Český výrobce SOR Libchavy letos vstoupil úspěšně do dalšího čtvrtstoletí
Továrna SOR v Libchavách. Od roku 1999 probíhá kompletní výroba autobusů pod jednou střechou. Foto SOR
Další
Koncem roku 2016 uplynulo 25 let od jeho založení. První autobus opustil bránu firmy v roce 1994. Od té doby vyrobil přes sedm tisíc vozidel. Nová etapa je ve znamení velkých zakázek a premiéry.
Čtvrtek, 12. říjen 2017, rebus

První prototyp autobusu vyrobil SOR Libchavy v roce 1993. Jednalo se o malý, sedm a půl metru dlouhý, minibus pro 26 sedících a 10 stojících cestujících. Druhý prototyp s označením SOR C 7,5 LILI byl již představen na veletrhu AUTOTEC 1994 v Brně. Oba typy autobusů začaly ve stejném roce jako první jezdit v městské hromadné dopravě v Kadani. Následoval Žďár nad Sázavou, resp. firma ZDAR. Některé byly v provozu více než 20 let.

Od té doby vyrobila továrna vybudovaná prakticky od nuly více než 7 000 vozidel. Přes polovina z nich jezdí na linkách v České republice, další na Slovenku, v Polsku, Nizozemsku, Srbsku, Lucembursku, Rusku, Dánsku, v Německu, Estonsku, Litvě, Lotyšsku, Chorvatsku, Belgii, Bulharsku, na Ukrajině, ale i na Faerských ostrovech. Export do zahraniční byl zahájen v roce 2001 prvními pěti autobusy SOR C 10,5 dodanými do Srbska největšímu provozovateli regionální dopravy firmě Lasta. Vzájemná spolupráce pokračuje dodnes, kdy má Lasta už více než 130 autobusů z Libchav.

SOR se zaměřuje na výrobu vozidel s levnějším provozem a širokým sortimentem různých délek. Původní malý autobus již nevyrábí. V nabídce jsou standardní vozy s délkami 8,5 m, 9,5 m, nejprodávanější varianta 10,5 m, 11 m, standardní délka 12 m, 12,5 m a kloubové 18 metrů dlouhé. Postupně, v souladu s požadavky zákazníků, začala výroba nízkoemisních a bezemisních vozidel, po kterých je v poslední době velká poptávka, i díky finanční podpoře z EU.

Vývoj bezemisních vozidel probíhal v letech 2008 a 2009. První elektrobus SOR EBN 10,5 byl představen na veletrhu AUTOTEC v roce 2010 v Brně. První čtyři odebral Dopravní podnik Ostrava, kde jezdí dodnes. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití je podle provozních podmínek v rozmezí 80 - 150 km. Vozidlo je vybavené elektromotorem o výkonu 120 KW, akumulátory a elektronickou regulací s  rekuperací. Baterie se nabíjejí standardně osm hodin, při rychlonabíjení čtyři hodiny.

Prvním soukromým dopravcem, který si pořídil elektrobusy SOR je společnost Arriva. Ta například zakoupila dvě vozidla typu EBN 9,5 s odlehčenou karosérií pro spoje na linkách mezi multifunkčním areálem BB Centrum a stanicí metra Budějovická v Praze. Elektrobusy tam přepravily od loňského února cca 800 tisíc pasažérů a najely přes 60 tisíc kilometrů. Projekt je společnou akcí developerské společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA, kterým chtějí přispět ke zlepšení životního prostředí a snížení dopravního hluku v okolí BB Centra.

Mezi nejnovější objednávky pro SOR v České republice patří dvanáct elektrobusů od významné dopravní společnosti 3CSAD. Město Hranice, kam má být dodáno šest nízkopodlažních vozidel SOR EBN 9,5, bude mít pravděpodobně první plně elektrifikovanou MHD v Evropě. Křest elektrobusů proběhne ve čtvrtek 19. října v Hranicích. Dalších šest vozidel typu SOR ENS 12 je určeno pro ČSAD Havířov, ČSAD Frýdek-Místek a ČSAD Karviná. Budou nabíjena přes noc ze zásuvky.

Také Hradec Králové pokračuje v rozsáhlé obnově vozového parku ekologickými vozidly. Dopravní podnik města objednal od libchavského výrobce dvacet elektrobusů SOR NS 12 včetně nabíjecí infrastruktury a devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem vyráběných v kooperaci se společností ŠKODA ELECTRIC. První trolejbusy tohoto typu z let 2010 a 2011 směřovaly právě do Hradce Králové. Od té doby se jich podalo téměř třista kusů.

Celkem dvěstě autobusů koupí od SOR během příštích pěti let Dopravní podnik hlavního města Prahy. Výroba stopadesáti nízkopodlažních kloubových a padesáti standardních vozidel v hodnotě větší než jedna miliarda korun zajištuje firmě jistotu do budoucna a práci pro svých cca 800 zaměstnanců. Praha je pro SOR strategickým zákazníkem již od roku 2009, kdy získal dosud největší zakázku na dodávku standardních a článkových autobusů pro jednoho odběratele. Největší český dopravní podnik odebral téměř šestset vozidel typu SOR NB 12 a NB 18, které známe z pražské hromadné dopravy dodnes.

Ani Praha není s elektromobilitou pozadu, prozatím však jen tato vozidla testovala. Od léta 2015 byl dva roky v provozu na lince 213 nízkopodlažní autobus SOR EBN 11. V obratišti Želivského kvůli němu vyrostla speciální dobíjecí trolej. Průběžné dobíjení probíhalo prostřednictvím sběrače, tzv. pantografu umístěného na střeše vozidla. Motor má výkon 120 kW a baterie 172 kWh. Uveze celkem 93 cestujících a má maximální rychlost 80 kilometrů v hodině.

Pražský dopravní podnik právě chystá další podobný projekt - parciální trolejbus SOR s dynamickým dobíjením a délkou 12 m. Vozidlo bude na části trati linky 140 využívat elektrický proud z trolejbusové troleje postavené pro tento účel v Prosecké ulici. Zkušební provoz začíná od neděle 15. října. Cestující se s ním svezou zhruba za 14 dní.

SOR Libchavy každý rok přichází s novinkou ve svém sortimentu. V loňském roce představil na veletrzích nový koncept elektrobusu - nízkopodlažní SOR ENS 12, který navrhl významný dopravní designér Patrik Kotas. Jde o zásadní milník ve výrobě autobusů značky SOR. Firma do budoucna předpokládá vyrábět různé typy délek, včetně kloubových.

Pro letošní rok SOR avizuje další významnou novinku – celonízkopodlažní dieselový městský autobus nové generace.

Poprvé bude k vidění na veletrhu v Kortrijku, který začíná už 19. října. Busportál byl u toho, když se v Libchavách prováděly poslední přípravy na jeho transport do Belgie a musíme říci, že dopravci a hlavně cestující, se mají na co těšit. V domácím prostředí se autobus představí na veletrhu Czechbus. Tato premiéra je jedním z důvodů, proč výstavu navštívit. První fotku autobusu v líbivém modrém designu zveřejňujeme. 

U příležitosti 25 výročí od svého vzniku vydala společnost SOR Libchavy povedenou publikaci o své historii. Některé informace jsme využili pro náš článek. Ke vzniku společnosti se ještě jednou vrátíme i s řadou dnes již vzácných fotografii.

Zákaznické centrum SOR bylo otevřeno v Libchavách v červnu roku 2009. Fotky jsou aktuální, z 5. října 2017, z návštěvy Busportálu v SOR.
V zákaznickém centru probíhá servis autobusů a předávání nových vozů dopravcům. Kromě elektrobusu, který byl v testovacím provozu v Praze, jsou připravena vozidla např. pro Bratislavu a do Německa.
Elektrobus SOR byl dva roky testován v Praze. Parciální trolejbus již z firmy odjel a připravuje se na první jízdy na pražské městské lince 140.
Ve výrobních halách SOR v Libchavách se autobusy montují od "A do Z".
Vozidla jsou připravená pro zákazníky.
SOR dodá dvanáct elektrobusů společnosti 3CSAD. Jeden z posledních pro město Hranice byl minulý týden ještě v rukou zaměstnanců. Ve čtvrtek 19. října proběhne jejich křest.
Elektrobus pro společnost 3CSAD čeká na instalaci odbavovacího zařízení od Mikroelektroniky.
Informační panely do elektrobusů pro společnost 3CSAD dodává firma Bustec.
Elektrobus pro 3CSAD s namontovanými bateriemi.
Novinka 2017 - celonízkopodlažní dieselový městský autobus nové generace. Poprvé bude k vidění na veletrhu v Kortrijku, v České republice na veletrhu Czechbus v listopadu. Busportál má premiérové foto z posledních příprav na přesun do Kortrijku.