Události v autobusové dopravě nejen z pohledu Arrivy
Daniel Adamka je generálním ředitelem ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA od 1. dubna 2014


Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy, pro Busportál: Od 6. března má ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY nového ředitele, nehodu u Horoměřic nezavinil náš řidič, projekt MOS má šanci na úspěch, jízdné zdarma? 


Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy, pro Busportál: Od 6. března má ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY nového ředitele, nehodu u Horoměřic nezavinil náš řidič, projekt MOS má šanci na úspěch, jízdné zdarma? 

V Arrivě se začátkem roku 2018 rozhodně nenudili. Nešťastný pátek neměl datum třináctého, ale dvanáctého ledna, ten den její autobus havaroval u Horoměřic. Následky byly tragické. Kromě řidičky osobního auta zemřeli řidič autobusu a jeden z cestujících. Řada dalších se zranila, mezi nimi i děti. Arriva bezprostředně po nehodě požádala všechny cestující, aby se ozvali kontaktnímu centru Arrivy a nabídla svou pomoc zraněným a pozůstalým.

Vybírala také nového ředitele jedné z dceřiných společností, další se stěhovala z Kosmonos do Prahy.

Naše redakce požádala generálního ředitele Arrivy Daniela Adamku o aktuální komentáře. S Danielem se známe už pár let, proto volíme neformální rozhovor.

Dane, nejdříve k velmi smutné události. V pátek 12. ledna měl autobus ČSAD MHD Kladno u Horoměřic vážnou nehodu. Už Policie zjistila, kdo tuto tragickou nehodu zavinil? Byla to řidička Superbu nebo váš řidič?

Podle předběžných závěrů Policie nebyl náš řidič viníkem oné tragické nehody. I přesto je nám velmi líto co se stalo a jsme v mysli se všemi, kteří buď přišli o své blízké nebo došlo k jejich zranění.

Jak hodnotíš práci vyšetřovatelů a hlavně záchranářů? Údajně na místě zasahovalo 11 rychlých sanitek a navíc i speciální Mercedes určený právě pro události v podobném rozsahu.

Tři lidé při nehodě zemřeli. Kdo ví, jak by to všechno dopadlo nebýt záchranářů, kteří se na místo sjeli a začali všem cestujícím z autobusu pomáhat, jak jen bylo v jejich silách. Mají náš obdiv a tímto bych jim chtěl ještě jednou poděkovat.

Arriva se postavila k této události čelem. Požádala svědky nehody, aby se ozvali a pomohli objasnit příčinu, a nabídla zraněným pomoc, a to i finanční. S nadací Truck HELP jste otevřeli na podporu rodiny řidiče transparentní účet, na který může kdokoli přispět. To lze zjistit z webových stránek nebo Facebooku Arrivy.

Jsme rádi, že v interní sbírce naší společnosti jsme vybrali 137 tisíc korun a s nadací Truck Help přes 174 tisíc korun. Peníze pošleme rodině našeho řidiče.

Arriva holding má osm dceřiných společností. Jedna z nich, ARRIVA CITY, se nedávno celkem logicky přestěhovala do Prahy. ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY je momentálně bez ředitele. Zdeněk Abrahám odešel koncem roku 2017 do Dopravního podniku v Hradci Králové. Už můžeš prozradit, kdo ho nahradí?

Ano, ve středu 6. března nastoupí jako její ředitel pan František Soumar. V autobusové dopravě není nováčkem.

Není lehké najít na řízení velké dopravní společnosti toho pravého člověka. Pan Soumar jistě zkušeným manažerem je, v konkurenčních společnostech působil ve vedoucích pozicích už řadu let (ČSAD Benešov, ČSAD Slaný). Právě proto, může ze dne na den odejít do Arrivy?

Není to tak jednoduché, že by mohl nastoupit ze dne na den. Bylo velké štěstí, že pan Soumar právě odcházel z předchozího zaměstnaní. Zúčastnil se úspěšně výběrového řízení.

Arriva se snaží cestujícím zkvalitňovat dopravu. Od loňského roku jezdí na Moravě asi 15 nových elektrobusů, po celé republice několik desítek nových autobusů. Obecně je určitě hlavní motivací modernizace vozidel získání dotací na ekologická vozidla. Chystáte nějaké další novinky? I pro ty, kteří jezdí na komerčních linkách?

Minulý rok jsme pořídili celkem 13 elekrobusů s dotací na ekologická vozidla a 2 vozidla jsme zakoupili z vlastních prostředků. Nejvíce, deset, jezdí v Třinci, tři v Novém Jičíně a dvě v Krnově. Naší motivací je to, že vidíme v elektrobusech budoucnost pro městskou autobusovou dopravu. Elektrobusy zlepšují životní prostředí ve městech, kde jezdíme. Tento rok chystáme nákup dalších 12 elektrobusů pro města v České Republice. Co se týká dálkových linek, chtěli bychom dále rozvíjet koncept Arriva Expressu.

Daniel Adamka je od roku 2012 prezidentem Asociace Středočeských dopravců (ADSSS). Na podzim 2017 byl zvolen valnou hromadou členů asociace prezidentem na dalších pět let. Zastupuje tedy v rámci Středočeského kraje (IDSK) a Pražské integrované dopravy (PID) dopravce ADSSS.

Ve Středočeském kraji a Pražské integrované dopravě se připravuje MOS - nový moderní způsob odbavení. Má cestujícím přinést řadu výhod. Spuštěn má být už od léta letošního roku. Dopravci ADSSS upozorňovali na to, že termín na obnovu nebo modernizaci odbavovacích systémů ve všech vozidlech (celkem asi 1 500) není reálný. Probíhají intenzitní jednání jak s výrobci zařízení, tak s dopravci, jaký je tedy aktuální stav?

Je to velmi náročný úkol zejména tím, že se jsou omezené kapacity výrobců daných zařízení a pak samozřejmě montáží do vozidel. Instalace lze provádět jen v době, kdy není autobus v provozu. Ale musím říci, že se všichni snaží a většina autobusových dopravců bude připravena zahájit nový systém v požadovaném termínu.

Velkým problémem u všech dopravních firem napříč republikou je nedostatek řidičů. Dokonce musely být rušeny i některé spoje. Jak se snaží Arriva, ale i ostatní dopravci, situaci řešit a daří se to?

Hlavní problémem je zejména nedostatek pracovních sil na trhu práce. Celkové je řidičů nedostatek a všichni dopravci se snaží zaučovat nové řidiče, platit jim kurzy na zvýšení kvalifikace, oslovovat více ženy a v neposlední řadě i shánět řidiče v zahraničí. Například ze Srbska a Ukrajiny

Nová vláda se inspirovala na Slovensku a do svého programového prohlášení zařadila bod o zavedení jízdného zdarma ve vlacích pro důchodce, žáky a studenty. Objevili se komentáře, že je to nespravedlivé vůči cestujícím v autobusech. Arriva provozuje i vlaky, co na to říkáte? 

Z mého pohledu chápu vládu, že chce co nejvíce podporovat veřejnou dopravu a chce nalákat mladé lidi na cestování vlakem, ale veřejná doprava není jen vlak, ale i autobus. Podmínky by měly platit pro oba druhy dopravy. Zejména v době, kdy většina dopravních systémů v krajích využívá výhodu jedné jízdenky jak pro vlak, tak pro autobus pro co nejrychlejší a nejpohodlnější dopravu do škol, nemocnic nebo zaměstnání.  Také si myslím, že úplně zadarmo není ten správný přístup. Lepší by bylo výrazně zvýšit slevu na jízdné, aby se vyplatilo vždy jet prostředky veřejné dopravy.

Podle našich informací probíhají diskuze o detailech zavedení „jízdného zdarma“. Neplánuje se jízdné pro seniory a studenty úplně zdarma. Připravuje se návrh na slevu na jízdném ve vlacích, ale i v autobusech,  ve výši 75 % pro obě kategorie cestujících po celý rok. Sleva bude platit i na spojích v rámci IDS a to už od červnové změny jízdních řádů. Materiál by měla v nejbližších týdnech projednat vláda. Podrobnosti zveřejníme.

Za Busportál Jana Hakrová

Události v autobusové dopravě nejen z pohledu Arrivy
Události v autobusové dopravě nejen z pohledu Arrivy
Největší flotila elektrobusů Arrivy v Třinci. Foto Arriva 2017