Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál

z Hellerau k zámku Moritzburg.
z Hellerau k zámku Moritzburg.
Zářijovými předváděcími jízdami v rámci akce „60 let kompaktních zájezdových autobusů“ umožnila značka Setra přesouvat se vozidly různých generací z minulosti do současnosti. Nejnovější generaci zastupovaly modely S 511 HD (vrátíme se samostatným materiálem).
Trasy vedly malebnou saskou krajinou kolem zámku Moritzburg, na závěr pak přímo podél Labe do historického centra Drážďan k Grandhotelu TaschenbergPalais v sousedství historických památek jako je např. Semperova opera. K předváděcím jízdám byly připraveny kromě S 511 HD také SETRA S 6 konstrukční řady 10 a modely S 208 H a S 210 HD konstrukční řady 200 jako tří význačných představitelů úspěšné historie clubbusů Setra. Budeme se věnovat nejprve "prostřednímu" SETRA S 208 H, v dalším pokračování pak vozům S 6 a S 210 HD.
Autokar SETRA S 208 H nazývá jeho majitel Peter Hanses „kleine Strolch“, tedy něco jako "malý uličník". SETRA S 208 H je pokračovatelem oblíbeného typu S 6 a S 80. Jedná se o nejkratší typ řady 200. Pohodlná sklápěcí a vysunovací sedadla zaujmou jako většina vozidel ze "starých časů" až neskutečným místem na nohy. Dvojitá skla majitel Peter Hanses rozebral, vyčistil a znovu slepil, původní látku na sedadla sehnal v posledních kusech po celé Evropě. Ve své době moderní systém větrání a vytápění zajišťoval pohodlné cestování. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1979 a bylo v provozu u prvního provozovatele přes 26 let. Současný majitel vlastní autokar nejen pro vlastní potěšení, ale pravidelne s ním organizuje pro společnost svých přátel zájezdy do zahraničí. Také autokar nechává "vydělávat" při slavnostech, zvláštních jízdách či svatbách.
Viz www.reiseliebling.de
Tento autokar byl jediný ze tří, u kterého jsme si vyzkoušeli i roli řidiče. Synchronizovaná převodovka umožňuje pohodlné řazení, trochu problém je u nízkých rychlostních stupňů rozhodnutí, kdy správně zařadit. Motor se nevytáčí tak, aby si o řazení otáčky samy řekly. Vzdálenost řazení od sedadla pak trochu komplikuje zařazení pátého a šestého stupně, což Peter Hanses vtipně vyřešil synchronizováním ovládání dvěma osobami - po pokynu "spojka", kterou řidič sešlápl, tyto rychlosti z pozice "průvodce" zařadil. Díky za spolupráci. Jinak bylo ovládání vozu velkým volantem docela příjemné, malý vůz pak nevyžadoval zdaleka tak výrazné najíždění do odbočení jako klasický autobus. Příležitost svézt se takovým vozidlem byla velmi výjimečná a od značky SETRA prostřednictvím vlastních či sběratelských vozů velmi odvážná.

Jak uvádí materiály značky SETRA, nejkratší verzi konstrukční řady 200 představoval model S 208 H, který byl v květnu 1979 představen v Turíně jako prototyp. Zatímco všechny modely Setra úspěšné konstrukční řady 200 byly mezitím vyráběny ze stavebnicového systému vlastního vývoje, muselo se u krátké varianty S 208 H z konstrukčních důvodů sáhnout po upravené úhlové převodovce na zadní nápravě. Před montáží zadních dveří byla upřednostněn nástupní prostor uprostřed. Některé země povolily také uspořádání pouze s jedinými dveřmi pro cestující (dveře "nedveře" jsou patrné na záběrech). Kromě toho neměl model S 208 H na rozdíl od všech ostatních vozidel konstrukční řady 200 pneumatické pérování ani retardér. Poloměr otáčení činil pouhých 14,6 m, proto byl tento autobus vhodný především pro úzké cesty horskými průsmyky. Stejně jako všechny ostatní zájezdové autobusy však měl komfortní výbavu jako sedadla vhodná ke spaní, velkorysé dvojité zasklení a moderní příčné větrání a vytápění.

Od dubna 1980 byl tento typ vozidl vybaven kotoučovými brzdami na přední nápravě. Na přání mnoha zákazníků bylo také možné autobus vybavit toaletou, klimatizací nebo úzkou nástavbou o šířce 2 300 mm.

Pro méně náročné zákazníky bylo vozidlo nabízeno také v univerzálním provedení a s děleným čelním sklem. Autobus o délce 7600 mm je následovníkem modelu S 80 a mezi roky 1979 až 1983 byl vyroben v celkovém počtu 494 kusů.

Dagmar Braunová s využitím TZ DAIMLER a webu Reiseliebling.
Setkání generací autokarů Setra v Drážďanech ... úvodní záběry
Retro z Drážďan podruhé - tentokrát v kontextu se současností

Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
Zdroj: www.reiseliebling.de
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
© BUSportál
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem  SETRA S 208
Foto EvoBus CR