," řekl prokurista společnosti Šumava bus Václav Bernard.
2.10.2005 - www.etrend.sk - ČESMAD symbolicky pochoval slovenskú cestnú dopravu

Náklady na naftu predstavujú podľa Kmenta 45 % až 50 % z hodnoty celkových nákladov dopravcov, kým na začiatku tohto roka to bolo 30 %

BRATISLAVA 2. októbra (SITA) - Slovenskí dopravcovia v piatok symbolicky pochovali slovenskú cestnú dopravu. Po smútočnom sprievode z Nitry zinscenovali siedmi dopravcovia spolu s predstaviteľmi Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za ohlušujúceho trúbenia a mierneho dažďa symbolické spálenie rakvy. "Lúčime sa so slovenskou cestnou dopravou, ktorú pochovali vysoké ceny pohonných hmôt a vysoké dane," skonštatoval v rámci smútočného prejavu generálny tajomník ČESMAD-u Roman Kment. Podľa neho mala slovenská doprava nádej vyliečiť sa, k tomu jej však pred pár rokmi zabránilo zvýšenie daní. "Boh nám pomáhaj, ak nie Mikloš," povedal k budúcnosti dopravy na Slovensku Roman Kment.

Symbolickou akciou prejavil ČESMAD nesúhlas so súčasnou extrémne zložitou situáciou v oblasti cien pohonných hmôt. "Požadujeme zníženie spotrebnej dane z pohonných hmôt o 2,50 Sk na liter," uviedol Kment. Podľa neho totiž v súčasnosti náklady na naftu predstavujú 45 % až 50 % z hodnoty celkových nákladov dopravcov, kým na začiatku tohto roka to bolo 30 %, pričom cena nafty sa zvýšila o približne 20 %. Podľa hovorcu a poradcu ministra financií Petra Papanka by zo zníženia spotrebných daní pri súčasnej situácii na trhu profitovali najmä rafinérie a predajcovia. "Ak rastú ceny a zároveň rastie dopyt, predajcovia nemajú dôvod nezvyšovať ceny ďalej," povedal Papanek. Zníženie spotrebnej dane by pritom podľa neho znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu o 4 mld. Sk, pričom dôvodom rastu cien pohonných hmôt je rast cien ropy na svetových trhoch a nie úprava dane. "Ak niekto navrhuje zníženie spotrebných daní, mal by povedať aj to, ktoré iné dane navrhuje zvýšiť, alebo ktoré výdavky znížiť. Inak ide jednoznačne o populistickú diskusiu," zdôraznil Papanek.

ČESMAD dal vláde ultimátum do polovice októbra. Ak vláda neurobí žiadne kroky na zmenu súčasnej situácie, združenie pristúpi k nátlakovým akciám, ktoré však bližšie nešpecifikovalo. Podľa Kmenta nie je nutné štrajkovať alebo blokovať dopravu, vládu by však malo osloviť predovšetkým rokovanie a argumenty dopravcov. "Budúcnosť dopravcov nemôže stáť na tvrdohlavosti jedného človeka," skonštatoval Kment. Združenie zároveň vyzýva dopravcov, aby zvýšené náklady premietli do cien napríklad ako zvýšený palivový príplatok, aby tak bolo jasné, že nejde o zvyšovanie marží dopravcov.