Elektrické dálnice mají v Německu zelenou
Elektrická dálnice. Foto Scania

Siemens postaví pro stát Hesensko nadzemní trolejové vedení pro elektrifikovanou nákladní dopravu na deseti kilometrovém úseku dálnice A5.
Siemens postaví pro stát Hesensko nadzemní trolejové vedení pro elektrifikovanou nákladní dopravu na deseti kilometrovém úseku dálnice A5.

Elektrické kamiony poháněné z trolejí budou jezdit na německé dálnici A5 mezi exitem Zeppelinheim/Cargo City Süd u frankfurtského letiště a exitem do Darmstadtu. Elektrifikaci objednalo Hesensko u koncernu Siemens. Uvedení do provozu se plánuje na konci roku 2018.

Projekt podporuje německé ministerstvo životního prostředí ve snaze o ekologicky šetrnou silniční nákladní dopravu. Jak zdůrazňuje Siemens ve své tiskové zprávě, projekt poprvé prověří koncepci E-Highway na veřejné silnici v Německu. Mnichovský koncern vypracuje projekt, postará se o výstavbu a možná zajistí i údržbu zařízení. Systém bude vybudován v rámci společného projektu "Electrified, innovative heavy freight transport on autobahns" (ELISA) německého federálního ministerstva pro životní prostředí, ochranu přírody, stavební a jadernou bezpečnost (BMUB). Siemens testuje v Německu elektrické dálnice již několik let. Poprvé to však bude v reálném provozu.

Základním prvkem systému je inteligentní pantograf na vozidlech kombinovaný s hybridním motorem pro případ, že vozidlo jede mimo úsek s elektrickým vedením. Auto se k trolejím připojí pomocí pantografu za několik sekund i za jízdy, a to až do rychlosti 90 kilometrů v hodině. Při rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu se zase automaticky odpojí, totéž platí při předjíždění. Řidič tak nemusí vůbec řešit, zda je k vedení připojen či ne. Výhodou elektrického vedení je mimo jiné to, že ve spojení se zvláštními senzory umožňuje kamionům držet jízdný pruh. Možná je také rekuperace energie přes elektrické vedení, brzdící kamion při ní vrací elektřinu do sítě.

Vybavení jednoho kilometru dálnice v jednom směru elektrickým vedením stojí údajeně zhruba milion eur. Německo počítá do "zelené" dopravní infrastruktury do roku 2030 iinvestovat kolem 270 miliard eur

V Evropě stejný systém Siemensu a výrobce nákladních vozidel Scania funguje ve Švédsku u města Gävle, severně od Stockholmu. Jedná se však jen o dvoukilometrový úsek. Cílem těchto projektů je snížit emise z dopravy a hluk. Trend elektrifikace dopravy podporuje i britská vláda. Ta chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. O deset let později by měly být všechny vozy na britských silnicích plně elektrizovány. Opatření se má týkat i hybridních aut vybavených jak elektrickým, tak benzinovým či naftovým motorem. Obdobný záměr oznámila počátkem července Francie, o zákazu vozidel s naftovým motorem uvažují také některá německá města včetně Stuttgartu a Mnichova.




Elektrické dálnice mají v Německu zelenou
Elektrické nákladní vozidlo Scania. Foto Scania
Elektrické dálnice mají v Německu zelenou
Partnerství mezi Švédskem a Německem začalo v lednu 2017 během návštěvy německé kancléřky Angely Merkelové ve Švédsku. Partnerství zahrnuje také spolupráci na elektrizaci silnic, tj. inovace, které již Scania zkouší. Foto Scania