Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autonomní městský Mercedes-Benz Future Bus v Holýšově v sobotu 10. června.

V sobotu 10. června byl k vidění na Rodinném dnu EvoBusu v Holýšově.
V sobotu 10. června byl k vidění na Rodinném dnu EvoBusu v Holýšově.

Rodinný den s EvoBusem proběhl ve výrobním závodě firmy v Holýšově na Plzeňsku. EvoBus ukázal výrobní prostory, kde vznikají segmenty a komponety karosérií pro autobusy a nákladní vozy Mercedes-Benz a Setra. Nejnovější modely těchto vozidel si mohli návštěvníci prohlédnout, i vyzkoušet komfort jízdy. Po celý den byl v areálu doprovodný program pro děti i dospělé.

Lákadlem akce byl první autonomní městský Mercedes-Benz Future Bus, který byl u nás prezentován vůbec poprvé. Komponenty tohoto autobusu budoucnosti vyráběli zaměstnanci EvoBus v Holýšově.

Autobus dokáže jezdit bez řidiče. V sobotu však nikoho nesvezl ani v prostorách holýšovského závodu. Autobus byl přivezen až v noci na sobotu a tak nebylo možné nahrát data o trase do systému autobusu, která pak při jízdě využívá. Andreas Türk, který se o autobus v Daimleru stará, vysvětlil proč: „Aby autobus mohl vyjet na trasu, musíte pro něj mít data, která nahrajete do jeho systémů. Použít jen mapy nestačí. Autobus trasu nejprve projede klasicky s řidičem. Při jízdě se nahrávají data z GPS. Zároveň čtyři kamery sledují okolí, program identifikuje významné body na trase, které pak slouží k orientaci autobusu. V holýšovském areálu nebylo možné nic takového udělat, autobus jsme přivezli v noci na sobotu." Na trase autobus komunikuje se semafory tak, aby co nejméně zastavoval. Před křižovatkou posílá informace o svém příjezdu a dostává zpět informace o tom, zda projede na zelenou. Vnitřní systém upravuje rychlost autobusu podle vozidel, která se v jeho blízkosti pohybují a dokáže vypočítat rychlost chodců na různé vzdálenosti, aby zabránil nehodě. K tomu slouží několik kamer a radary na přídi vozidla.

Mercedes- Benz Future Bus má stejný podvozek jako standardní autobusy Mercedes Citaro. Vzhledově je však opravdu futuristický. Jeho střecha připomíná vlny a příjemný vzdušný interiér evokuje městský park. Sedačky připomínají lavičky a osvětlená držadla od podlahy ke stropu stromy. Pro snadnější vystupování a nastupování cestujících má oboje dveře umístěny uprostřed pravého boku.  U dveří se ve stanicích rozsvěcují barevná světla. "Nejprve svítí zelená do nitra vozidla a červená na chodník. To znamená, že lidé mají vystupovat. Pak se světla rozsvítí obráceně, a lidé mohou v klidu nastupovat. Nejvíce volného místa je právě kolem dveří, kde zůstávají lidé, kteří jedou jednu nebo dvě stanice," říká Andreas Türk z koncernu Daimler.

Vývoj vozidla trval rok a půl. Kdy futuristický autobus sveze první cestující v běžném provozu není možné odhadnout. Jeho nasazení zatím neumožňuje platná legislativa. Podle odhadu výrobce vyjede na evropské silnice možná za deset let. V Americe možná dříve.

V Nizozemí musel Daimler získat řadu výjimek, aby  mohl provádět testovací jízdy. Na lince mezi letištěm v Amsterodamu a městem Haarlem ujel 20 kilometrů bez zásahu řidiče.

O společnosti EvoBus
Společnost EvoBus Česká republika je odpovědná za prodej a servis autobusů Mercedes-Benz a Setra v České republice. Společně se Servisním střediskem v Praze provozuje výrobní závod v Holýšově na Plzeňsku, kde vyrábí segmenty a komponenty karoserie pro autobusy Mercedes-Benz a Setra. Firma působí na českém trhu od roku 1998 a je součástí koncernu Daimler. Výroba autobusů je v rámci koncernu Daimler celosvětově začleněna do divize Daimler Buses. Sesterskými společnostmi v ČR jsou Merecedes-Benz Česká republika, generální dovozce automobilů značek Mercedes-Benz, smart a Fuso pro Českou republiku, a Mercedes-Benz Financial Services ČR, která zajišťuje financování a pronájem vozidel.

V Servisním centru v Praze je soustředěn prodej nových a použitých autobusů Mercedes-Benz a Setra a další poprodejní služby. Servisní středisko se specializuje pouze na servisní služby pro autobusy a prodej náhradních dílů.

Výrobní závod v Holýšově má dlouholetou tradici v produkci autobusových skeletů. Od roku 1999 zde vznikají segmenty a komponenty karoserie pro autobusy a nákladní vozidla Mercedes-Benz a Setra. Výrobní závod se rozkládá na ploše více než 40 000 m2 a zaměstnává více než 500 zaměstnanců různých profesí. Moderní a postupně se rozšiřující české výrobní středisko je součástí sítě šesti evropských produkčních kapacit autobusů v rámci celého koncernu.

Český rozhlas odvysílal z Holýšova reportáž, kterou si můžete poslechnout na tomto odkazu.


Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice
Autobus Mercedes-Benz Future poprvé v České republice