Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Vůz DMA č.1105 před vjezdem do tunelu na Silver line (2004).

28 dvounápravových nízkopodlažních 12m trolejbusů (ETB) a 32 kloubových 18m trolejbusů (DMA) s pomocným dieselovým pohonem vozí cestující ve státě Massachusetts na východě USA. Mnoho fotografií. Pro BUSportál Dušan Procházka .
Reklama
28 dvounápravových nízkopodlažních 12m trolejbusů (ETB) a 32 kloubových 18m trolejbusů (DMA) s pomocným dieselovým pohonem vozí cestující ve státě Massachusetts na východě USA. Mnoho fotografií. Pro BUSportál Dušan Procházka .
V roce 2004 a do poloviny roku 2005 dodala plzeňská ŠKODA ELECTRIC kompletní trakční elektrovýzbroj pro 28 dvounápravových nízkopodlažních 12m trolejbusů (ETB) a 32 kloubových 18m trolejbusů (DMA) s pomocným dieselovým pohonem. Jedná se o zakázku pro město Boston ve státě Massachusetts na východě USA. Trolejbusy jsou určeny pro společnost Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA), která zajišťuje dopravu v celé aglomeraci Bostonu. Výrobcem mechanické části je americký Neoplan USA, který dodal karosérii a kompletní mechanickou část.

Převážná část elektrovýzbroje, která je konstruovaná na napájecí soustavu 600V ss, je umístěna ve střešních kontejnerech. Jedná se o řízení a výkonové moduly měniče hlavního pohonu s proměnným výstupním napětím a frekvencí, měniče pomocných pohonů a měniče klimatizačních jednotek Thermoking s výstupním napětím 3x460V a nabíječ vozové baterie s výst. napětím 27,5V. Všechny měniče využívají tranzistorové struktury IGBT se vzduchovým chlazením.

Měnič hlavního pohonu s proměnným výstupním napětím a frekvencí napájí u krátkého 12m vozu třífázový asynchronní motor ŠKODA 7ML 3550 K/4 o výkonu 210 kW, u kloubového 18m vozu jsou pak použity dva motory ŠKODA ML 3444K/4, každý o výkonu 120kW. Kloubový vůz je schopen jak provozu v režimu trolej, tak v režimu diesel, kdy dieselový motor pohání generátor, který zajišťuje napájení elektrovýzbroje, při zachování stejných výkonových parametrů. Oba vozy používají poloautomatické sběrače Lekov.

Montáž elektrovýzbroje pro sériové 12m vozy ETB byla prováděna do karosérií Neoplan od konce února do července 2004 přímo závodě ŠKODY ELECTRIC v Plzni a ve Škodě Ostrov. Následně byly provedeny jízdní zkoušky a vozy odeslány lodí přes oceán k americkému zákazníkovi, kde bylo provedeno techniky Škoda a Neoplan jejich konečné uvedení do provozu.

Od poloviny října 2004 do poloviny roku 2005 pak byla za účasti pracovníků ŠKODY ELECTRIC provedena přímo v USA v Bostonu montáž elektrovýzbroje a jízdní zkoušky kloubových trolejbusů DMA a jejich následné předání zákazníkovi.

Trolejbusy Škoda/Neoplan nyní tvoří stěžejní vozový park na nové bostonské lince Silver Line, která vede tunelem a spojuje nejdůležitější dopravní uzly v Bostonu. Na lince byl zahájen provoz v prosinci loňského roku a jednalo se o nejnákladnější stavbu tohoto druhu v USA. V červnu 2005 pak byl s vozy DMA zahájen provoz linky na bostonské mezinárodní letiště Logan Airport.

Na BUSportálu si ještě můžete prohlédnout: Bostonský trolejbus s elektrovýbavou Škoda Electric - Trolejbusy NEOPLAN v ulicích Plzně od Pavla Růžičky.

Další informace o bostonských trolejbusech a městské dopravě v Bostonu si můžete přečíst ZDE.
Dušan Procházka, zkušební technik, Technická kontrola a servis, Škoda Electric s.r.o, BU Pohony

Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Vůz ETB č.4113 při zkouškách v Plzni (2004).
Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Vůz ETB č.4113 při zkouškách v Plzni (2004)
Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Obr.3 První sériový vůz DMA č.1103 při zkouškách v Bostonu (2004)
Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Vůz DMA č.1105 na lince Silver Line (2004)
Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Vozy DMA č.1125 a 1106 připravené na první slavnostní jízdu nové linky na letiště Logan Airport (2005)
Bostonské trolejbusy z plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Vozy DMA v bostonském depu South Hampton (2005)