Varování před jízdou bez viněty, zdražení mýtného a nejčastější omyly v zahraničních pravidlech
Varování před jízdou bez viněty, zdražení mýtného a nejčastější omyly v zahraničních pravidlech
Maďarsko
Používá systém elektronických vinět, které jsou navíc určeny (pokud jde o vozidla do 3,5 tuny hmotnosti) pro konkrétní dálnice D1M a D1. Elektronické známky vystavené na konkrétní vůz a jeho státní poznávací známku lze například zakoupit v centrále ÚAMK v Praze 4 nebo v Brně na Okružní ulici 5. Samozřejmě existuje i možnost zakoupení viněty prostřednictvím internetu nebo na hranicích.
ÚAMK doporučuje a radí: Pečlivě si zkontrolovat před uzavřením objednávky na známku všechny zadané údaje, protože následná oprava vás bude stát 5 eur.
V Maďarsku jsou vozidla, a jejich platba za použití dálnic, kontrolovány za pomoci kamerového systému. Pokud se po nich vydáte bez zaplacení e-viněty, hrozí vám pokuta 50 eur a samozřejmě zaplacení za danou známku.
       
Rakousko
Rakouští policisté už 2 roky kontrolují dálniční známku i v krátkém úseku dálnice A12 mezi hranicí s Německem a výjezdem na Kufstein (Kufstein-Süd). Stále kolují mýty o tom, že zde pokuty nehrozí. Rakouské mýtné letos zdražilo, zvýšena je i cena mýtného na vybraných úsecích dálnic a silnic.
O 50 centů se zvedl poplatek za průjezd po Tauernské dálnici A10. Nově tam zaplatíte 11,50 Eur. Stejné zvýšení cen vás nemine při průjezdu tunelem Arlberg a Gleinalm. O 20 centů se zvedla cena za průjezd tunelu Karawanken mezi Slovinskem a Rakouskem. Nově se k platbě za průjezd Pfänderského tunelu (8,80 Eur) u Švýcarského Bodamského jezera musí pořizovat i rakouská dálniční známka, cesta se tak prodraží. Dražší je i průjezd po silnici přes průsmyk Grossglockner. Loni jste za průjezd zaplatili 29 Eur a letos rovných 35 Eur. 
Kontrolu dálničních známek obvykle nedělá policie, ale zaměstnanci firmy Asfinag. Na místě u osobního vozidla obvykle zaplatíte 120 eur a v případě motocyklu 65 eur. Sankce za neoprávněnou manipulaci se známkou, myšleno druhé lepení už použité známky, je dvojnásobná. Nejvyšší možná pokuta může dosáhnout až na 80 tisíc korun.
Známky se kromě elektronického systému namátkově kontrolují kdekoli. Pracovníci firmy Asfinag občas svedou veškerou dálniční dopravu do jednoho pruhu a při pomalém průjezdu kontrolují viněty.

Slovensko
Letos prvním rokem zavedli elektronické dálniční známky. Na prodejním místě nebo přes internet (platit lze jen platební kartou a potvrzení dostanete emailem) si zaplatíte desetidenní, měsíční nebo roční vinětu. Přičemž zadáte poznávací značku automobilu a dostanete potvrzení o zaplacení, které nemusíte mít ve voze, ale odborníci ÚAMK to vřele doporučují. SPZ je zaevidována a kamerový systém při průjezdu stacionárním nebo mobilním kontrolním stanovištěm ji rozpozná a porovná s databází.
Pokud zjistí slovenská Národní dálniční společnost vozidlo bez zaplaceného poplatku, ve smyslu objektivní odpovědnosti mu bude automaticky domů zaslána pokuta.
Za jízdu po zpoplatněné silnici bez dálniční známky hrozí řidiči pokuta do 500 eur, tedy asi 13 915 Kč.
 
Slovinsko
Při cestě na dovolenou k Jadranu, je nezbytné mít platnou vinětu. Nejlevnější dálniční známka je jen 7 dnů. Což může zkomplikovat život těm, kteří jedou na týdenní dovolenou. Při návratu domů může dojít k tomu, že se budou motoristé vracet bez platné známky, to policie kontroluje a pokutuje.
Nejvyšší postih může činit 800 eur (21 600 korun). Zároveň se při okamžité platně na místě bloková pokuta snižuje o polovinu. Nejde tedy o vaše umění něco uhádat, jak se někteří řidiči domnívají, ale o zákonný postup.
ÚAMK upozorňuje: vozidla vyšší na přední nápravě než 1,3 metru mají svůj osobitý sazebník. Pokud si motorista koupí běžnou dálniční známku určenou pro osobní automobil, bude jeho počínání chápáno jako podvod.

Švýcarsko
zavedlo pouze jediný možný dálniční kupon, a to s roční platností. Cena za kupon je stanovena na 40 CHF. Známka má jednoznačně určené místo k vylepení, použití lepící pásky, folie nebo dalších pomocných prostředků není tolerováno a je trestáno v souladu s právními předpisy. Za jízdu bez dálniční známky hrozí řidiči v této alpské zemi pokuta 190 eur, plus musíte zakoupit platnou dálniční známku.

Francie zdražovala mýtné v tunelech
Tunel pod horou Mount Blanc je letos za 44 Eur. Podobně zdražení u tunelu Fréjus (44,20 Eur), v Eurotunelu si letos na jedné cestě v průměru připlatíte 30 Eur.

Bulharsko radikálně zdražilo dálniční známky
V Bulharsku došlo k prodloužení dálniční sítě a tím i k výraznému zdražení poplatků za průjezd po zpoplatněných komunikacích. Týdenní známka vás nově vyjde na 15 BGN, měsíční 30 BGN a roční na 97 BGN. Jedná se o zvýšení cen o téměř 40 %.

Nejčastější omyly v zahraničních pravidlech
1) Nouzový pruh musím vytvořit, jen když vidím za sebou houkající vozidlo s modrým majákem.
Není tomu tak. Tento nouzový pruh se musí vytvářet již při zastavování svého vozidla v koloně. Například v Rakousku vám za zablokování hrozí sankce až 2180 Eur.

2) Zákaz řízení udělený v zahraničí platí i u nás.
Špatně. Pokud jste v zahraniční zemi nasbíral plný počet bodů nebo vám tam bylo zakázáno řízení vozidla, platí vám zákaz jen po tu danou zemi na určitou dobu. V jiné zemi pak tedy můžete řídit vozidlo dále. Ale pozor, pokud i přes zákaz v dané zemi řídíte vozidlo, vystavujete se extrémně vysoké pokutě nebo trestu odnětí svobody a odeslání vašeho řidičského oprávnění do místa vydání tohoto průkazu.

3) V zahraničí si přeci mohu dát jednu skleničku.
Ne všude. Když řidič na první pohled svým chováním ukazuje, že pil, může se stát, že vám policista zakáže řízení a dokonce pokud pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile způsobíte dopravní nehodu, obdržíte vyšší pokutu a je vám v dané zemi zakázáno řídit vozidlo na několik měsíců.

4) Když najíždím na dálnici, mám automaticky přednost, jelikož využívám metody ZIP.
Ne. Při nájezdu na dálnici má vždy přednost vozidlo jedoucí po dálnici v jízdním pruhu a já mu musím dát přednost. Metoda zipu tam neplatí.

5) Odstavný pruh mohu použít, pokud na nejbližším sjezdu sjíždím.
Nemohu. Odstavný pruh (zpevněná krajnice) slouží jen pro odstavení nepojízdného vozidla. Jízda v něm se pokutuje nejen u nás, ale i v zahraničí. Například v Německu vám hrozí pokuta 75 Eur.

6) V Německu nemusím mít zimní gumy.
Lež. V Německu jsou povinné zimní pneumatiky za zimních klimatických podmínek bez ohraničení doby používání. Může se tedy stát, že zimní pneumatiky budou potřebné i koncem dubna. Za absenci vám tam hrozí sankce až 80 Eur a jeden trestný bod.