Československý Dopravák s elektrobusem Rošero na veletrhu Czech Raildays
Foto Československý Dopravák

Tradiční akce končí dnes.
Tradiční akce končí dnes.
V Ostravě začal 16. 6. 2015 třídenní veletrh kolejové a drážní techniky Czech Raildays, největší tuzemská akce soustředící se na novinky v oblasti železnice, tramvají a trolejbusů. Kromě těchto vozidel se tradičně na veletrhu objevují také autobusy, konkrétně ty, které jsou poháněny elektřinou, tedy elektrobusy. Na veletrhu se už prezentovaly elektrobusy ze SOR Libchavy, SKD TRADE nebo AMZ Kutno. Letos se mohou návštěvníci seznámit mj. s elektrobusem Rošero EVC FIRST BLF ELECTRIC, který je k vidění na venkovní ploše veletrhu v sekci vozidel MHD na společném stánku časopisu Československý Dopravák a společnosti Zliner, která je dealerem slovenské značky Rošero – P v České republice.

Malý elektrobus postavený na platformě vozu Iveco Daily se přitom v Ostravě neprezentuje poprvé. Testovací jízdy s ním již na podzim 2013 realizoval ostravský Dopravní podnik i společnosti Veolia Transport Morava (dnešní Arriva Morava). Ta s ním poté mj. zdolala i náročnou trať na Ovčárnu v Jeseníkách.

V letošním roce si elektrobus, který slouží k prezentačním účelům výrobce, odskočil v pondělí 15. 6. 2015 na předváděcí akci do Třince, kde se ukázal ve společnosti vozů značek BYD (čínský producent), SOR Libchavy a Solaris na Dni elektromobility. Poté se přesunul na ostravské nákladové nádraží, kde se tradičně Czech Raildays koná, kde je k vidění až do 18. 6. 2015.

„Malokapacitní autobusy jsou v současné době jednou z oblastí, kde je možné elektrobusy využívat bez větších omezení. Linky, na nichž se ve městech objevují, mají zpravidla menší kilometrický proběh, takže kapacita baterií postačuje až pro 170 km jízdy, u novější verze baterií dokonce až pro 210 km jízdy, což mnohdy představuje celodenní proběh těchto linek. Zásadně se přitom neomezuje ani obsaditelnost. Ta u 8m elektrobusu činí 32 osob,“ uvádí Libor Hinčica, šéfredaktor časopisu Československý Dopravák.
Elektrobus EVC FIRST BLF ELECTRIC je řešen jako částečně nízkopodlažní se sníženým vstupem u zadních dvoukřídlých dveří, naproti nimž se nachází prostor pro odstavení invalidního vozíčku nebo kočárku. Letos na Czech Raildays přitom nejde o jediný malokapacitní autobus, využívající jako pohon baterie a základ vozů Iveco Daily. Kromě jmenovaného vozu vyráběného slovenským Rošerem – P s. r. o., je na zvláštní lince mezi ostravským hlavním nádražím a areálem veletrhu k vidění i vůz výrobce SKD TRADE pod označením STRATOS LE 30e.

TZ Československý Dopravák

Československý Dopravák s elektrobusem Rošero na veletrhu Czech Raildays
Československý Dopravák s elektrobusem Rošero na veletrhu Czech Raildays
Foto Československý Dopravák
Československý Dopravák s elektrobusem Rošero na veletrhu Czech Raildays
Foto Československý Dopravák