Dopravní novinky 2015: Plzeň se chystá na trolejbusové výročí
Zdroj: PMDP. ''střih'' BUSportál.

Trolejbusy v Plzni oslaví v roce 2016 75 let provozu.
Reklama
Trolejbusy v Plzni oslaví v roce 2016 75 let provozu.
A pokud vezmeme v úvahu i historii plzeňské výroby, bude čítat již celých 80 let. Plzeňské městské dopravní podniky chtějí toto výročí oslavit společně s občany Plzně i návštěvníky města. Cestující se mohou 18. června příštího roku těšit na historické jízdy, představení vzácných historických vozidel a řadu zajímavých informačních materiálů. Jsme přesvědčeni, že máme důvod k oslavám. Plzeňské trolejbusy mají za sebou zajímavou a hrdou minulost, jsou ve skvělé kondici a rýsují se zajímavé šance pro jejich další rozvoj. Díky nim Plzeň obstojí ve srovnání s řadou světových měst – trolejbusy vhodně doplňují tramvajovou síť a společně zajišťují téměř dvě třetiny výkonů plzeňské MHD tím nejekologičtějším možným způsobem: bez emisí a díky průběžnému nákupu nových trolejbusů též s výjimečně tichým provozem.

Zatímco řada evropských i zámořských měst o rozvoji elektromobility především hovoří, v Plzni jde o každodenní realitu. Avšak nepodléhejme iluzi, že se jedná o samozřejmost, a že tato trakce měla vždy na růžích ustláno. Stejně jako se vším v našem světě i v tomto případě stojí za úspěchem velké úsilí výjimečných osobností, které vždy v pravý čas podpořily fungování tohoto dopravního prostředku - ať už při plánování, politických jednáních či vlastním umem při jejich údržbě, vývoji a provozu. Z jejich profese se mnohdy stala celoživotní vášeň. Všem těmto báječným lidem chceme oslavy věnovat. První trolejbus s cestujícími na lince vyjel 9. dubna roku 1941, nesl označení „A“ a spojil Doubravku s centrem města – přestupní stanicí na tramvaje u městských lázní (dnes U Jána). V těžkých válečných letech pomohly trolejbusy překonat problém s nedostatkem pohonných hmot. Jejich pravý rozmach ovšem nastal hned po osvobození: vyjely nejen do Božkova, Doudlevec a Skvrňan, ale i na Košutku a do Bolevce. Neuběhlo však ani dvacet let a s technickým pokrokem autobusů a přebytkem levné ropy měl trolejbusům v celém Československu nastat konec. Však také v Praze dodnes litují, že trolejbusy tehdy zrušili. Nemluvě o množství západoevropských a amerických měst, které tehdy zlikvidovaly nejen trolejbusové, ale i tramvajové provozy, aby se zanedlouho k jejich obnově mnohem bolestněji, pomalu a draze vracely. Plzeň v 70. letech 20. století sice zrušila trolejbusové tratě na Severní Předměstí, ale dokázala je brzy nahradit tramvajemi. Dokonce se podařilo otevřít novou trolejbusovou linku do Lobez – natruc rozhodnutí centrální socialistické vlády.

Uběhlo pár let a celé Československo dalo trolejbusům opět zelenou. V 90. letech zažily trolejbusy nový vrchol – otevřelo se několik nových provozů a například tehdejší Škoda Ostrov uspěla v soutěži na dodání několika stovek trolejbusů do San Franciska. S novým tisíciletím se objevuje v řadě měst problém s nedostatkem financí na nákup nových vozidel. Kvůli jejich rychle rostoucí ceně a se zlepšujícími se emisními normami naftových autobusů leckde začali přehodnocovat dopravní priority. Plzeň a Plzeňské městské dopravní podniky tuto dobu překonaly mezi nejúspěšnějšími – vozový park je nyní na solidní úrovni, poslední trolejbusy z 90. let budou v roce 2016 nahrazeny novými. Trolejbusový provoz se dočkal rozvoje v podobě nové trati na Borská pole, a dokonce i nové vozovny. Síť trolejbusových linek kromě severu pokrývá celé město, cestující si oblíbili krátké a pravidelné intervaly. Jedinou zásadní vadou na kráse je absence vyhrazených jízdních pruhů pro trolejbusy a nerealizované omezení průjezdu aut Americkou ulicí. Obojí provoz neúměrně prodražuje a odrazuje od MHD nové cestující. V blízké budoucnosti se plzeňské trolejbusy vydají směrem vybavování nových vozidel bateriemi, které umožní dojezd mimo trolejovou sí s nulovými emisemi, bezhlučně a s nízkými náklady. Možná se díky tomu vrátí i do míst, která byla svědky jejich rozmachu před sedmi desetiletími.

Autor: Jiří Kohout
Dle kuloárních zdrojů bude dnem oslav 16.6.2016

Zdroj: www.pmdp.cz/zabava/ke-stazeni/: Dopravní novinky 2015

Dopravní novinky 2015: Plzeň se chystá na trolejbusové výročí