V Teplicích zvou děti a jejich maminky - ty si mohou vyzkoušet řízení busu
Zdroj: Arriva

Řidičky trolejbusů byly po dlouhá léta za volanty teplických trolejbusů v velkém počtu. V sobotu 25.4.2015 se dopravce pokusí inspirovat další ženy pro práci za velkým volantem.
Řidičky trolejbusů byly po dlouhá léta za volanty teplických trolejbusů v velkém počtu. V sobotu 25.4.2015 se dopravce pokusí inspirovat další ženy pro práci za velkým volantem.
Akce proběhne 25. dubna od 13 hodin v garážích Arriva Teplice, ulice Emílie Dvořákové 7. Zájemci a zejména zájemkyně si pod dozorem zkušených instruktorů mohou vyzkoušet, jak se autobus nebo trolejbus řídí.

Petr Havlík, ředitel Arriva Teplice informuje: "V Teplicích bylo ještě před pár desítkami let velké množství řidiček trolejbusů, skoro s každým třetím jezdila žena. Souviselo to tehdy s rušením průvodčích, které prodávaly jízdenky. Dámy si tehdy udělaly dnes bychom řekli rekvalifikaci a naučily se jezdit s trolejbusem. Začátkem devadesátých let už ale odcházely do důchodu a nové nepřicházely, takže je za volantem opět vystřídali chlapi. Dnes jezdí v Teplicích 10 řidiček a čtyři se připravují v našem kurzu. Máme s nimi za volantem velmi dobré zkušenosti, jsou pečlivé a opatrné. I tady na severu máme málo řidičů, a tak zkoušíme i speciální akci, jak oslovit maminky. V sobotu 25. dubna odpoledne mohou všechny slečny a paní přijít a vyzkoušet si pod dozorem instruktorů řídit trolejbus i autobus, věříme, že se to některé z nich zalíbí a začne o dráze profesionální řidičky uvažovat. Jsme připravení maminkám nabídnout i půlúvazky – jedna by jezdila ráno, druhá odpoledne a další týden by si to prohodily. Řídit dnes autobus už není zdaleka taková dřina, jako dřív. S posilovači řízení a moderní technikou to není nic fyzicky náročného."

"Problémy s nedostatkem řidičů se týkají celé republiky, podle mého odhadu chybí na českém trhu několik set řidičů autobusů napříč všemi dopravci. Hlavní překážkou je v této profesi úvodní investice. Pokud by chtěl dnes někdo investovat sám do řidičského oprávnění na autobus včetně Průkazu profesní způsobilosti řidiče, vyjde to přibližně na 40 tisíc korun. Dopravci proto často nabízejí, že si zájemce vychovají sami a kurzy za ně zaplatí - my nabízíme zájemcům o povolání řidiče autobusu v Praze a okolí i příspěvky na ubytování, pokud by se museli do hlavního města přistěhovat, ale i tak je zájemců pořád málo. Proto se snažíme oslovit i řidičky. Žen za volantem je v Arrivě 1 – 2 % z celkového počtu řidičů. Například v Praze a okolí jezdí 4 "paní řidičky", na Moravě jich máme 14," dodává generální ředitel Arriva Transport ČR Daniel Adamka.

Zdroj: Arriva Transport

Podle BUSportálu po odeznění ekonomické krize se opět vrátila zvýšená poptávka po řidičích autobusů, segment kamionové dopravy zpět nasál velké množství současných kvalifikovaných pracovníků a je lákadlem i pro nové. Kampaně na nábor řidiček, které byly velmi časté právě před ekonomickým poklesem, v době krize zcela vymizely a patrně se opět vrací. Řešení by bylo jednoduché, ale patrně momentálně nerealizovatelné - zvýšit atraktivitu této náročné a zodpovědné profese odpovídajícím ohodnocením. Z pohledu majitele ŘP skupiny "D" a profesního průkazu s občasnými autobusovými testovacími jízdami doplňuji, že přejít na "D" z "B" je u ženy, která rutinně řídí osobní auto, reálné, ale určitě náročné. Před mnoha lety, v době náborového boomu žen - řidiček jsem publikovala materiál, který opět nabyl aktuálnosti: Řidička autobusu přestává být v Česku zvláštností.
Dagmar Braunová

V Teplicích zvou děti a jejich maminky - ty si mohou vyzkoušet řízení busu
S oprávněním ''D'' se mi naskytla možnost testovat busy i v zahraničí. Záběr je ze Švédska.