Nová trolejbusová trať v Plzni
Foto Zdeněk Kresa

Na nové trati v ulicích Železniční a Lobezská už jezdí trolejbusy.
Na nové trati v ulicích Železniční a Lobezská už jezdí trolejbusy.

V druhé polovině prosince 2016 započaly v ulicích Železniční a Lobezská práce na výstavbě nové trolejbusové trati. Práce byly dokončeny 21. ledna 2017 a od 23. ledna už ji využívají trolejbusy v běžném provozu.

Výstavba trolejbusové trati obnášela především natažení nosných lan a trolejí, stavebně nejnáročnější část v podobě sloupů trakčního vedení a kabeláže byla v ulicích připravena už při jejich rekonstrukci (Železniční ulice) případně výstavbě (most přes nádraží) na začátku nového tisíciletí. Trolejbusová trať byla zamýšlena od Jižního předměstí (resp. základy byly stavěny od křižovatky Belánka) ulicemi U Trati, Železniční a přes most přes nádraží ke křižovatce U Prazdroje. Účelem celé trati měla být rychlá objízdná trasa v případě problémů na Americké třídě, hlavní trolejbusové tepně v Plzni.  Jednotlivé části této trati byly dokončovány od roku 2010. Posledním úsekem se stal právě ten v Železniční a Lobezské ulici.

V současnosti není možné projet původně zamýšlenou trať v celé relaci přímo, nově vybudovaný úsek totiž slouží primárně jako objízdná trasa pro trolejbusy linky 12 a je tak přizpůsoben odklonové trase (Koterovská – Železniční – Lobezská – U Prazdroje (centrum)). Výstavba trolejbusové trati totiž byla financována z prostředků SŽDC jako objízdná trasa v rámci rekonstrukce nádražních mostů v Mikulášské ulici. Po skončení výluky (cca září 2018) bude připojení trati upraveno tak, aby byl možný průjezd Železniční - U Trati (obousměrně) a Lobezská – U Prazdroje (Doubravka). Samotná rekonstrukce mostů v Mikulášské ulici znamená kompletní modernizaci mostů, očekávané je rozšíření silnice pod mosty. Součástí je také rekonstrukce přednádražního prostoru. Během prací staveništěm mohou projíždět pouze tramvaje, i ty ale čekají krátkodobé výluky případně jednokolejný provoz.

Po poměrně zdlouhavém vybírání zhotovitele samotné práce na stavbě trolejbusové trati začaly v druhé polovině prosince 2016 natažením prvních převěsů v Železniční ulici. Na stavbě spolupracovala Elektrizace železnic Praha, a.s. s PMDP, a.s., část prací zajištovala i společnost Elektroline a.s. Po vánoční přestávce se v lednu práce rozjely na plné obrátky. Ve dnech 12. a 14. ledna probíhalo natahování trolejí. Připojení nové tratě ke zbytku sítě proběhlo v sobotu 21. ledna, kdy byl provoz všech trolejbusových linek zajištěn výhradně trolejbusy s pomocným pohonem. Od 23. ledna 2017 je trolejbusová trať využívána v pravidelném provozu trolejbusovou linkou 12.

Autor: Zdeněk Kresa (zdkre)


Nová trolejbusová trať v Plzni
Připravené výložníky v Železniční ulici. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Příprava převěsů v křižovatce Koterovská x Železniční. Tuto část stavby prováděla Elektrizace Železnic. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Natahování trolejí v Lobezské ulici. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Elektrizace železnic při stavbě využila i tuto poměrně unikátní věžku Liaz. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Dočasné ukončení nově natažených trolejí čekající na finální propojení. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
V Železniční ulici budou trolejbusy obsluhovat i stejnojmennou zastávku. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Připojení nové trolejbusové trati v Koterovské ulici dne 21. ledna 2017. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Práce na připojení nové trati v Lobezské ulici (křižovatce U Prazdroje). Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Trolejbusy novou trolejbusovou trať využívají od 23. ledna. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
První den provozu na nové trolejbusové trati přes most přes nádraží. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Vůz 501 projíždí Železniční ulicí. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Vůz 553 najíždí na most přes nádraží. Foto Zdeněk Kresa
Nová trolejbusová trať v Plzni
Foto Zdeněk Kresa