Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Úvodní přednáška patřila Ministerstvu dopravy. Foto BP

Už po pětadvacáté proběhla konference o novinkách ve veřejné dopravě a zkušenostech z provozování integrovaných dopravních systémů. Přes 70 účastníků a téměř 20 prezentací.
Už po pětadvacáté proběhla konference o novinkách ve veřejné dopravě a zkušenostech z provozování integrovaných dopravních systémů. Přes 70 účastníků a téměř 20 prezentací.
Tradiční setkání zástupců krajů, vysokých škol, společností z oblasti dopravy i provozovatelů dopravní obslužnosti proběhlo pod záštitou náměstka ministra dopravy Ladislava Němce od 14. do 15. května ve Žďáru nad Sázavou.

První den je vždy zaměřen na vystoupení Ministerstva dopravy a zástupců vysokých škol. Tentokrát byl doplněn o právní pohled na uzavírání smluv o veřejných službách v přepravě cestujících v mimořádných situacích. Druhý den konference byl ve znamení konkrétních zkušeností a novinkách v jednotlivých krajích.

Konferenci otevřelo nejobsáhlejší vystoupení ředitele odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy JUDr. Ondřeje Michalčíka a jeho zástupce Ing. Fratiška Vichty o přípravě nové legislativy, financování veřejné dopravy, nařízených slevách a připravované koncepci.
 
Příprava nové legislativy
Novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách - předmětem návrhu je Transpozice směrnice EP a Rady 2016/2370, kterou se mění směrnice 2012/34/EU, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury (např. nestranné přidělování kapacity dráhy, úprav posuzování hospodářské vyváženosti, povinnosti vertikálně integrovaných společností). Během května meziresortní připomínkové řízení,  předpokládaná účinnost k 1. lednu 2019.

Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících
- předmětem návrhu je implementace nařízení EP a Rady 2016/2338, kterým se mění nařízení č. 170/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici. Během května proběhne meziresortní připomínkové řízení, předpokládaná účinnost k 1. lednu 2019. Jedná se o první novelu po 8 letech.

Novinky v oblasti IDS:

  • zavedení institutu Koncepce veřejné dopravy - bude závazná pro plány dopravní obslužnosti
  • nová pravidla pro tvorbu plánů dopravní obslužnosti, nově i obce zajišťující dopravní obslužnost, jeden plán může vytvořit skupina objednatelů společně
  • požadavek na zajišťování dopravní obslužnosti v souladu s plány dopravní obslužnosti
  • aktualizace možností přímých zadání v železniční dopravě, včetně zákazu uzavření smlouvy z důvodu strukturálních a geografických charakteristik dotčeného trhu a sítě
  • formální úprava textu

Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě
- předmětem návrhu jsou drobné úpravy licenčního řízení v linkové osobní dopravě, řešení právních vztahů mezi dopravcem a cestujícím (posílení postavení pověřené osoby), výrazně se dotkne podmínek podnikání v taxislužbě, zohlední GDPR. Meziresortní připomínkové řízení se předpokládá během letních prázdnin, předpokládaná účinnost k 1. dubnu 2019.

Financování
Dálkové veřejné služby
Rok 2018 - Finanční rozsah – poskytnuto meziroční inflační navýšení (0,7%).
Předmět objednávky - nové expresní vlaky linky Ex6 (Praha – Plzeň – Něměcko/Cheb)
Rok 2019 - Finanční rozsah – předpoklad poskytnutí inflace (2,5 %).
Předmět objednávky - snaha o zachování stávajícího rozsahu dopravy (nepředpokládají se redukce s dopadem na provázanost s regionální dopravou)

Regionální veřejné služby
Doposud je finanční rámec stanoven prostřednictvím usnesení vlády ČR č. 1132 ze dne 31.8.2009.
Prostřednictvím státního rozpočtu poskytnout krajům v roce 2010 dotace v souhrnné výši 2,649 mld. Kč na úhradu kompenzací ve veřejné železniční osobní dopravě.
V devíti následujících letech (2011-2019) dotace navyšovat o odpovídající přírůstek průměrného ročního indexu spotřebitelských cen v předcházejícím období.

roky 2011 až 2013 - bez inflačního navýšení
roky 2014 až 2018 - navýšení o meziroční míru inflace
rok 2019 – předpoklad poskytnutí inflačního navýšení (2,5 %).

Státem nařízené slevy

Usnesení vlády ČR č. 206 ze dne 27.3.2018 - zavedeny nové slevy z jízdného pro seniory, děti, žáky a studenty, aktuální předpoklad spuštění – 1. září 2018.
Původně se slevy měly vztahovat na regionální dopravu mimo MHD → pokud linky městské dopravy vyjíždějí mimo město, bude sleva platit do/z prvního tarifního budu na území města a dopravce bude po dohodě s objednatelem dále oprávněn vymezit i jiný přestupní bod ve městě, do/z kterého slevy budou platit, nebo určitou dopravní službu ze systému slev vyjmout. Riziko možné překompenzace – dopravce bude povinen navýšit ve finančním modelu riziko tržeb o odhad výše poskytované kompenzace za žákovské jízdné v době vzniku smlouvy. Ministerstvo připravuje Metodický pokyn.

Pořizování vozidel z OPD a z půjčky EIB
Program přijat usnesením vlády ČR č. 923 ze dne 9. listopadu 2015
1. výzva:
alokace – 7,73 mld. Kč (286 mil. Euro) z Fondu soudružnosti EU
časové nastavení – 21. července 2017 až 29. června 2018.
míra podpory – 85 % příspěvek EU, 15 % vlastní zdroje žadatele
žadatelé – objednatel veřejných služeb nebo dopravce

Příprava nového podprogramu při využití půjčky od EIB
alokace – 29 mld. Kč (12 mld. Kč pro stát, 19 mld. Kč pro kraje)
časové nastavení – realizace do 31 prosince 2025.
míra podpory – 50 % dotace státu, 50 % vlastní zdroje žadatele
žadatelé – objednatel veřejných služeb nebo dopravce

Koncepce - Tarifní integrace
Aby bylo možné na liberalizované železnici získat určitý typ jízdního dokladu mezi libovolnými dvěma body české železniční sítě
Materiál pro jednání vlády – stanovení spolupráce státních podniků při využití hardware a implementace software
Sjednání rámcové smlouvy mezi MD a státním podnikem CENDIS
Návrh přístupových smluv pro dopravce a IDS

Kompletní prezentace zástupců Ministerstva dopravy stejně jako všechny ostatní přednášky a závěry z konference budou zveřejněny na stránkách Institutu Jana Pernera www.perner.cz.

A příští rok ... 13. a 14. května pravděpodobně opět ve Žďáru


Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Program konference moderoval po oba dny Jan Kotík. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Společný dopravní systém pro Prahu a Středočeský kraj představil ředitel IDSK Pavel Procházka. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Advokát a odborník v legislativě veřejné dopravy Jaroslav Menčík. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Ústav logistiky a managementu dopravy ČVUT Praha Jan Tichý. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Výhody i nevýhody používání platebních karet ve veřejné dopravě - Jiří Matějec ze Sdružení pro dopravní telematiku. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Využití bankovních platebních karet ve veřejné dopravě v podání Milana Sliackého z Ústavu dopravní telematiky ČVUT Praha. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Zkušenosti z integrace nejen Ústeckého kraje, ale i příhraniční spolupráce s Německem a propojení s krajem Středočeským - Jakub Jeřábek KÚ Ústeckého kraje. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Jednotlivé kraje mají zájem o svůj "malý IDOS". ČSAD SVT Praha např. pro Ústecký kraj připravuje krajský vyhledávač spojení - David Švingr, jednatel ČSAD SVT Praha. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Vývoj veřejné dopravy v Praze a integrace se Středočeským krajem - Petr Tomčík, ROPID. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje IDOL představil Otto Pospíšil, KORID LK. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Integovaný dopravní systém Jihomoravského kraje - Jiří Horský, KORDIS. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje. Martin Dutko, KODIS Ostrava. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Interoperabilita Plzeňské karty a In Karty ČD. Radomír Kozler PMDP a Tomáš Pojsl ČD. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Konference se v hotelu Jehla ve Žďáru nad Sázavou zúčastnilo okolo 70 zájemců o aktuality z veřejné dopravy. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Ukončení konference v úterý 15. května. Karel Pivoňka a Jan Kotík. Foto BP
Ve Žďáru nad Sázavou se dva dny diskutovalo o veřejné dopravě
Velké poděkování patří hlavním organizátorům akce - řediteli Institutu Jana Pernera Karlu Pivoňkovi a paní Mileně Foglarové. Foto BP