BUSmonitor 22. a 23.6.2005
Mercedes-Benz Citaro v běžném karlovarském provozu. Foto DPKV.

Na Náchodsku zruší autobusy kvůli rekonstrukci hlavního silničního tahu z Náchoda na Broumovsko, přidají vlaky * Řidič pražského autobusu MHD číslo 260 vyhodil všechny cestující tři zastávky dřív * Nový velkokapacitní nízkopodlažní městský autobusu Mercedes-Benz Citaro byl zapůjčen na tři týdny do městského provozu Karlových Varů * Nápad se školními autobusy na Uherskobrodsku tvrdě narazil *
Na Náchodsku zruší autobusy kvůli rekonstrukci hlavního silničního tahu z Náchoda na Broumovsko, přidají vlaky * Řidič pražského autobusu MHD číslo 260 vyhodil všechny cestující tři zastávky dřív * Nový velkokapacitní nízkopodlažní městský autobusu Mercedes-Benz Citaro byl zapůjčen na tři týdny do městského provozu Karlových Varů * Nápad se školními autobusy na Uherskobrodsku tvrdě narazil *
www.hradeckenoviny.cz - 23.6.2005 - Náchodsko - Až v půlce října bude ukončena rekonstrukce hlavního silničního tahu z Náchoda na Broumovsko. Stavbou se bude ještě projíždět do půlky měsíce červ ence, pak bude silnice definitivně uzavřena.

Autobusy mají již teď zpoždění od deseti do třiceti minut, ve špičce ještě více. Uvažovalo se, že od července budou autobusy jezdit objízdnou trasou přes Červený Kostelec. Zpoždění by se tak větším počtem najetých kilometrů prohlubovalo... Tato varianta by byla výhodná pro autobusové společnosti, kilometry najeté navíc by jim kraj zaplatil. Situace se však právě nyní změnila. "Některé autobusové spoje se zruší a přidáme asi dvacet vlaků," řekl nám Pavel Matouš z královéhradecké společnosti OREDO, která organizuje na Náchodsku veřejnou dopravu.

"Cestující budou moci jet například z Police do Hronova autobusem, v Hronově přestoupit do vlaku a dojet až do Náchoda - to vše na jednu jízdenku," vysvětlil našemu deníku Matouš.

(sýk)
www.vecerka.cz - - 23.6.2005 - VRŠOVICE - Vyhození z autobusu v polovině cesty? Přesně to se včera stalo cestujícím městského autobusu číslo 260. Řidiči prý skončila pracovní doba. A za takové cestování lidé zaplatí od července daleko víc peněz než dosud. Dopravní podnik ale tvrdí, že na takové jednání mají řidiči autobusů i tramvají právo.

Nepříjemné překvapení připravil včera ráno cestujícím řidič autobusu číslo 260, který vyjel v 8 hodin 21 minut ze zastávky Jižní Město. Lidé, kteří se chtěli dostat z Chodova a Spořilova na zastávku Koh-i-noor, nečekaně skončili na Bohdalci. Důvod?

Řidič dlouho popojížděl v zácpě a během cesty mu skončila směna. Po několikaminutové únavné cestě dopravní zácpou, která není na této trase neobvyklým jevem, zastavil řidič na zastávce Bohdalec. Cestujícím oznámil, že dál nejede.

"Zatahuju, to už jsem měl stejně před dvaceti minutama," zabručel řidič. A vyhodil je o tři zastávky dřív. Napospas osudu tak zanechal několik desítek cestujících, kteří pospíchali do práce. Mezi nimi i jednoho nevidomého. "No to je dobrý. Jak se teď mám dostat dál?" rozčilovala se starší paní, která chtěla jet až do stanice Koh-i-noor.

Naštvaní lidé, kteří už beztak kvůli zácpě cestovali se zpožděním, zůstali bezradně stát na Bohdalci. Někteří šli kus pěšky, jiní počkali na další linku a komplikovaný mi přestupy se pak dostali do cíle své cesty. Na takové jednání prý ale mají řidiči právo. "V okamžiku, kdy se jim blíží konec pracovní doby, kdy si musejí udělat bezpečnostní přestávku, mohou zastavit na bezpečném místě a lidi vyložit. Stejné právo mají i řidiči tramvají," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Michaela Kuchařová. Jméno řidiče odmítla sdělit. V pořádku to ale podle mínění právníků rozhodně není.

"Tím, že si cestující koupí jízdenku, uzavírá s dopravním podnikem smlouvu a má právo, aby byl dopraven včas na místo. Dovedu si představit, že kdyby někomu tím, že byl vyhozen, vznikla škoda, tak by ji od dopravního podniku úspěšně vymohl," uvedl pro VP advokát Jan Černý.

JIŘINA ZÁVODSKÁ
www.karlovarskenoviny.cz - Nový autobus na zkoušku - 22.6.2005


Karlovy Vary - Nejen Karlovaráci, ale i návstěvníci lázeňského města mohou svézt v novém typu autobusu městské hromadné dopravy. Jak nás totiž včera informoval ředitel dopravního podniku Pavel Bohánek, společnost má nyní k dispozici na zkoušku po dobu tří týdnů prototyp nového velkokapacitního nízkopodlažního městského autobusu Mercedes Citaro.

"Toto vozidlo je patnáct metrů dlouhé a vzhledem k jeho velikosti je tento autobus nasazen na páteřovou linku číslo 15 ze Staré Role do Drahovic," uvedl ředitel Bohánek.

Dopravní podnik už má první poznatky, jak se nový autobus lidem zamlouvá.

"První zkušenosti se u cestujících, ale i řidičů jeví jako velmi dobré. Po celou dobu zkušebního provozu naše společnost vyhodnocuje pro výrobce spotřebu pohonných hmot v městském provozu," doplnil ředitel příspěvkové organizace města.

Cestující se v lázeňském městě ale dočkají v budoucnu dalších zásadnějších změn. Do tří let by totiž měla být hromadná doprava v Karlových Varech plynofikována. Město bude muset zakoupit sedmnáct nízkopodlažních autobusů, jejichž cena se má pohybovat kolem sto deseti milionů korun. První zkušenosti se u cestujících, ale i řidičů jeví jako velmi dobré. Po celou dobu zkušebního provozu naše společnost vyhodnocuje pro výrobce spotřebu pohonných hmot v městském provozu," doplnil ředitel příspěvkové organizace města.

Cestující se v lázeňském městě ale dočkají v budoucnu dalších zásadnějších změn. Do tří let by totiž měla být hromadná doprava v Karlových Varech plynofikována. Město bude muset zakoupit sedmnáct nízkopodlažních autobusů, jejichž cena se má pohybovat kolem sto deseti milionů korun.
zlin.cz - Nápad se školními autobusy tvrdě narazil - 21.06.2005 - pet

UHERSKOBRODSKO - Žádné základní školy v Uh. Brodě se určitě v dohledné době rušit nebudou. Taková je odpověď uherskobrodských radních na zvěsti, že by se snad měla v důsledku stále se snižujícího počtu nově narozených dětí některá zařízení ve městě zavírat. Zprávy tohoto typu navíc dementuje i sám starosta Ladislav Kryštof. "Určitě nic takového v plánu nemáme. To je nějaký nesmysl, co se povídá," tvrdí starosta.

O možném rušení škol se přitom mezi Broďany začalo mluvit teprve poměrně nedávno. Nejdříve se šuškalo o tom, že by se snad měla ZŠ na Mariánském náměstí přebudovat na byty, teď se zase o zavírání škol hovoří v souvislosti se zveřejněnou statistikou na webových stránkách města. Z ní totiž vyplývá, že zatímco ještě před třiceti lety se v Uh. Brodě rodilo okolo tří set dětí ročně, před patnácti lety to bylo už jen asi 230 a dnes je to dokonce pouze 150!

"Statistika je sice taková, nicméně určitý plán, jak ve městě zachovat školství, máme," říká starosta a hned také poodhaluje jeho konkrétní podobu. "Do budoucna nevylučujeme, že by se ve spolupráci s krajem zavedly tzv. školní autobusy. Celé by to fungovalo tak, že by se ráno děti z okolních vesnic do brodských škol přivezly a po vyučování by je zase autobusy odvezly zpátky," nastínil řešení Ladislav Kryštof, přičemž tato novinka by se podle něj realizovala samozřejmě pouze v těch obcích, ve kterých by kvůli nízkému počtu dětí rušení škol bezprostředně hrozilo.

Jenže právě v tom je zdá se problém. Otázka totiž zní: Našla by se na Slovácku nějaká obec, která by se své školy jen tak dobrovolně vzdala? Odpověď zní: Zřejmě ne!

"Třeba u nás v Hradčovicích by to určitě zastupitelstvem neprošlo," nechal se slyšet ředitel tamní ZŠ Josef Hruboš, i když už dnes dojíždějí hradčovické děti na druhý stupeň právě do školy do Uh. Brodu. "Kdybychom tady zavřeli i první stupeň, obec by v podstatě přestala fungovat. Uděláme tedy všechno pro to, abychom školu v Hradčovicích za každou cenu udrželi," dodal, přičemž v podobném duchu se vyjádřili i v dalších vesnicích okolo Uh. Brodu - ve Vlčnově, Nivnici, Bánově, Šumicích, Prakšicích či Bystřici pod Lopeníkem.

"S nějakými školními autobusy by dobrovolně nesouhlasil asi nikdo, nás samozřejmě nevyjímaje," uvedla ředitelka ZŠ v Bystřici pod Lopeníkem Jarmila Mahdalová. "To už bychom raději, kdyby se u nás měla škola rušit, posílali naše děti do bližšího Bánova," podotkla ředitelka ze stejného konce regionu Hana Máčalová, která šéfuje ZŠ v Suché Lozi.