V Paříži jezdí robotické autobusy bez řidičů
Minibus EZ10, foto EasyMile

Autonomní minibus EZ10 pro šest cestujících jezdí ve vyhrazeném pruhu na mostě Charles de Gaulle.
Autonomní minibus EZ10 pro šest cestujících jezdí ve vyhrazeném pruhu na mostě Charles de Gaulle.

Francouzský provozovatel dopravy RATP, spolu s městskou radou v Paříži, zahájil v pondělí 23. ledna veřejné testování dvou elektrických minibusů EZ10 bez řidiče na mostě Charles de Gaulle v centru Paříže. Kyvadlový spoj spojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží v Paříži bude testován v reálném městském provozu do začátku dubna. Vozidlo EZ10 od francouzské společnosti EasyMile je naváděný GPS a jezdí zdarma sedm dní v týdnu.

Hlavní město Francie bojuje s chronickým znečištěním a dopravními zácpami, proto si RATP klade za cíl do roku 2025 nahradit celou flotilu 4 500 dieselových autobusů elektrickými autobusy (80%) a autobusy na CNG (20%).

Firma EasyMile má flotilu malých kyvadlových autobusů v provozu již v několika zemích po celém světě, včetně USA. Komerční rychlost autobusu je 15 kilometrů za hodinu. Byl navržen pro veřejnou dopravu na krátké vzdálenosti. Je vybaven systémem pro detekci objektů a může upravit svoji trasu, aby se vyhnul překážkám. Nepotřebuje ke svému provozu velkou infrastrukturu.

Trend zavádění autonomních vozidel zahájilo město Lyon, které provozuje vozidla ARMA francouzského výrobce Navya.

Zdroj a více informací: Česká televize


V Paříži jezdí robotické autobusy bez řidičů
Minibus EZ10, foto EasyMile
V Paříži jezdí robotické autobusy bez řidičů
Minibus ARMA, foto Navya
V Paříži jezdí robotické autobusy bez řidičů
Minibus ARMA, foto Navya