V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka

s podporou Operačního programu Životní prostředí.
s podporou Operačního programu Životní prostředí.
K 1.9.2015 byla v dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Podobně jako řada dalších tuzemských provozů (např. DP Ústí nad Labem, DP města Brna, Městský dopravní podnik Opava, DP Ostrava), využila i 3ČSAD (jedna z nejvýznamnějších dopravních společností v Moravskoslezském kraji) k nákupu vozidel prostřednictví Operačního programu Životní prostředí (OPŽP), který umožňuje zaplatit z evropských peněz až 90% tzv. uznatelných nákladů na pořízení nových CNG autobusů. Jednotlivé společnosti 3ČSAD, tedy ČSAD Frýdek-Místek a.s., ČSAD Havířov a.s. a ČSAD Karviná a.s., si tak mezi sebe v průběhu necelého roku rozdělily 25 městských a 30 příměstských autobusů.

Na základě výsledků výběrového řízení vyhlášeného v první polovině minulého roku byly firmou BUS MANAGEMENT a.s. dodány vozy východočeského výrobce SOR Libchavy. 25 městských třídveřových vozů Sor BNG 12 a 30 příměstských dvoudveřových vozů Sor CNG 12. (Původně bylo soutěženo i o vozy v délkové kategorii do 11 m, jelikož však v době trvání veřejné zakázky nebyly v celé Evropě homologovány CNG motory Euro 6 pro tuto délkovou kategorii autobusů, byly se souhlasem Státního fondu pro životní prostředí dodány vozy 12 m.)

Rozdělení autobusů mezi jednotlivé společnosti:
ČSAD Frýdek-Místek a.s.: 10 vozů SOR BNG 12 7 vozů SOR CNG 12
ČSAD Havířov a.s.: 12 vozů SOR BNG 12, 13 vozů SOR CNG 12
ČSAD Karviná a.s.: 3 vozy SOR BNG 12 10 vozů SOR CNG 12
Dodávka vozů byla zahájena již v listopadu 2014, kdy byly do ČSAD Havířov a.s. dodány první 3 vozy SOR CNG 12. Další "várku" vozidel představovaly městské SORy BNG 12 dodané v únoru 2015 a zařazené ve všech třech společnostech převážně v průběhu března a dubna letošního roku. Zbylá část autobusů SOR CNG 12 pak byla postupně dodávána od dubna do srpna 2015.

Pro doplnění uveďme, že dva z nových vozů SOR BNG 12 určených pro provoz na MHD Frýdek-Místek a MHD Havířov, byly v rámci akce "Autobus dětem" pomalovány dětmi z mateřských a základních škol.

Autobusy SOR BNG a CNG 12 jsou částečně nízkopodlažní vozidla s motorem Iveco Cursor 8 o výkonu 213 kW, emisní norma Euro 6, s pohonem na stlačený zemní plyn. Ten se do motoru dostává ze čtyř zásobníků umístěných pod krytem na střeše vozu.
Městský autobus BNG 12 je třídveřový, s automatickou šestistupňovou převodovkou, ve verzi pro 3 ČSAD pojme až 82 cestujících, k sezení je určeno 29 pevných a 6 sklopných sedaček.
Meziměstský vůz CNG 12 je dvoudveřový, s mechanickou šestistupňovou převodovkou ZF a retardérem VOITH, kapacita vozidla v provedení pro dopravní skupinu je 66 cestujících, vybaven je 41 pevnými a dvěma sklopnými sedačkami.
Jak městské, tak příměstské vozy mají naproti druhým dveřím vyhrazeno místo pro kočárek či invalidní vozík, využít pak zde lze i manuálně výklopnou plošinu pro bezbariérový nástup a výstup. Exteriér i interiér všech dodaných autobusů je vyveden v korporátních barvách dopravce, tedy odstínech zelené, vozidla jsou rovněž osazena informačními panely BUSTEC a odbavovacím systémem EM TEST.
Pro plnění autobusů stlačeným zemním plynem byly v areálech společností ČSAD Frýdek-Místek a.s. a ČSAD Karviná a.s. vybudovány firmou Gascontrol plynové plnicí stanice, rovněž prostřednictvím OPŽP. (V ČSAD Havířov a.s. byly CNG autobusy dlouhodobě provozovány již před současnou dodávkou nových vozidel, proto postavení nové plničky nebylo zapotřebí).

S dodávkou 55 nových vozů došlo zároveň k vyřazení stejného počtu vozů starších, jak ostatně vyžadovaly i podmínky dotace. Všechny tyto pak musely být ekologicky zlikvidovány. Podle zadání se muselo jednat o vozy s minimálním stářím 10 let a s nájezdem na úrovni 500 tis.km. V 3ČSAD se jednalo zejména o autobusy Karosa řady 900, Karosa Citybus a nejstarší vozidla SOR.

S dodávkou nových CNG vozidel tak došlo k omlazení vozového parku 3ČSAD (v současnosti je v celé dopravní skupině průměrné stáří vozů zhruba 5,5 let), které přispěje ke zvýšení komfortu cestování veřejnou dopravou, CNG vozy mají ve srovnání s dieselovými také nižší hladinu hluku. Jejich provoz především v porovnání s méně ekologickými vyřazenými vozy méně zatěžuje životní prostředí, v neposlední řadě přináší využití CNG i ekonomický benefit. A to jak z hlediska dotovaného nákupu, tak samotné ceny zemního plynu, který český stát podporuje jako alternativní palivo sníženou spotřební daní. Plynové vozy jsou rovněž osvobozeny od daně silniční. Provozní náklady CNG vozidel jsou tak nižší. A to i přes vyšší náklady na jejich servis oproti vozidlům naftovým.

Doplňme, že kromě 55 CNG autobusů z dotačního programu byly za posledních 12 měsíců nakoupeny z vlastních zdrojů dopravce i autobusy vysokomýtského výrobce Iveco Bus. Do provozu byly zařazeny převážně v lednu letošního roku. Konkrétně 8 autobusů Iveco Crossway LE LINE 10.8M (3 zařazeny do ČSAD Frýdek-Místek, 5 do ČSAD Karviná, provozovna Orlová), 3 autobusy Iveco Crossway LE CITY 12M (2 pro ČSAD FM, 1 pro ČSAD Karviná), 1 autobus Iveco Crossway LE LINE 12M (ČSAD Havířov) a 2 autobusy Citelis 12M CNG (pro ČSAD Havířov, zařazeny již na podzim 2014).

Vozový park dopravní skupiny 3ČSAD čítá nyní celkem 340 vozů, z toho více než 60% tvoří autobusy částečně nebo celonízkopodlažní. Po dodávce nových plynových autobusů v letošním roce pak CNG vozidla představují přes 27% všech vozů 3ČSAD.

Kromě příměstských linek ve velké části Moravskoslezského kraje zajišťují vozy 3ČSAD i městskou dopravu v Havířově, v Karviné, v Orlové, ve Frýdku-Místku a v Hranicích.
Stanislav Trunečka

V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka
V dopravní skupině 3ČSAD ukončena dodávka 55 autobusů s pohonem na CNG
© Stanislav Trunečka