Dopravák 11: Rozhovor s prezidentem ADSSF  Jaroslavem Hanákem

Prosincové (poslední v historii) číslo Dopraváku, novin ADSSF ke stažení v "pdf".
"Závěrečné slovo" Jarmily Chromé.
Prosincové (poslední v historii) číslo Dopraváku, novin ADSSF ke stažení v "pdf".
"Závěrečné slovo" Jarmily Chromé.
Jako dlouholetý partner Dopraváku uveřejňujeme v plném znění. "Slovo na závěr" od Jarmily Chromé.
Silniční doprava a logistika letos „těží“ z růstu české ekonomiky, příznivá prognóza je i pro rok 2016
K pravidelným přispěvovatelům do novin Dopravák patří po dlouhá léta jejich vydávání Ing. Jaroslav Hanák, který ze svých vrcholových pozic v podnikatelských svazech a profesních sdruženích – mj. prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR, prezidenta Svazu dopravy ČR, prezidenta ADSSF – zasvěceně informuje či komentuje zásadní události a rozhodnutí týkající se českého byznysu, dopravního oboru i činnosti Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska. Je tedy zcela pochopitelné, že jsme ho požádali o rozhovor i do historicky posledního čísla Dopraváku. 
Pane prezidente, valná hromada ADSSF nedávno téměř jednomyslně odhlasovala pokračování činnosti asociace a do jejího čela opět zvolila vás. Jak jste přijal resp. vnímáte toto rozhodnutí?
„Ano, je pravdou, že poslední říjnová valná hromada ADSSF ve svém tajném – a tím vysoce demokratickém – hlasování rozhodla mimo jednoho jediného hlasu o pokračování činnosti Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska i po 1. lednu 2016. Je to určitě důkaz zájmu o pokračování pravidelných setkání s programovou odpovědností opětovně zvoleného prezidenta, tedy mé osoby. Po 25 letech v čele ADSSF tato cesta tedy dále pokračuje.

Je to na jedné straně radost z důvěry všech, které si nesmírně vážím, na druhé straně je to i o mé povinnosti 3x či 4x do roka zajistit z více než 95 procent program valných hromad na vysoké profesionální úrovni. Mé společenské postavení ve vedení řady podnikatelských svazů a sdružení či jako místopředsedy vládní Rady hospodářské a sociální dohody mi umožňuje zpracovat a následně na jednáních asociace přednést informace z oblasti legislativy, průmyslu a dopravy, sociální oblasti a rovněž z jednání s vládou a jednotlivými ministry, odbory či poslaneckou sněmovnou vždy v úrovni, která je momentálně zatím nikým nenahraditelná.“ 
ADSSF oslaví v lednu příštího roku 25 let od svého založení. Jak hodnotíte uplynulé čtvrtstoletí její činnosti, co byste chtěl zvláště vyzvednout?
„ Těch 25 let ADSSF je obrovskou cestou od atomizace velkých molochů pod hlavičkou ČSAD přes naše první krůčky kapitalismem, několika etapami privatizací až po majetkové stabilizace většiny našich členských firem. Byla to cesta profilace zaměření ADSSF přes růst členské základny. Dokonce jsme poznali i dosud neznámou krizi kapitalismu až po dnešní mimořádně úspěšné dny. Většina firem je stabilizovaná, roste a řada z nich je i mimořádně progresivních a úspěšných.

ADSSF je zcela jiná než všechna ta ostatní velká podnikatelská seskupení blížící se tisícovkám firem s množstvím stovek tisíců zaměstnanců, která v současné době vedu. Ta rozdílnost je hlavně v tom osobním či dokonce kamarádském duchu všech účastníků, i když jsme v krutém konkurenčním boji.

Jen my všichni společně na valných hromadách ADSSF umíme profesionálně „makat“ na straně jedné, ale na straně druhé umíme třeba i společně posedět u příležitostech životních jubileí každého z nás – a to jinde nefunguje!“
 Na které priority bude ADSSF a další dopravní svazy klást důraz v dalším období?
„ Skutečností je, že letošní výsledky ekonomiky budou skvělé díky dynamice a úspěšnosti většiny průmyslových odvětví a oborů, z čehož skvěle letos těží i silniční doprava a logistika. Vždyť růst HDP o 4,5 %, druhá nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii, jedna z nejnižších zadlužeností v EU či několik let skvělé první místo v hodnocení parametrů chudoby – jedna lepší zpráva než druhá! Musíme však říci objektivně, že přibližně 1% růst HDP letos ovlivnilo cca 170 miliard vyčerpaných EU fondů.

Dynamika růstu HDP příští rok bude o ty EU fondy nižší, i tak však lze růst hrubého domácího produktu očekávat někde mezi 2,5 až 2,8 procenty. Tahounem bude opět průmysl a jeho export, a to bude opět velká šance pro nás. Největšími problémy roku 2016, na které soustředíme pozornost, budou:

• legislativa – musíme urychlit zákon o veřejných zakázkách (vícekriteriálnost soutěží nutně potřebujeme všichni), stavební zákon či všechny zákony pro lepší výběr daní

• výrazně zrychlit výstavbu a opravy silniční infrastruktury – ostudou předchozích vlád je fakt, že za roky 2014 až 2015 jsme dali do provozu „trapných“ 15 kilometrů dálnic a silnic 1. tříd

• čekají nás krajské volby a ty mohou změnit přístupy krajů k dopravní obslužnosti nebo dokonce dramaticky změnit velkou část odborníků znalých naší dopravní problematiky

• začne se urychleně v součinnosti s vládou po vzoru Německa pracovat na čtvrté průmyslové revoluci Průmyslu 4.0, který do budoucna změní většinu odvětví a oborů průmyslu, ale i dopravy a logistiky

• bude dramaticky pokračovat rekvalifikace malého zbytku práceschopných nezaměstnaných ve prospěch technických profesí pro průmysl a dopravu (řidiči) včetně „zdravé“ migrace ze zemí jako je Ukrajina, Rusko či další podobné země

• v Bruselu se bude „otvírat“ sociální legislativa v oblasti silniční dopravy, no a nepodceňujme dopady projektů typu MILOG. 
Dnešní číslo Dopraváku je vůbec posledním v jeho dlouholeté historii. Vy sám jste do novin pravidelně přispíval. Co byste vzkázal všem, kteří se na jejich vydávání podíleli a v neposlední řadě, co popřál jeho čtenářům?
„Ano, je to poslední číslo po padesátileté historii těchto dopraváckých novin jako celku či 25 let, kdy garantem Dopraváku byla ADSSF. 50 let je jeden dlouhý profesionální život, ve kterém tento časopis prokázal svoji profesní a profesionální úroveň. Zachytil všechny klíčové události ekonomické, historické, ale hlavně lidské. Jen kolik tisícovek informací poskytl Dopravák například o úspěšných řidičích „v jízdě bez nehod“. Nezapomenutelné byly rovněž ty tisíce informací o událostech, novinkách, nákupech nové techniky či sportovních událostech na našich jednotlivých firmách. No prostě a jednoduše – byla to historie nás všech !!!

Velké poděkování patří všem, kdo měli odvahu posílat své příspěvky do Dopraváku, nebo se nebát do něj dělat rozhovory, i já jsem měl velkou čest být historicky jedním z klíčových přispěvovatelů. Byla to pro mou osobu radost i čest!

A co na závěr – jedno obrovské poděkování za skvělou mnohaletou práci paní šéfredaktorce Jarmile Chromé!!! Dala tomuto již historickému časopisu všechno – svoji profesionální kariéru, umění se všemi komunikovat a hlavně vše přesně a profesionálně zpracovat

! JARMILO, PŘIJMI ZA VŠECHNY DESÍTKY TISÍC NAŠICH ČTENÁŘŮ UPŘÍMNÉ PODĚKOVÁNÍ! JARMILO, MOC DĚKUJEME A PŘEJEME HODNĚ ZDRAVÍ A ŠTĚSTÍ!“
Viz
ADSSF_Dopravak_11_2015.pdf


Za dlouholetou účinnou spolupráci, která bude v budoucnu v každém případě nějak chybět, děkuji Jarmile Chromé i jménem BUSportálu. Všem firmám ADSSF BUSportál nadále nabízí spolupráci v dosavadním rozsahu, tedy publikování výstupů tak, jak bylo dosud zvykem, kdy byly zpracovávány v obou médiích paralelně. Samozřejmě budou citelně chybět výstupy, které jsme vlastně exkluzivně uveřejňovali přímo ve spolupráci s redací Dopraváku - tady je možno publikování na BUSportálu ještě posílit.
Jarmile Chromé chci poděkovat i za dlouholeté osobní přátelství, které díky elektronické komunikaci samozřejmě budeme nadále pilně pěstovat. Také chci zdůraznit, že v dopravní branži není mnoho žen - novinářek, které by se oboru tak intenzivně věnovaly a takto nadstandardní osobní vztahy jako máme my (věřím, že Jarmila Chromá souhlasí), jsou snad naprostým unikátem.
Dagmar Braunová


Slovo na závěr
Jarmila Chromá
Všechno jednou končí, říká známé rčení. Je tomu tak a vidíme to všude kolem sebe. Končí i Dopravák, dopravácké noviny s dlouholetou tradicí, která započala už v roce 1965 a přes mnohá úskalí přetrvala do dneška. I to si zaslouží ocenění, vždyť většina obdobných periodik vycházejících původně pod hlavičkou krajských podniků ČSAD zanikla hned po jejich rozpadu a privatizaci. Díky tomu, že se naše noviny po celou dobu svého vydávání zaměřovaly především na konkrétní dění v dopravních firmách a v posledním období i na činnost ADSSF, měly v rámci českého odborného tisku specifické postavení , což se projevovalo i značným počtem výtisků a širokou čtenářskou obcí.
S Dopravákem je spojeno více jak 27 let z mého pětačtyřicetiletého novinářského působení. Práce to byla sice náročná, ale rozhodně ne stereotypní či nezajímavá. Prožila jsem s ním spoustu často převratných změn, které se týkaly nejen oboru silniční dopravy, ale také samotných novin – ať už to byla změna názvu z Jihomoravského dopraváku přes Moravský dopravák na současný titul, změna vydavatelů, periodicity (z čtrnáctideníku na měsíčník), vizuální podoby (od černobílé po celobarevné), výroby novin (z tisku na plocho na ofsetový) či vlastní redakční práce, kdy psaní na mechanickém stroji vystřídal počítač, komunikaci zrychlil e-mail a pořízování snímků usnadnil digitální fotoaparát.
Příprava každého čísla Dopraváku – a že jich bylo bezpočet – mi vždy přinášela mnoho nových poznatků, znalostí a vědomostí. Čeho jsem si ale na novinařině nejvíce cenila, bylo podnětné setkávání s lidmi, zejména z různých dopraváckých povolání a profesí. Jsem ráda, že jsem do této dopravácké rodiny snad alespoň částečně patřila. A už nyní vím, že i po nastávajícím odchodu na „zasloužený odpočinek“ se budu o silniční dopravu, ADSSF a „své“ firmy pořád zajímat....
Při svém loučení ale chci především vyjádřit upřímné poděkování všem, kteří se zasloužili o dlouholeté vydávání našich dopraváckých novin, podíleli se na jejich tvorbě, výrobě či distribuci. A samozřejmě velké poděkování patří i čtenářům Dopraváku, kteří mu po mnoho let věnovali svou přízeň!
JARMILA CHROMÁ, vedoucí redaktorka

Dopravák 11: Rozhovor s prezidentem ADSSF  Jaroslavem Hanákem
Jarmila Chromá. Foto BUSportál