Originální řešení MHD v Kostnici
Čtyři sólové autobusy MAN Lion’s City jako tahače a tři osobní přívěsy od výrobce Hess posílí MHD v Kostnici. Foto MAN

Městský dopravní podnik v Konstanz uvedl do provozu 4 tažné autobusy MAN Lion´s City a 3 autobusové vleky od výrobce Hess.
Městský dopravní podnik v Konstanz uvedl do provozu 4 tažné autobusy MAN Lion´s City a 3 autobusové vleky od výrobce Hess.

V Kostnici mají dlouhou tradici autobusové vleky. Již v roce 1954 bylo v  provozu na linkách o délce 24,6 km 15 autobusů a 7 autobusových přívěsů. Mezitím byly nahrazeny kloubovými autobusy, ale nyní se autobusové vleky opět vracejí na scénu. Městský dopravní podnik (Stadtwerke Konstanz) aktuálně pořizuje celkem čtyři sólové autobusy MAN Lion´s City jako tažná vozidla a dále tři autobusové přívěsy. Vozidla budou nasazena mimo jiné během proslulé noční slavnosti u Bodamského jezera.         
Rychlou výměnu cestujících zajišťují troje dveře v tažném autobusu a dvoje dveře v přívěsu, v obou vozech s jednou sklopnou rampou pro tělesně handicapované pasažéry. Přístupnost kromě toho usnadňuje funkce Kneeling, kterou může řidič ovládat pomocí tlačítkové předvolby. Dohromady tento autobusový vlak („Buszug“) pojme zhruba 190 cestujících. Informace cestujícím zajišťují TFT monitory v interiéru obou vozidel a duplexní telefonní zařízení v přívěsu pro komunikaci mezi pasažéry a řidičem. Jako dodatečné bezpečnostní opatření jsou oba vozy monitorovány kamerami. Rovněž zvenku vozidla přicházejí ke slovu kamery. Manévrování s vlekem usnadňují couvací kamery na autobusu i přívěsu a dále boční kamery pro sledování přívěsu. O komfort při zapojování a odpojování přívěsu se stará automatická spojka přívěsu. Autobusový vlek je poháněn motorem MAN D 20 emisního stupně Euro 6 o výkonu 360 k (265 kW).     
Další zvláštností zakázky je skutečnost, že firma Stadtwerke Konstanz se u těchto nových přírůstků do svého vozového parku rozhodla pro kompletně nový vnitřní design. K tomu patří nová polstrování sedadel s logem Stadtwerke Konstanz a rovněž tomu odpovídající nový povrch podlahy. Dobré pohodě uvnitř vozidla přispívá v tažném autobusu klimatizace místa řidiče i prostoru pro cestující a v přívěsu elektrické klimatizační zařízení.    
„Právě charakter oblasti nasazení se silnými vrcholy v poptávce cestujících je předpokladem pro využití souprav autobusů s vleky, protože tak lze flexibilně přizpůsobovat nabízenou kapacitu vozidel“, vysvětluje Andreas Losert, vedoucí prodeje autobusů regionu jihozápad společnosti MAN Truck & Bus Deutschland GmbH. „Máme velikou radost z toho, že Konstanz pro sebe, jako turisticky bohatý region, tyto výhody rozpoznala. Profitují z toho jednak cestující, díky komfortní nabídce dopravy, a rovněž tak i životní prostředí, díky nižším emisím v časech snížené poptávky cestujících.“

Zdroj: MAN


Originální řešení MHD v Kostnici
Autobusové vleky byly nasazovány v Kostnici již v padesátých letech dvacátého století. Na obrázku je autobus s přívěsem před radnicí v Wollmatingenu. (Zdroj: Městský archiv v Kostnici).
Originální řešení MHD v Kostnici
Firma Stadtwerke Konstanz se u těchto nových přírůstků do svého vozového parku rozhodla pro kompletně nový vnitřní design. Foto MAN