2 x Solaris: První nový Solaris  v Bavorsku a elektrobusy v Berlíně
Foto Solaris

Zájem o vozy nové generace přichází zejména z německého trhu.
Zájem o vozy nové generace přichází zejména z německého trhu.
Na konci roku 2014 společnost Solaris představila prototypy npvé generace nízkopodlažních městských autobusů Urbino. Prvním zákazníkem nového Solarisu Urbino je soukromý dopravce z Bavorska, společnost Josef Ettenhuber GmbH. Autobus je v provozu v rámci integrovaného systému v regionu okolo Mnichova (MVV). Další vozidla se objeví, a to i ve verzi 18 m v ulicích rakouských, německých, norských, polských a italských měst v nadcházejících měsících.

Autobus pro dopravce Josef Ettenhuber je osazen motorem Cummins ISB6.7 EURO 6 a automatickou převodovkou ZF-6AP. Autobus je vybaven klimatizací v celém prostoru pro cestující a oddělenou klimatizovanou kabinou. Vozidlo má 36 + 2 sedadel, z toho 19 + 2 přístupných z nízké podlahy. italských měst v nadcházejících měsících.

Dopravce si objednal další dva vozy nové generace, které budou dodány koncem roku. Solaris se pracuje s Josefem Ettenhuberem 11 let. V letech 2004-2015 dopravce z bavorského Glonnu objednala celkem sedmdesát šest vozidel. Dodávka prvního Solaris Urbino 12 s novým designem se otevírá další kapitolu této úspěšné spolupráce.

Další nová Urbina se objeví v Německu, Norsku, Polsku, Rakousku a Itálii. Velký zájem je zejména z německého trhu. Dalším bavorským zákazníkem je Martin Geldhauser GmbH & Co, dále v Německu dopravci Kessels-Reisen GmbH, Wies Faszinatour, H. Sandrock GmbH a Stanglmeier. Největší kontrakt od dopravního podniku je z měst Bochum, Gelsenkirchen a Witten, firmy BOGESTRA (14 kloubových autobusů). Autobusy nové generace zamíří i do VTF Luckenwalde, BBG Eberswalde a do Hanau.

Tři elektrobusy v nové verzi s pantografem pro dobíjení objednal dopravce üstra z Hannoveru.

Dalším zákazníkem z německy mluvících zemí na autobusy v nové verzi je rakouský ÖBB Postbus.

První nový Solaris v Polsku pojede do Wejherowa, dále do Grudziądze a Płocku.

Z TZ Solaris
BUSportál: Zbývá se těšit, kdy a kde se nová generace Solarisu objeví v ČR.

Čtyři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric zahájily provoz na lince 204 v Berlíně. Oficiální prezentace proběhla 1.7.2015 v depu. za přítomnosti zástupců partnerů projektu. Do řádného provozu budou elektrobusy nasazeny uprostřed léta. Nově zakoupené elektrobusy (s karosérií dosavadní generace) budou testovány na trase začínající na technické univerzitě a končící na nádraží Südkreuz. Autobusy budou projíždět významnými přestupními místy v Berlíně. Baterie budou dobíjeny během několika minut na konečných s využitím indukčního systému PRIMOVE.
Specifikace (EN) Urbino 12 electric
Length x Width x Height 12,0 m x 2,55 m x 3,35 m
Gross vehicle weight 18.000 kg
Maximum speed 65 km/h
Total passenger capacity up to 70
Seatsbb33, 19 pedestal-free seats
Folding seats 3

Drive manufacturer Vossloh Kiepe GmbH
Electric motor Asynchronous central motor, Power: 160 kW Type: TSA TMF 35

Battery set manufacturer Bombardier Transportation
Traction batteries PRIMOVE Batterie 90, Type: lithium-ion, Capacity: 90 kWh, Voltage: 660 V

Air-conditioning Konvekta UL500EM

Heating system (electric) Spheros, 20 kW
„E-Bus Berlin“: BVG linka 204, terminály S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee), 18 zastávek, délka linky 6,1 km, čas jízdy 24 minut, frekvence 20 minut, 4 elektrobusy, nabíjecí stanice 2 na lince a jedna v depu BVG.

Z TZ Solaris

2 x Solaris: První nový Solaris  v Bavorsku a elektrobusy v Berlíně
Foto Solaris