Novela zákona o silniční dopravě přinese změny v autobusové dopravě
Z jednání Asociace Středočeských dopravců v červnu letošního roku. Zleva Michal Němec a Ondřej Michalčík za Ministerstvo dopravy a Daniel Adamka a František Neterda za ADSSS. Foto Busportál

Dokument je projednán Poslaneckou sněmovnou Parlamentu. Konkrétní změny komentuje pro Busportál ředitel odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy Ondřej Michalčík.
Dokument je projednán Poslaneckou sněmovnou Parlamentu. Konkrétní změny komentuje pro Busportál ředitel odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy Ondřej Michalčík.
Poslaneckou sněmovnou byla dne 14. července schválena novela zákona o silniční dopravě. Přestože mediálně byla nejvíce diskutována oblast taxislužby, nesmíme zapomenout, že nejrozsáhlejší část novely zákona se týká licenčního řízení v linkové osobní dopravě.  

Úpravy navržené v oblasti licenčního řízení by měly vést ke snížení administrativní náročnosti jak na straně dopravních úřadů, tak i u dopravců. Nastavením podrobnějších podmínek pro posuzování souběhu komerční dopravy s dotovanou dopravou by se měl omezit rozdílný přístup jednotlivých dopravních úřadů, což povede k větší právní jistotě žadatelů o licence a zároveň k lepší ochraně prostředků vynakládaných z veřejných rozpočtů na dotovanou dopravu.

Obecně lze změny v linkové osobní dopravě rozdělit do následujících bloků:
  • dochází ke komplexní úpravě licenčního řízení – pro přehlednost bude oblast rozdělena na úpravu pro vnitrostátní linkovou osobní dopravu a na úpravu pro mezinárodní linkovou osobní dopravu;
  • dojde k zúžení okruhu subjektů, od kterých je vyžadováno stanovisko - stanovisko Policie k otázce bezpečnosti bude nahrazeno povinností označování zastávek linkové osobní dopravy v souladu se zákonem o silničním provozu (zastávka na trase linky může být jen tam, kde bylo označení zastávky stanoveno nebo umístěno místní nebo přechodnou úpravou provozu podle zákona o silničním provozu – v rámci tohoto postupu pak posuzuje Policie umístění zastávky z hlediska bezpečnosti provozu);
  • jednoduší se licenční řízení u dopravy provozované v celém rozsahu na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících – v takovém případě se nebudou vyžadovat stanoviska dotčených úřadů (souběh s jinou dotovanou dopravou se neposuzuje);
  • nastaví se nově kritéria pro posuzování souběhu komerční dopravy s dotovanou dopravou – posuzovat se bude nadbytečnost z hlediska zajištění přepravních potřeb dotovanou dopravou a možné negativní ekonomické dopady na tuto dopravu;
  • dojde ke zpřesnění kritérií pro udělení licence – možnost licenci neudělit bude omezena na případ, kdy ani stanovením podmínek pro provozování dopravy ani posunutím data zahájení provozu nelze předejít nadbytečnosti komerční dopravy a jejím negativním ekonomickým dopadům na dotovanou dopravu;
  • vyjasňuje se dosud nejasný vztah mezi povinnostmi dopravce ve vztahu k označníku zastávky a odpovědností za umístění a údržbu dopravní značky – novela ruší povinnosti dopravců u označníků, zůstává pouze jediná povinnost, a to umístit v zastávce jízdní řád (jízdní řád může být umístěn i na sloupku dopravní značky č. IJ 4a nebo IJ 4b „Označník zastávky“). Protože označení každé zastávky veřejné linkové dopravy musí být stanoveno nebo umístěno místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích postupem podle zákona o silničním provozu, bude po  účinnosti novely zákona každá zastávka označena svislou dopravní značkou „označník zastávky“ (č. IJ 4a a IJ 4b přílohy 5 vyhlášky č. 294/2015 Sb.) a jednoznačnou odpovědnost za označení zastávky a správu svislé dopravní značky bude mít vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace, který může zajišťovat jejich správu prostřednictvím správce (§ 9 odst. 3, § 12 odst. 1 písm. d) zákona o pozemních komunikacích). Návaznost na současný stav je zajištěna přechodným ustanovením novely zákona, jenž stanoví, že označení zastávky, která je využívaná ke dni účinnosti novely zákona, se považuje za stanovené místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích.
  • zamezí se spekulativnímu podávání žádostí o licence – žádost o licenci bude možné podat nejdříve 1 rok před požadovaným zahájením provozu dopravy;
  • bude upravena možnost pokračovat v provozování dopravy podle licence v případě zániku právnické osoby (dopravce) s právním nástupnictvím;
  • zapracovává se možnost provozovat dopravu v mimořádných situacích i bez licence (max. po dobu 60 dnů) a možnost odklonu od licence v případě uzavírek a objížděk (bez rozhodování o změně licence) či odklonu od trasy linky v případě dopravní zácpy (ale zůstane povinnost obsloužit všechny zastávky na trase linky);
  • dochází k prodloužení možnosti provozovat náhradní autobusovou dopravu bez licence ze 45 na 60 dní;
  • zjednoduší se proces schvalování jízdních řádů – namísto vyhotovování rozhodnutí o schválení jízdního řádu se bude pouze vyznačovat doložka schválení na jízdním řádu.

Přestože účinnost novely zákona byla přepokládána k 1. lednu 2018, s ohledem na nezbytnost rychlých změn v oblasti správního trestání byl Poslaneckou sněmovnou podpořen návrh na stanovení účinnosti novely zákona k patnáctému dni po jeho vyhlášení. Nyní tedy bude záviset na rychlosti dalšího legislativního procesu (projednání v Senátu PČR, signace prezidenta), účinnost novely lze odhadnout na říjen letošního roku.

JUDr. Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejně dopravy MD